Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davos
BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 21:01    Onderwerp: Zet 6 Reageer met quote

http://www.jijbent.nl/go/show.php?gamenumber=2692762

Laatst aangepast door Gast op Wo Mrt 22, 2006 21:12, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nog steeds niet zo weg van d15. Neutral
Wat nu? g16?
Naar boven
ponnukiOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 206
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

davos schreef:
Ik ben nog steeds niet zo weg van d15. Neutral
Wat nu? g16?

g16 is redelijk standaard als je niet de positie hebt om d12 aan te vallen, volgensmij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 2:09    Onderwerp: Reageer met quote

We kunnen ook nog e17 spelen.

ponnuki schreef:
g16 is redelijk standaard als je niet de positie hebt om d12 aan te vallen, volgensmij.

Je bedoelt dat zwart normaal gesproken alleen f15 speelt (wit speelt dan f17) als een inklemming van d12 (op d9 of c10) een zwart moyo zou bouwen linksonder, wat nu niet het geval is.

Laatst aangepast door Gast op Wo Mrt 22, 2006 2:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
go-herminatorOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 238
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 2:13    Onderwerp: Reageer met quote

g16 is leuk, Pombeest zal dan wellicht de f15 variant spelen.

e17 lijkt me wel ook aardig

Alle ladders lopen, zowel voor de e18-e16-f17 variant als de magic sword d16 variant.

Als e17-e18-e16-f16-c17-d18-c15-i17-b12 gespeeld wordt ben is wel tevreden over het feit dat wit zo laag heeft moeten spelen en het feit dat b12 de invloed van de shimari linksonder gedeeltelijk neutraliseert.

Wit kan kiezen voor de e16-d16-f17-d18-c17 variant, dat levert ons een boel punten in de hoek op in ruil voor witte invloed. En we hebben dan voorhand, waarschijnlijk voor o17 om die ivloed weer gedeeltelijk te neutraliseren en ons moyo rechts uit te breiden.

Beide opties resulteren dus waarschijnlijk in een zwarte hoek in ruil voor witte invloed, ik ben 50-50 voor beide zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 2:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hier zijn joseki te vinden voor de tweepunts hoge inklemming: http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincer. Door op de rode letters te klikken kom je in de verschillende varianten.
b en d in dit diagram zijn nu dus geopperd. De varianten die go-herminator noemde, kun je hier ook terug vinden.

Ik denk dat onze keuzevrijheid in deze stand zich beperkt tot deze twee zetten (ik zie tenuki niet zo zitten)

G16 heeft mijn voorkeur, want na zwart e17 krijgt wit met e16 te mooie invoed vind ik, zowel naar de bovenrand als de linkerrand (zie het een-na-laatste diagram op http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerOutsideAttachment met het commentaar ernaast over dwangzetten na dit joseki). We hebben dan wel voorhand, maar wit is zo sterk geworden dat het voor zwart moeilijk wordt om de partij in evenwicht houden.
Naar boven
judywOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 118
Geslacht: Vrouw
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben voor e17; na g16 houdt wit meer gebied en invloed over; na e17 hebben wij meer gebied; zijn aan zet en de witte invloed is al geneutraliseerd door onze rechtsonderpositie, zodat o4 toch nog goed staat Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
ivoSF
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben ook voor g16

ik zat nog even naar g15 te kijken, maar dat lijkt te "wissiewassie"
Naar boven
Karippeler
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind G15 zelf erg mooi, Pombeest zal F/G17 spelen, en dan kunnen we in de hoek plakken. Nog leuker vind ik dan tenuki spelen, bijv P6 of N17.

Overigens heb ik deze ideeen gekregen na het spelen van een boel partijen van Kobayashi Satoru, hij doet vaak van die vage zetten (Cho Chikun noemde ze 'spongy')
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Karippeler schreef:
Ik vind G15 zelf erg mooi, Pombeest zal F/G17 spelen, en dan kunnen we in de hoek plakken. Nog leuker vind ik dan tenuki spelen, bijv P6 of N17.

Overigens heb ik deze ideeen gekregen na het spelen van een boel partijen van Kobayashi Satoru, hij doet vaak van die vage zetten (Cho Chikun noemde ze 'spongy')

G15 is inderdaad nogal vaag. In de hoek plakken nadat G15 op F/G17 is beantwoord ken ik helemaal niet. Vervolgt Kobayashi Saturo g15 meteen met een plak in de hoek? Zoja, speelt hij dan tenuki als die plak is beantwoord op c18 of vervolgt hij met c16? Mij lijkt dat laatste nogal zwaar, waardoor de verbinding tussen d15 en g15 verandert van een lichte verbinding in een zwakke verbinding.

Ik ben niet zo voor g15. Ik kan me voorstellen dat we g15 zouden spelen als we heel graag tenuki willen spelen, maar willen voorkomen dat wit dan f16 speelt.

Maar nu d15 is gespeeld en gepincerd lijkt me dat we hem moeten settelen in plaats van een makeshift verdediging die de tegenstander gebied geeft zonder dat je er zelf een stabiele groep aan overhoudt. Ik zie ook geen reden om heel graag tenuki te willen spelen.

judyw schreef:
ik ben voor e17; na g16 houdt wit meer gebied en invloed over; na e17 hebben wij meer gebied; zijn aan zet en de witte invloed is al geneutraliseerd door onze rechtsonderpositie, zodat o4 toch nog goed staat Very Happy

Misschien was ik te kritisch over zwart e17 (en dan wit e16). Ik denk dat o4 wat te ver weg staat om de invloed van de witte positie significant te neutraliseren, maar met voorhand kunnen we de invloed aan de bovenrand wel gedeeltelijk neutraliseren met L17 of zo.
De invloed die wit in voorhand aan de linkerrand kan bouwen is niet te verhelpen, maar wit mag ook wel wat. Wink

Als pombeest e17 op e18 antwoordt krijgen we een resultaat dat lijkt op het vervolg van g15, maar dan beter (zwart is sterker en wit is platter)
Naar boven
Karippeler
BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

@Davos, Kobayashi vervolgt niet meteen met plakken in de hoek, dat speelt hij vaak pas als er meer vijandige stenen in de buurt komen te staan. Een voorbeeld: na Zwart G17, Wit tenuki speelde Zwart (Iyama Yuta) op J16. Kobayashi reageerde met plakken C17, zwart C18, Wit J15, Zwart K15, Wit J14, Zwart H16, en vervolgens speelde Wit D10 (Iyama won met 6,5 punt).

Verder is het inderdaad zo dat hij de tweepuntssprong veel speelt als hij sente wil, maar ook in andere gevallen waarin hij de stenen van de tegenstander in wil sluiten (dit vind ik zo leuk van zijn stijl, het vroeg insluiten van tegenstanders met heel dun lijkende stellingen).
Mijn idee was dus in ieder geval om tenuki te spelen na F/G17, en aan het moyo aan de rechterkant te bouwen. Natuurlijk weet ik dat niet iedereen dit graag speelt, maar andere varianten bevallen me hier niet zo.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

de reden waarom ik g15 overwoog was als wit daarna verlengt naar f17/g17 wit op j16 kan spelen en we wit licht omsluiten en weer op een moyo aimen, maar j16 lijkt net iets te ver weg en bied kans dat wit na een reductie sequence d9 kan spelen.

komen jullie tot dezelfde conclusie?

dit is waarvoor ik het afwees.
licht spelen daar zonder concreet doel lijkt wit te helpen.

vandaar dat ik kies voor d15 ondanks dat (grandscale)moyo plannen dan van tafel zijn.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

ivoSF schreef:
...vandaar dat ik kies voor d15 ondanks dat (grandscale)moyo plannen dan van tafel zijn.

Ik neem aan dat je g16 bedoelt?

Volgens mij waren de grand-scale moyo plannen al van tafel met onze vorige zet. Nu is het meer een medium-scale wit moyo tegen een medium-scale zwart moyo. Gebied is nu een stuk belangrijker geworden Wink

Ik ben het dus met Ivo eens dat een moyo-achtige strategie aan de linkerbovenrand door middel van g15 niet opschiet nu.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 24, 2006 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben inmiddels toch meer voor e17 dan voor g16.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 25, 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

De stand is nu ongeveer:
g16 (2.5)
e17 (2.5)
g15 (1)

Ik begin toch enigzins bezorgd te raken of er wel genoeg belangstelling is van voldoende spelers om de partij uit te kunnen spelen. Buiten mijn eigen berichten zijn er maar 1 a 2 berichten/stemmen per dag.

Laatst aangepast door Gast op Za Mrt 25, 2006 17:17, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: