Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mei 10, 2006 22:45    Onderwerp: Zet 18 Reageer met quote

http://www.jijbent.nl/go/show.php?gamenumber=2692762
Naar boven
BalladeerOffline
Megavip
Megavip
Totaal berichten: 154
Geslacht: Onbekend
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Mei 12, 2006 2:46    Onderwerp: Reageer met quote

zo, eindelijk weer een stelling waarin iets bepaald moet worden op basis van te volgen strategie Smile

ik stem zelf voor o17, of iets dergelijks, omdat daarmee het potentieel van die enorme witte muur enigzins wordt getemperd...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mei 12, 2006 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was eigenlijk bang dat pombeest zelf op o17 zou spelen. Daarom had ik enigzins spijt van de knip.

Ik twijfel wel of n17 misschien beter is dan o17. Na o17 kan wit nog steeds redelijk ver uitbreiden van zijn muur.
Na n17 kan wit makkelijker op 3-3 invaderen, maar dan krijgt zwart rechts wel een mooie muur.
Naar boven
BalladeerOffline
Megavip
Megavip
Totaal berichten: 154
Geslacht: Onbekend
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Mei 12, 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

hmm, voor n17 is ook wel wat te zeggen, aangezien de zwarte muur na een witte 3-3 invasie in dit geval veel nut heeft... zelf speel ik meestal iets steviger, maar voor n17 lijkt me ook prima Smile
Naar boven
Vici
BerichtGeplaatst: Vr Mei 12, 2006 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

kzat ook te kijkn naar o17 of n17 Wink ikzelf zou voor n17 gegaan zijn (nog geen definitieve stem)
ff vraagje: beide ladders vanuit e14 lopen niet. waarom lopen we er niet uit met e15? of is dat te langzaam?

vici
Naar boven
ponnukiOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 206
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Vr Mei 12, 2006 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

We hebben zelf ook een moyo rechts, daarom zou ik willen voorstellen op n16 of o16 in plaats van n17 of o17 te spelen.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mei 13, 2006 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Vici schreef:
kzat ook te kijkn naar o17 of n17 Wink ikzelf zou voor n17 gegaan zijn (nog geen definitieve stem)
ff vraagje: beide ladders vanuit e14 lopen niet. waarom lopen we er niet uit met e15? of is dat te langzaam?

vici

We hebben er niet veel aan om te gaan lopen met e14.
Sowieso werkt het niet, want wit kan zwart vangen met f12. Zelfs met behulp van zwart f15 kan zwart niet ontsnappen. Zie hier (waarbij zwart 7 de witte steen op f14 slaat). Wit heeft onze knipsteen dus zonder meer gevangen met f14. Daarom is f14 een hele stevige zet.

Maar zelfs al konden we ontsnappen, dan nog wordt geen van wits groepen erg zwak; alleen zwart lijkt een zwakke groep te krijgen. Om die reden vraag ik me af of wit f14 niet achterwege had kunnen laten om op o17 te spelen. Ik denk dat het dan voorlopig niet zo aantrekkelijk was voor zwart om te ontsnappen met zijn knipsteen.
Naar boven
judywOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 118
Geslacht: Vrouw
BerichtGeplaatst: Zo Mei 14, 2006 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

o17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
davos
BerichtGeplaatst: Zo Mei 14, 2006 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

ponnuki schreef:
We hebben zelf ook een moyo rechts, daarom zou ik willen voorstellen op n16 of o16 in plaats van n17 of o17 te spelen.

n16 of o16 lijken me ook prima zetten. lastige keuze.

Kunnen we anticiperen wat wit gaat doen als wij hier een shimari maken? Misschien kan dat ons helpen in onze keuze.

Ik denk dat wit eerst b13 voor zwart a15 zal uitwisselen.

Dan zal wit moeten kiezen of hij aan de rechterrand of aan de onderrand zal spelen. De rechterrand is groot, maar volgens mij niet zo urgent, omdat zwart meer dan 1 zet nodig heeft om de rechterrand af te sluiten.
Wit zou dus eerst aan de onderrand kunnen spelen (rond k4).

Volgens mij neemt wits moyo dan dusdanig grote proporties aan, dat zwart waarschijnlijk moet gaan invaderen of reduceren. In dat geval lijkt n16 me de beste shimari rechtsboven, omdat dat de meeste steun geeft aan een reductie of invasie van wits moyo. (Vergelijk N16 met O17). Als we in plaats van n16 op o17 spelen zou het best wel eens kunnen gebeuren dat wit uiteindelijk een goede zet op n16 heeft.
Naar boven
blaat_kwadraat
BerichtGeplaatst: Zo Mei 14, 2006 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, terug naar de strategie. Interessant allemaal... ik vind o17 er klein uitzien, ook al is het steviger. Wat dat betreft ben ik voor n16.

Waarom is dat eigenlijk zo crusiaal gebied (rechts boven)? Is het geen optie om zelf rond k4 (j3?) te spelen?
Naar boven
ponnukiOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 206
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Ma Mei 15, 2006 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

blaat_kwadraat schreef:
Waarom is dat eigenlijk zo crusiaal gebied (rechts boven)? Is het geen optie om zelf rond k4 (j3?) te spelen?

Goede vraag. Ik heb er even over nagedacht, en een belangrijk punt is, dat als wit de bovenrand gaat claimen, dit de 'kijkrichting' van de witte dikte is. Zwart zal daarom niet graag invaderen. Als zwart daarentegen die kant oninteressant kan maken, is dat een mooi resultaat. Als wit aan de onderkant iets gaat claimen, is dat ook vervelend, maar een zwarte invasie heeft daar meer mogelijkheden.

Een tweede punt is dat een witte zet op o16 of o17 ook een aanval op de hoek is. Zwart zal al snel geneigd zijn om q14 of r14 te antwoorden. Een zet aan de onderrand heeft (zowel voor wit als zwart) ook goede vervolgzetten, maar is toch minder dwingend.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stem N16.

De stand is nu ongeveer:

1: n16 - 2.5
2: o17 - 1.0
3: o16 - 0.5
4: n17 - 0.3
Naar boven
Vici
BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

davos schreef:
Vici schreef:

vici

We hebben er niet veel aan om te gaan lopen met e14.
Sowieso werkt het niet, want wit kan zwart vangen met f12. Zelfs met behulp van zwart f15 kan zwart niet ontsnappen. Zie hier (waarbij zwart 7 de witte steen op f14 slaat). Wit heeft onze knipsteen dus zonder meer gevangen met f14. Daarom is f14 een hele stevige zet.

Maar zelfs al konden we ontsnappen, dan nog wordt geen van wits groepen erg zwak; alleen zwart lijkt een zwakke groep te krijgen. Om die reden vraag ik me af of wit f14 niet achterwege had kunnen laten om op o17 te spelen. Ik denk dat het dan voorlopig niet zo aantrekkelijk was voor zwart om te ontsnappen met zijn knipsteen.

oja Embarassed ff nite aan gedacht Embarassed
ik stem n17
Naar boven
Karippeler
BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

O17 was ook het eerste wat mij te binnen schoot, maar daarna bedankt ik dat Pombeest niet zo snel O17 zal spelen, want dan kunnen we met O16 plakken en kruisknippen en wordt ie overgeconcentreerd. Of zien jullie dat anders?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Karippeler schreef:
O17 was ook het eerste wat mij te binnen schoot, maar daarna bedankt ik dat Pombeest niet zo snel O17 zal spelen, want dan kunnen we met O16 plakken en kruisknippen en wordt ie overgeconcentreerd. Of zien jullie dat anders?

Ik vind dat wel meevallen. Wit krijgt veel gebied, terwijl zwarts rechterrand nog geen gebied is.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: