Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davos
BerichtGeplaatst: Do Mrt 30, 2006 19:56    Onderwerp: Zet 9-12 Reageer met quote

http://www.jijbent.nl/go/show.php?gamenumber=2692762

We zitten nog in de variant die we verwachten. Smile

Laatst aangepast door Gast op Za Apr 01, 2006 21:30, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mrt 30, 2006 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik maak maar even geen nieuwe topics aan voor iedere zet zolang we in dit joseki zitten.
Naar boven
blaat_kwadraat
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

wow zo gaat het wel snel opeens ja Cool Hadden we niet even willen overleggen of het nou e14 of b16 zou worden? Nou goed, misschien heb ik iets over het hoofd heb gezien.

Nog een paar zetten joseki te gaan... Misschien kan je de topic veranderen naar "zet 9-12" ?
Naar boven
go-herminatorOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 238
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 1:46    Onderwerp: Reageer met quote

e14 was een vergissing geweest. Dat joseki stond onterecht op senseis library als speelbaar. De betreffende pagina heb ik aangepast, zie:
http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerOutsideAttachment#toc2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
BalladeerOffline
Megavip
Megavip
Totaal berichten: 154
Geslacht: Onbekend
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mja, maar positioneel was er wel iets voor te zeggen, maar wit wordt wel erg groot...

Maare, koen is zojuist afgeweken van het joseki, en eigenlijk wist ik al wel dattie dat zou doen, want daar hebben we het al eens eerder over gehad (en ik wist niet wat zwart nu moest doen)...

aan de binnenkant spelen gaat niet want dan ga je eraf na b15, dus we moeten iets aan de linkerrand spelen; maar wat...
we kunnen C14 voor E14 uitwisselen (ik zie weinig andere keuzes), maar dan wordt wit wel veel sterker aan de buitenkant, en we hebben nog steeds een zet nodig. Op vrijwel alles wat zwart speelt antwoordt wit metB15, maar om daar zelf te spelen is nogal traag....
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

het enige wat mij mogenlijk lijkt is: zwart c14, wit e15, zwart b14

dan pakken wij de hoek lijkt me, maar wit zal ons vast over de 2de lijn laten lopen door op g17 te spelen

eerlijk gezegt weet ik niet wat de joseki is, maar dit kan niet slecht zijn voor wit

zelf g17 spelen en in sente f17 slaan lijkt me niet op te wegen tegen die 4 stenen verlies?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Is b15 misschien ook het vitale punt voor zwart? Wit moet dan ergens terugkomen op e14. D14 was toch al wits privilege, dus wit wint weinig met de uitwisseling van D14 voor b15, volgens mij.
Naar boven
klaashaas
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

davos schreef:
Is b15 misschien ook het vitale punt voor zwart? Wit moet dan ergens terugkomen op e14. D14 was toch al wits privilege, dus wit wint weinig met de uitwisseling van D14 voor b15, volgens mij.

En eerst zwart e14, wit f14, zwart f13?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

klaashaas schreef:
davos schreef:

Volgens mij vangt wit dan met b15.

Als we beginnen met c14 zou ik bang zijn voor wit b15.

Laatst aangepast door Gast op Vr Mrt 31, 2006 22:01, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
ponnukiOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 206
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Als derde alternatief (naast c14 en b15) zou ik b14 willen voorstellen. De beoordeling zal moeten komen op basis van de dwangzetten die wit links heeft na wit E14-zwart D18.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

ponnuki schreef:
Als derde alternatief (naast c14 en b15) zou ik b14 willen voorstellen. De beoordeling zal moeten komen op basis van de dwangzetten die wit links heeft na wit E14-zwart D18.

Zwart b14 > wit b13?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

N b15 kan wit b14 spelen, dan spelen wij d18. Wit kan dan c14 in voorhand spelen, maar hij blijft wel met de knip op d14 zitten. Bedenk dat wit hoe dan ook de onderrand in voorhand kan afsluiten na dit joseki. Wit wint dus niets met deze kikashi's. Het is gewoon wits privilege. Nadeel voor wit is dat hij met een knip op d14 blijft zitten. Als hij die dekt eindigt hij in nahand zonder dat hij een steen op g17 heeft, wat bij het normale joseki wel het geval is. Het verschil met het normale joseki is dat zwart minder eindspel aan de linkerrand heeft en dat wit minder invloed aan de bovenrand heeft. Deze verschillen zijn samen in totaal in wits nadeel, volgens mij.

Als wit na b15 op g17 speelt in plaats van b14 spelen wij ook op d18. Wit zit dan nog steeds met de knip op d14 en hij kan de linkerrand niet meer in voorhand afsuiten. Ook in dat geval zijn de verschillen met het normale joseki in wits nadeel.

Volgens mij maakt b15 duidelijk dat wit beter op d15 had kunnen spelen dan d14.

Laatst aangepast door Gast op Vr Mrt 31, 2006 22:19, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
klaashaas
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

davos schreef:
klaashaas schreef:
davos schreef:

Ah. Maar ik zie nog niet hoe precies hoe. Zoiets als hieronder lijkt net niet te werken

http://www.set1.org/sgf/index.php?p=W&sgf=AB[pp]AW[dc]AB[de]AW[dh]AB[ec]AW[ed]AB[dd]AW[fc]AB[eb]AW[cc]AB[fb]AW[ee]AB[bd]AW[bc]AB[cd]AW[df]B[ef]W[ff]B[eg]W[be]B[cf]W[dg]B[ce]W[cg]B[bf]
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

klaashaas schreef:
davos schreef:
klaashaas schreef:
davos schreef:

Ah. Maar ik zie nog niet hoe precies hoe. Zoiets als hieronder lijkt net niet te werken

http://www.set1.org/sgf/index.php?p=W&sgf=AB[pp]AW[dc]AB[de]AW[dh]AB[ec]AW[ed]AB[dd]AW[fc]AB[eb]AW[cc]AB[fb]AW[ee]AB[bd]AW[bc]AB[cd]AW[df]B[ef]W[ff]B[eg]W[be]B[cf]W[dg]B[ce]W[cg]B[bf]

Geinig ding!

Zo ligt zwart er toch af?:

http://www.set1.org/sgf/index.php?p=B&sgf=AB[pp]AW[dc]AB[de]AW[dh]AB[ec]AW[ed]AB[dd]AW[fc]AB[eb]AW[cc]AB[fb]AW[ee]AB[bd]AW[bc]AB[cd]AW[df]B[ef]W[ff]B[eg]W[be]B[cf]W[dg]B[ce]W[cg]B[bf]W[bg]B[db]W[ae]B[ad]W[ag]

Zo wordt het misschien ko?

http://www.set1.org/sgf/index.php?p=B&sgf=AB[pp]AW[dc]AB[de]AW[dh]AB[ec]AW[ed]AB[dd]AW[fc]AB[eb]AW[cc]AB[fb]AW[ee]AB[bd]AW[bc]AB[cd]AW[df]B[ef]W[ff]B[eg]W[be]B[cf]W[dg]B[ce]W[cg]B[bf]W[bg]B[ae]W[db]

Er zit wel een ladder probleem, maar volgens mij heeft zwart in beide varianten geen mogelijkheid om dit te gebruiken:

Maar misschien heb ik ergens iets fout gedaan. Question
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 31, 2006 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Met b15 zie ik dus de volgende vervolgen:

http://www.set1.org/sgf/index.php?p=W&sgf=AB[pp]AW[dc]AB[de]AW[dh]AB[ec]AW[ed]AB[dd]AW[fc]AB[eb]AW[cc]AB[fb]AW[ee]AB[bd]W[bc]B[cd]W[df]B[be]W[bf]B[db]W[cf]B[bb]

of

http://www.set1.org/sgf/index.php?p=W&sgf=AB[pp]AW[dc]AB[de]AW[dh]AB[ec]AW[ed]AB[dd]AW[fc]AB[eb]AW[cc]AB[fb]AW[ee]AB[bd]W[bc]B[cd]W[df]B[be]W[gc]B[db]

of

http://www.set1.org/sgf/index.php?p=W&sgf=AB[pp]AW[dc]AB[de]AW[dh]AB[ec]AW[ed]AB[dd]AW[fc]AB[eb]AW[cc]AB[fb]AW[ee]AB[bd]W[bc]B[cd]W[df]B[be]W[ef]

Volgens mij zijn deze alle drie slechter voor wit dan het normale joseki.

Laatst aangepast door Gast op Vr Mrt 31, 2006 22:43, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: