Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
florrat
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan nu cijfers en letters op stenen zetten, zie http://testing.mauisites.net/forum/viewtopic.php?p=6#6 om te zien hoe je het moet gebruiken, en als je andere ideeën hebt kan je hier terecht.
Naar boven
Kevintju
BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 0:57    Onderwerp: Reageer met quote

Wauw, mauritskorse verdient een pluimpje! Goed werk yes

En wat zet 19 betreft, ik vind de volgende zet echt heel moeilijk...

Moeten we die steen op q5 aanvallen met p6 zoals go-herminator voorstelde? Als we q5 kunnen doodmaken of zwaar onder druk kunnen zetten, kunnen we er wel wat gebied door krijgen, of anders behoorlijk wat invloed krijgen voor het centrum.

Of toch die enorme moyo reduceren? En zo ja, hoe?

Zoals judyw voorstelde b4 om vervolgens (neem ik aan) licht te spelen en zo de linkerkant in bezit nemen?

E5 is een vitale punt en ik vind het een prachtige zet, maar wat zijn de vervolgzetten hiervoor? Ik ben nog niet zo bekend met deze zetten Embarassed

H4 lijkt me in het licht van J5 oid inderdaad niet meer zo lekker om te spelen, maar een invasie lijkt me daar toch wel goed mogelijk.
Het lijkt me dat die steen op L4 toch wat té ver gesprongen is, is de shoulderplay K5 daarom misschien mogelijk? Dan bereid je een invasie voor en heb je initiatief gekregen voor het centrum.

Ik kan echt geen keuze maken tussen deze zetten, ik vind ze allemaal wel wat hebben.

*zucht* wat is go toch vreselijk moeilijk Wink
Naar boven
BalladeerOffline
Megavip
Megavip
Totaal berichten: 154
Geslacht: Onbekend
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met p6 niet eens, het arresteert die steen namelijk niet echt, op r3 kan wit altijd nog leven...

h4 is ook wel een leuk punt, maar ik denk dat we daar na e5 ook nog wel terecht komen, en het dan makkelijker hebben, ik vrees nu nogal een zware groep te krijgen.

Wat na e5 vooral te verwachten is:
iets als D6, waarna we f3 kunnen spelen en daar een aantal voorhandjes krijgen waardoor we L4 makkelijker onder druk kunnen zetten.

of F4, waarmee de onderrand wat meer solide wordt, maar dan kunnen we op c5 plakken en vrij gemakkelijk aan de linkerrand een groepje neerpoten...

waarschijnlijk wordt op b4 met c5 geantwoord, waardoor we wat meer in de hoek krijgen, maar naar mijn mening krijgt wit te veel sterkte in het centrum er voor terug...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
davos
BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

go-herminator schreef:
Ik ben wel voor p6. Steen arresteren en ondertussen invloed in het centrum bouwen.

p6 is een mooie zet, maar ik vraag me af of het wel zo groot is nu. wit houdt mogelijkheden op r3 en r10 en als wit e5 mag spelen wordt het witte moyo een stuk moeilijker te reduceren (een invasie rond h4 wordt enerzijds makkelijker door p6 maar anderzijds moeilijker door e5)
De uitwisseling van zwart p6 voor wit e5 lijkt me dus goed voor wit.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Kevintju schreef:
... is de shoulderplay K5 daarom misschien mogelijk? Dan bereid je een invasie voor en heb je initiatief gekregen voor het centrum.

K5 is ook een optie. Ik heb alleen geen idee wat er dan gaat gebeuren. Wit heeft veel keus in zijn antwoord(bijvoorbeeld e4, e5, e6, f3, f6 of h4).
Naar boven
ponnukiOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 206
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik voel wel voor p6, maar ik weet ook van mezelf dat ik wel eens de neiging heb in dit soort gevallen te laat te invaderen. H4 vind ik persoonlijk te vaag, ik zie aan geen van beide kanten een echt mooie follow-up zet. Dan liever J4, als wit links speelt en we springen dan begint het meer op een witte dan een zwarte invasie te lijken, dus zal wit wel rechts antwoorden, waarna we ons meer ruimte geschapen hebben dan met H4.

Ook heb ik nog F4 in plaats van E5 overwogen, maar wit kan waarschijnlijk gemakkelijk de linkerrand pakken terwijl hij zwart zwakhoudt. E5 lijkt meer geschikt om vorm te maken. Daarom van mij voorlopig een halve stem elk voor E5 en P6.
Naar boven
go-herminatorOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 238
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het eens met ponnuki dat H4 te vaag is, dan inderdaad liever J4.

B4 is zeker een optie als josemiru (probing move), even kijken hoe pombeest reageert en dan elders verder spelen. Ik gok dat ie op B4 wel C5 zal spelen, en dan hebben we later de optie om in de hoek te gaan leven met C3.

K5 lijkt me een slechte zet. Een shoulderhit op de vijfde lijn geeft gewoon teveel gebied weg, en onze steen wordt alleen maar zwaar en zwak.

Ik blij bij P6. Of wit dan kan leven met r3 is de vraag. Het zal iig nooit meer worden dan een heel klein groepje.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

go-herminator schreef:
B4 is zeker een optie als josemiru (probing move), even kijken hoe pombeest reageert en dan elders verder spelen. Ik gok dat ie op B4 wel C5 zal spelen, en dan hebben we later de optie om in de hoek te gaan leven met C3.

Ik zou b4 niet spelen. Het is maar een punt of 15 nahand voor zwart om in de hoek te gaan leven. Die optie is nu ook weer niet zo denderend. Het is vergelijkbaar met een grote eindspelzet. De versteviging op c3 lijkt me meer waard voor wits moyo.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

go-herminator schreef:
...
Ik blij bij P6. Of wit dan kan leven met r3 is de vraag. Het zal iig nooit meer worden dan een heel klein groepje.

Of wit kan leven met r3 is inderdaad de vraag, maar wil dat zeggen dat zwart p6 dan groter is dan wit e5?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

De stand is nu:

e5 2.5 Balladeer, davos, ponnuki?
p6 1.5 go-herminator, ponnuki?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben van morgen tot en met zondag in Amstelveen, dus ik zal voor mezelf en Praatgo wat vakantie opnemen. Dan hoeven we niet morgen te zetten.
Naar boven
Kevintju
BerichtGeplaatst: Do Mei 25, 2006 3:47    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor jullie commentaar allemaal, zo leer ik nog wat! Very Happy
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Ma Mei 29, 2006 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Zometeen moet er weer gezet worden. Vooralsnog zal dat e5 worden.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Ma Mei 29, 2006 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga zo weg, dus ik moet zetten. Tot ziens bij zet 20 Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: