Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vici
BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

is dit wat er bedoeld wordt?
http://www.set1.org/sgf/index.php?p=W&sgf=AB[pd]AW[dc]AB[pq]AW[po]AB[pl]AW[eq]AB[np]AW[cp]AB[de]AW[dh]AB[ec]AW[ed]AB[dd]AW[fc]AB[eb]AW[cc]AB[fb]AW[ee]AB[bd]AW[bc]AB[cd]AW[df]AB[ef]AW[gd]AB[db]AW[be]AB[cf]AW[dg]AB[bf]AW[gb]AB[hc]AW[gc]AB[bb]AW[ff]B[B[nc]W[nc]B[nd]W[md]B[mc]
wat gaat er dan verder gebeuren?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad. En verder doelt Karippeler (vermoedelijk) op deze variant: Variant 1.

Hiermee pakt zwart een behoorlijk grote hoek rechtsboven en hij dreigt veel gebied te maken rechts, terwijl wits muurtje op m17 nogal dicht op zijn andere muurtje op g17 staat.
Muurtjes die te dicht op elkaar staan (in de beginfase van het spel) noemt men overgeconcentreerd: te veel zetten geinvesteerd in verhouding met het gebied dat het oplevert.

Als wit zo zou spelen zou Karippeler wel gelijk hebben, denk ik. Maar juist vanwege wits muur op g17 vermoed ik dat wit wel meer zou tegenstribbelen met zet 5 in het diagram (m17? p17? p16?).

Wit kan natuurlijk ook op n16 spelen in plaats van o17 om te vermijden dat zwart wit op een of andere manier gaat platdrukken en overconcentreren terwijl zwart tegelijkertijd de rechterrand ontwikkelt.

Maar misschien heeft Karippeler toch een punt. We zouden misschien toch iets als j4 kunnen doen in plaats van n16 of zo. Dat zou dan kunnen leiden tot Variant 2. Wat denkt men hier van?

Laatst aangepast door Gast op Wo Mei 17, 2006 22:17, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Tussen haakjes: morgen moeten we weer zetten. Wink
Naar boven
Vici
BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

variant 2 ziet er op zich ook ok uit. ik zou alleen eerder geneigd zijn j3 te spelen omdat e3 ook laag staat. is j4 toch "beter" dan j3?
verder vnid ik het nadeel dat wit potentie heeft op mee gebied. wat zijn de vervolgzetten om het eventueel te verkleinen?
ik blijf nog even bij n16
Naar boven
go-herminatorOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 238
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat wit o17 uberhaupt zou spelen, dat is gebied maken met je sterkte. Hij zal eerder benaderen op r14.

Ik ben er ook voor om o17 te spelen. Daarna zijn er nog twee grote open ruimtes (rechts en onder), waarvan we er altijd een kunnen spelen.

Na j4 (of iets in die buurt) zal wit niet n16 spelen, maar r14. Dat lijkt me niet goed voor ons.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
davos
BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

go-herminator schreef:
Ik denk niet dat wit o17 uberhaupt zou spelen, dat is gebied maken met je sterkte. Hij zal eerder benaderen op r14.

Ik ben er ook voor om o17 te spelen. Daarna zijn er nog twee grote open ruimtes (rechts en onder), waarvan we er altijd een kunnen spelen.

Na j4 (of iets in die buurt) zal wit niet n16 spelen, maar r14. Dat lijkt me niet goed voor ons.

Waarom is o17 zo belangrijk als wit daar niet wil spelen? Moeten we dan niet zelf op r14 spelen?
Naar boven
Karippeler
BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mij bevalt die variant 2 wel, waar we de onderkant groot opzetten en we van veraf de steen op Q5 lastig vallen.

Aan de andere kant lijkt Q/R14 me ook erg mooi, alhoewel de onderkant me groter lijkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

De stand is nu ongeveer:

1: n16 - 3.0 (blaat-kwadraat, davos(?), ponnuki?, Vici(?))
2: o17 - 2.5 (judyw, go-herminator, Balladeer?)
3: n17 - 1.3 (Balladeer?, Vici??)
4: j14 - 1.0 (Karippeler (?), davos??)
5: o16 - 0.5 (ponnuki?)
6: r14 - 0.3
7: q14 - 0.3

Het is niet helemaal duidelijk of Vici nu n17 of n16 stemt. Eerst zij hij n17 en toen zei hij dat hij bij n16 blijft. Ik heb hem een pb gestuurd om duidelijkheid te verschaffen.
Van Karippeler weet ik niet wat hij wil. j4 of toch r14/q14?
Ik twijfel zelf nog tussen n16 en j4. Maar ik heb liever n16 dan o17. Dus stem ik grotendeels n16 Wink

Over pakweg een uurtje ga ik zetten. Als er verder niets meer gebeurt zal het n16 worden.

Laatst aangepast door Gast op Do Mei 18, 2006 22:35, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Vici
BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Embarassed kbedoelde n17. dit is mijn definitieve stem.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dan wordt het:

1: o17 - 2.5 (judyw, go-herminator, Balladeer?)
2: n16 - 2.3 (blaat-kwadraat, davos(?), ponnuki?)
3: n17 - 1.5 (Vici, Balladeer?)
4: j14 - 1.0 (Karippeler (?), davos??)
5: o16 - 0.5 (ponnuki?)
6: r14 - 0.3
7: q14 - 0.3

o17 gaat dus net aan kop.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Tot ziens bij zet 19 Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen: