Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MovieloverxxlOffline

Totaal berichten: 1756
Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Belgium
BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 17:07    Onderwerp: wie wint - wat is er al bewezen? Reageer met quote

Geplaatst: 18 Sep 2006 16:37 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Stino weet het volgende Smile

Quote:
om een mooi overzicht te geven

4X4 -> draw
5X5 -> draw
6X6 -> 2de speler wint
7X6 -> 1ste speler wint
7X7 -> draw
8X6 -> 2de speler wint
8X7 -> 1ste speler wint
8X8 -> nog niet opgelost
9X6 -> ook nog niet opgelost
9X7 -> "
over andere heb ik geen info

Kamp
(2011-2013: inactief)
14 goud RE08/09/10/14/15/16/17/18 RO08/09/15 OW08 STA14 SE16
10 zilver SE10/14/15/19 RE06/19 LOA14 OW14/16/17
16 brons KV05/07 RE05/07 SE06/08/17 PE07/14 BL08 SH09 OW09/18 JU17 EG17 SE18 RO18/19
zilver Vice-Europees kampioen Othello/Reversi 2009 2016
goud Belgisch Kampioen Othello/Reversi (11x)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
stino
BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

eigelijk had je dit kunnen posten bij die discussie over de bordgrootte Razz

ik vraag mij nu eigelijk af of een 9X9 ook draw zou zijn, niet dat ik voorstander ben van het veranderen van bordgrootte, maar dat zou wel eens een interessante bordgrootte kunnen zijn voor de toekomst Surprised
Naar boven
GlorfindelOffline

Totaal berichten: 2297
Leeftijd: 36
Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Dan worden de tactieken echt heel anders. Het "rijensysteem" (even en oneven dreigingen) werkt omdat in elke kolom een even aantal stenen past.
stino
BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Glorfindel schreef:
Dan worden de tactieken echt heel anders. Het "rijensysteem" (even en oneven dreigingen) werkt omdat in elke kolom een even aantal stenen past.

ja dan zal het er ook van afhangen, hoeveel kolommen er open zijn, als dat er bv drie zijn zit je met een oneven getal en werkt het rijensysteem nog maar anders, zijn het aantal kolommen even denk ik dat het het normale systeem is, lijkt me zo, kan zijn dat ik ergens verkeerd redeneer...
Naar boven
GlorfindelOffline

Totaal berichten: 2297
Leeftijd: 36
Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij maakt het voor het rijensysteem niet uit hoeveel kolommen er zijn, alleen hoeveel rijen. Het rijensysteem is ook toepasbaar in 7x6, dan zijn er 6 (een even aantal) rijen. Dat de eerste speler daar wint komt misschien omdat hij 'm dan precies in het midden kan zetten?
stino
BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Glorfindel schreef:
Volgens mij maakt het voor het rijensysteem niet uit hoeveel kolommen er zijn, alleen hoeveel rijen. Het rijensysteem is ook toepasbaar in 7x6, dan zijn er 6 (een even aantal) rijen. Dat de eerste speler daar wint komt misschien omdat hij 'm dan precies in het midden kan zetten?

Ja daar ben je juist, maar dan heb je het ook over een even aantal rijen, ik was nu bezig over dieje 9X9 als je dan bv drie kolommen hebt gevuld, heb je 27 vakjes gevuld waarop de rijensysteem zoals wij die kennen toch niet meer klopt he
Naar boven
Pjotter
BerichtGeplaatst: Wo Sep 20, 2006 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het spel wel weer heel interessant maken maar, denk toch dat er nog genoeg in 8x8 zit voor de meeste mensen dus zou ik het gewoon zo laten.
Naar boven
stino
BerichtGeplaatst: Wo Sep 20, 2006 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Yep dat is zo voor de meeste mensen zit er nog meer dan genoeg in 8X8 en zoals ik al zei hierboven moet het voor mij ook niet speciaal veranderd worden Smile
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2006 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

moet je bij een oneven rij-hoogte niet gewoon het aantal EVEN dreigingen tellen juist? de rijen waar geen of een oneven dreiging in zit zijn allemaal oneven, dus iedere even dreiging haalt juist een oneven kolom weg waardoor ook de zetdwang van speler wisselt. Volgens mij maakt dit voor het rijensysteem op zich niet zo veel uit, wel worden alle taktieken anders omdat zonder dreigingen rood niet alle even velden krijgt. Op het eerste gezicht lijkt dat wel "eerlijker"
Naar boven
Pjotter
BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2006 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had toch het gevoel dicht bij de oplossing te zitten van 8x8 toen ik op me hoogte punt zat... ben het nu toch weer leuk gaan vinden en begonnen aan wat spelletjes.. en denk dat het toch wel is op te lossen... vreemd dat het een computer nog niet is gelukt.
Naar boven
rolan001
BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2006 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

ik zit ook al een tijdje te kijken of 8 x 8 is te oplossen, en ik heb het opgelost 8 x 8 word draw als allebei geen fouten maken, maar 9 x 7 ben ik er nog niet echt uit, want is moelijker omdat het oneven is.
Naar boven
Pjotter
BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2006 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

rolan001 schreef:
ik zit ook al een tijdje te kijken of 8 x 8 is te oplossen, en ik heb het opgelost 8 x 8 word draw als allebei geen fouten maken, maar 9 x 7 ben ik er nog niet echt uit, want is moelijker omdat het oneven is.

Rolan, we hebben het hier wel over 4op een rij he....

Je mag me 2x unrated uitdagen en laten zien dat je 2x minimaal een draw haalt...
Naar boven
rolan001
BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2006 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

is goed, alleen deze week niet, kan het volgende week ????? wil best spelen tegen je
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Pjotter schreef:
Ik had toch het gevoel dicht bij de oplossing te zitten van 8x8 toen ik op me hoogte punt zat... ben het nu toch weer leuk gaan vinden en begonnen aan wat spelletjes.. en denk dat het toch wel is op te lossen... vreemd dat het een computer nog niet is gelukt.

maar hoever heb jij de opening a1-h1 uitgeprobeerd? Als mens voel je intuitief aan dat dat niet optimaal is, maar een computer heeft die intuitie niet. Als je alle mogelijkheden moet proberen dan is dat een getal in de orde van 8 tot de macht 64 en das best een groot getal Wink nou zal dat wel een beetje meevallen omdat je kan stoppen als iemand 4 op een rij heeft en het bord ook symetrisch is (en niet iedere zet heeft 8 mogelijkheden, zeker tegen het einde aan), maar er blijft nog een best groot getal over.

8x7 lijkt maar een fractie kleiner, maar 7 tot de macht 56 is bijna 30 miljard keer zo klein als 8 tot de macht 64. (beide getallen worden natuurlijk kleiner, maar als dat in dezelfde orde is dan zou een programma dat 8x7 in een seconde helemaal doorrekent meer dan 900 jaar over 8x8 doen.
Naar boven
stino
BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Vinnie schreef:
moet je bij een oneven rij-hoogte niet gewoon het aantal EVEN dreigingen tellen juist? de rijen waar geen of een oneven dreiging in zit zijn allemaal oneven, dus iedere even dreiging haalt juist een oneven kolom weg waardoor ook de zetdwang van speler wisselt. Volgens mij maakt dit voor het rijensysteem op zich niet zo veel uit, wel worden alle taktieken anders omdat zonder dreigingen rood niet alle even velden krijgt. Op het eerste gezicht lijkt dat wel "eerlijker"

Yep voor zover ik het voor me kan zien, klopt het idd wat je zegt Smile

Pjotter schreef:

Leuk dat je trg bent. Smile

rolan001 schreef:

Klopt zeker niet wat je zegt Smile

Vinnie schreef:
maar hoever heb jij de opening a1-h1 uitgeprobeerd? Als mens voel je intuitief aan dat dat niet optimaal is, maar een computer heeft die intuitie niet. Als je alle mogelijkheden moet proberen dan is dat een getal in de orde van 8 tot de macht 64 en das best een groot getal Wink nou zal dat wel een beetje meevallen omdat je kan stoppen als iemand 4 op een rij heeft en het bord ook symetrisch is (en niet iedere zet heeft 8 mogelijkheden, zeker tegen het einde aan), maar er blijft nog een best groot getal over.

8x7 lijkt maar een fractie kleiner, maar 7 tot de macht 56 is bijna 30 miljard keer zo klein als 8 tot de macht 64. (beide getallen worden natuurlijk kleiner, maar als dat in dezelfde orde is dan zou een programma dat 8x7 in een seconde helemaal doorrekent meer dan 900 jaar over 8x8 doen.

Ja, voor zover ik heb gehoord, kan men het wel al laten uitrekenen, enkel zou dat dus ietsje te lang duren.... Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: