Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
judywOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 118
Geslacht: Vrouw
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 17, 2006 3:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook voor c14 en ik wil even kwijt dat ik o4 nog steeds een hele slechte zet vind Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
ivoSF
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 17, 2006 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

hoi.

ik bedoelde inderdaad zwart davos.

ik bedoel dus dat als wit pincert zwart c17 doet.
en zoniet dat zwart een basis rechts maakt.
mijn persoonlijke mening is dat dit actiever spelen is dan c10.

k16 is ook te overwegen en lijkt me ook erg mooi, maar ik hou het toch op c14 omdat ondanks de mooie moyo vorming zwart nog niks "links" heeft en zich een beetje eenzijdig lijkt te ontwikelen.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 17, 2006 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

ik waardeer het trouwens enorm hoe je de discussie begeleidt en met links komt davos.
Naar boven
BalladeerOffline
Megavip
Megavip
Totaal berichten: 154
Geslacht: Onbekend
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met ivo eens dat je de discussie mooi begleidt dave.

Ik ben het niet eens met "maar ik hou het toch op c14 omdat ondanks de mooie moyo vorming zwart nog niks "links" heeft en zich een beetje eenzijdig lijkt te ontwikelen."
Omdat juist wit zich eenzijdig ontwikkelt, als hij na K16 eens shimari maakt! Dan heeft hij alles aan de linkerrand staan!
C14 lijkt me niet zo fijn omdat zwart dan een lage, 3e lijns groep gaat maken, terwijl hij rechts allerlei stenen heeft staan die erop wijzen dat hij een moyo wil gaan bouwen...

Dave jij zegt dat je na D15 bang bent voor een 1-punts inklemming, maar als je dan op C17 plakt volgen er vooral varianten waarbij zwart een muur maakt naar rechts toe, ik denk niet dat dat iets is om bang voor te zijn...

Ik vind K16 ook wel mooi, maar ben een beetje bang dat na een witte shimari de zwarte steen een beetje vaag komt te staan; wat is dan het vervolg van zwart? R14 ofzo? Het kan maar het is niet helemaal mijn stijl, ik blijf toch bij D15 Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Karippeler
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 13:25    Onderwerp: Reageer met quote

Het vervolg van K14 na een witte shimari is natuurlijk F/G 17 lijkt me.

Maar wat zijn nou de meningen over D14?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Karippeler schreef:
Het vervolg van K14 na een witte shimari is natuurlijk F/G 17 lijkt me...

Ik zou inderdaad kiezen voor g17 als vervolg op k16 (k14 is een typefoutje neem ik aan) omdat f17 een duidelijke zwakte op h17 achter laat.

Laatst aangepast door Gast op Za Mrt 18, 2006 18:22, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

als wit na zwarts d14 gewoon c16 doet, wat is ons vervolg dan?

als we een basis aan de linkerkant maken kan wit er onder kruipen in tegenstelling tot c14.

voor zover ik weet ik er gee joseki voor zwart na c16, mischien kunnen we dan k16 doen?

mischien wordt de d14 steen dan of mischien later nutig door aansluiting op k16 te vinden of mischien wordt het een burden.

ik kan dit niet goed inschatten, andere meningen?

ik weet uit ervaring dat de kans zéér groot is dat pombeest na d14 de lage één-space pincer zal.

dat ik k16 niet wou doen had inderdaad ook te maken met wat verder als wit een shimari maakt?
mischien als iemand een goed vervolg weet kan het me intreseren Smile

c14 heeft nog steeds mijn voorkeur
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

ivoSF schreef:
ik waardeer het trouwens enorm hoe je de discussie begeleidt en met links komt davos.

Balladeer schreef:
Ik ben het met ivo eens dat je de discussie mooi begleidt dave.

Dank Smile

Balladeer schreef:
Ik ben het niet eens met "maar ik hou het toch op c14 omdat ondanks de mooie moyo vorming zwart nog niks "links" heeft en zich een beetje eenzijdig lijkt te ontwikelen."
Omdat juist wit zich eenzijdig ontwikkelt, als hij na K16 eens shimari maakt! Dan heeft hij alles aan de linkerrand staan!

Helemaal mee eens.

Balladeer schreef:
...C14 lijkt me niet zo fijn omdat zwart dan een lage, 3e lijns groep gaat maken, terwijl hij rechts allerlei stenen heeft staan die erop wijzen dat hij een moyo wil gaan bouwen...

Je bedoelt dat wit c14 op c16 zal antwoorden. Ik ben geneigd het met je eens te zijn.

Balladeer schreef:
...Dave jij zegt dat je na D15 bang bent voor een 1-punts inklemming, maar als je dan op C17 plakt volgen er vooral varianten waarbij zwart een muur maakt naar rechts toe, ik denk niet dat dat iets is om bang voor te zijn...

Na zwart d15, wit c13, zwart c17 kan wit ook op c18 antwoorden en dan krijgt zwart geen muur naar rechts (http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachOneSpaceLowPincer bij Section 3. Attachment + hane). Zwart krijgt wel een sterk groepje, maar wits stenen staan beter. Dus ik ben nog niet overtuigd.

Balladeer schreef:
...Ik vind K16 ook wel mooi, maar ben een beetje bang dat na een witte shimari de zwarte steen een beetje vaag komt te staan; wat is dan het vervolg van zwart? R14 ofzo?...

Op g17 dus.

Laatst aangepast door Gast op Za Mrt 18, 2006 18:40, in totaal 5 keer bewerkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

ivoSF schreef:
als wit na zwarts d14 gewoon c16 doet, wat is ons vervolg dan?

als we een basis aan de linkerkant maken kan wit er onder kruipen in tegenstelling tot c14.

voor zover ik weet ik er gee joseki voor zwart na c16, mischien kunnen we dan k16 doen?

mischien wordt de d14 steen dan of mischien later nutig door aansluiting op k16 te vinden of mischien wordt het een burden.

ik kan dit niet goed inschatten, andere meningen? ...

Na zwart d14 wit c16 kan zwart op e16 spelen (http://senseis.xmp.net/?LightPlayExample1)

ivoSF schreef:
...ik weet uit ervaring dat de kans zéér groot is dat pombeest na d14 de lage één-space pincer zal...

Ook dan kan zwart e16 spelen.

Wit kan echter ook f16 spelen na d14.
Dat dwingt zwart weer om aan de linkerkant een basis te maken, terwijl zwart geen moyo meer kan maken aan de bovenrand.

Laatst aangepast door Gast op Za Mrt 18, 2006 18:25, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

ik zal mijn stem naar k16 verplaatsen, naar mijn mening is bram zijn argument dat wit dan ook maar aan 1 kant is, genoeg om c14 als 99 punten en k16 als 100 punten te beschouwen Smile
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

blaat_kwadraat schreef:
...In een toernooi partij zijn dit toch niet de zetten waar je lang gaat nadenken neem ik aan? ...

Ik besteed zelf behoorlijk wat tijd aan de opening in toernooien en ik vind ook zeker dat dat de moeite waard is.
Dit zijn juist de punten waar profs het langst over nadenken. Smile
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel meer vertrouwen in d14 dan in c14 of d15. Als k16 het niet gaat halen stem ik op d14.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

judyw schreef:
...ik wil even kwijt dat ik o4 nog steeds een hele slechte zet vind Very Happy

Lokaal is o4 een normaal vervolg, toch? (http://senseis.xmp.net/?path=34PointHighApproachTwoSpaceHighPincer&page=34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerTenuki)
Of bedoel je dat je liever tenuki op c10 had gespeeld (zoals je bij zet 4 opperde)?
Ik denk dat het wishful thinking is om er van uit te gaan dat wit op c15 zou spelen, zodat zwart op k17 kan spelen. Als ik wit was zou ik na zwart c10 op c14 spelen (en dat zou ik ook in de huidige stelling doen) om tegelijkertijd een shimari te maken en c10's basis te bedreigen.

Als zwart c10 dan niet verdedigt maar rond k16 speelt, vind ik de uitwisseling van zwart c10 voor wit c14 goed voor wit (waarmee ik wil zeggen dat zwart volgens mij beter meteen op k16 had gespeeld zonder eerst c10 voor c14 uit te wisselen).
Naar boven
BalladeerOffline
Megavip
Megavip
Totaal berichten: 154
Geslacht: Onbekend
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

na D15, de éénpuntspincer als je dan aan de binnenkant plakt, op C17, wit C18, C16 en hij springt naar G17, kan je F13 spelen. Ik weet wel dat je niet altijd een muur krijgt, maar in de variant waarbij wit over de eerste lijn gaat verbinden heb je naar mijn idee toch een redelijk resultaat...
Overigens vind ik D14 ook wel een mooie zet, maar, niet helemaal in lijn met mijn stijl Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
davos
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij bedoel je de variant die ik eerder noemde: http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachOneSpaceLowPincer bij Section 3. Attachment + hane

Ik speel normaal a in dat diagram (de simpele variant). Dit geeft een betonnen groep maar wel enigzins overgeconcentreerd en in nahand, dus dan kan pombeest tenuki spelen (bijvoorbeeld een kakari rechtsboven). Tewijl ik voor ons aan de linkerkant alleen b uit het diagram als vervolg ken op a, waarna pombeest best nog eens tenuki kan spelen. Dan hebben we een superbetonnen groep aan de linkerkant maar wel ten koste van twee keer nahand. Dit lijkt mij allemaal te traag in deze stand. Ik zou dus -als ik pombeest was- voorlopig geen moeite doen om over de tweede lijn te verbinden als wij a spelen.
Ben jij daar tevreden mee?
Of zie jij interessantere vervolgen na a?
Of zou jij niet a, maar b of c in het diagram spelen, omdat je een variant kent die in deze stelling een beter resultaat geeft dan a?

Ik ben bang dat d15 het initiatief verliest.
Bij nader inzien is het resultaat bij zwart d14, wit f16 niet zo heel veel anders dan dit resultaat met d15: zwart bouwt links een basis en wit ontwikkelt zich langs de bovenrand.
Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat wit zich aan de bovenkant ontwikkelt als zwart aan de linkerrand speelt, toch? Er is alleen nuanceverschil tussen c14, d14 of d15. Het gaat er dus in eerste instantie om wat groter lijkt: de bovenrand of de linkerrand. Het is kiezen of delen, we kunnen niet beide krijgen.

Laatst aangepast door Gast op Ma Mrt 20, 2006 1:14, in totaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: