Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 20:39    Onderwerp: Zet 5 Reageer met quote

http://www.jijbent.nl/go/show.php?gamenumber=2692762
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Di Mrt 14, 2006 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Rond k16?
Rond c10?
Rond d15?
Rond k3?
En waarom (niet)?
Naar boven
BalladeerOffline
Megavip
Megavip
Totaal berichten: 154
Geslacht: Onbekend
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Mrt 14, 2006 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ziet er uit als allemaal hele logische zetten. K3 zou ik niet spelen omdat het naar de lage kant van die shimari kijkt, en daarom wat minder interessant eruit ziet.
C10 is een hele normale zet om de witte stelling op te splitsen, maar ik speel zelf liever wat actiever, en heb geen behoefte om een moyo op te zetten en zou dus D15 spelen Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
davos
BerichtGeplaatst: Di Mrt 14, 2006 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

d15 ziet er inderdaad wel uit als de meest normale zet, maar rond k16 trekt me toch ook wel aan.
Ik weet niet wat ik in een toernooipartij zou doen. misschien toch d15 na lang twijfelen.
Naar boven
Karippeler
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2006 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook voor D15, alhoewel D14 me ook wel een idee lijkt. Het lijkt me ook dat hij op D15 pincert, als hij tsuke speelt dan kunnen we de nadare spelen(toch?). Wit 2 shimari's laten maken lijkt me overigens te mooi in een partij met 6,5 komi.
Naar boven
fcarbon
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2006 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom trekt K 16 je meer aan dan c 10, davos?
Naar boven
klaashaas
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2006 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Balladeer schreef:
... en zou dus D15 spelen Smile

Waarom heb je geen angst dat wit's pincer op bv c13 of c11 te goed samenwerkt met de twee stenen linksonder?

Mijn voorkeur gaat uit naar c10: maakt een wit moyo minder aantrekkelijk en er is genoeg ruimte voor wit om een basis te maken.
Naar boven
blaat_kwadraat
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2006 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

davos schreef:
... misschien toch d15 na lang twijfelen.

In een toernooi partij zijn dit toch niet de zetten waar je lang gaat nadenken neem ik aan? Ik zou d15 spelen, maar dat is persoonlijk (hou niet zo van 3e rij spelen (c10)).

Edit: mijn eerste blik op de praat-go partij... hoe wordt precies besloten welke zet het wordt, aan het einde van de week tellen de meeste stemmen neem ik aan?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2006 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

fcarbon schreef:
Waarom trekt K 16 je meer aan dan c 10, davos?

Omdat c10 niet zo veel doet. Het bedreigt niet veel van wit, het bouwt niet veel voor zwart. Het is geen zwakke groep, maar echt een fantastische groep zal het ook niet worden.

Een witte shimari op c14 (ogeima) bedreigt de basis van c10 (wit dreigt c8 te spelen, wat nog steeds een mooie zet is voor wit). Maar als we dan een basis maken op c7 krijgt wit een perfekte zet op k17.

De zwarte basis aan de linkerkant voorkomt dan een wit moyo aan de linkerkant, maar het blijft een groepje met beperkte ontwikkelingsmogelijkheden en wit krijgt nog steeds een moyo, maar nu aan de bovenrand in plaats van aan de linkerkant (terwijl zwart daar een moyo had kunnen maken).

Wit heeft dus helemaal geen probleem met c10.

Als zwart zet 5 op k16 speelt in plaats van c10 kan wit ook een shimari maken, maar als we wit dan toch 2 shimaris laten maken heb ik veel liever een steen op k16 dan op c10.
Ik denk echter dat wit het zich niet kan veroorloven om een shimari te maken als we k16 spelen, omdat wit zich dan te traag lijkt te ontwikkelen.
Dit is voor mij nog een teken dat k16 beter is dan c10.

Uiteraard is het voorkomen van de witte shimari met zet 5 op d15 ook een prima zet.

Laatst aangepast door Gast op Wo Mrt 15, 2006 23:04, in totaal 11 keer bewerkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2006 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Karippeler schreef:
Ik ben ook voor D15 ... Wit 2 shimari's laten maken lijkt me overigens te mooi in een partij met 6,5 komi.

Zelfs als was er 7,5 komi, ik heb er absoluut geen probleem mee om wit 2 shimari's te laten maken als wij dan k16 al hebben gespeeld en opnieuw aan zet zijn nadat wit zijn shimari heeft gemaakt Smile (zie mijn vorige bericht)

Karippeler schreef:
Ik ben ook voor D15 ... als hij tsuke speelt dan kunnen we de nadare spelen(toch?)...

Als wit d15 antwoordt op c15 lijkt nadare (http://senseis.xmp.net/?NadareJoseki) me inderdaad heel goed mogelijk
om invloed bouwen die mooi combineert met de 4-4 steen rechtsboven om een moyo aan de bovenrand te bouwen.

Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat wit een een-punts lage inklemming zal spelen als we d15 spelen. Dan zijn zwarts kansen op een moyo aan de bovenkant volgens mij wel verkeken en ik zie niet duidelijk wat we daarvoor terug krijgen.
Ik weet dus nog steeds niet zeker of d15 nu beter is dan een zet rond k16.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Do Mrt 16, 2006 1:20    Onderwerp: Reageer met quote

ik wil wel c14 spelen.

dan is de kans groot dat wit c16 doet en dan spelen wij c11.

dit betekent ook dat de bovenkant spelen een minder grote extentie is voor wit dan waneer hij shimari zou spelen.
(wit zal desondanks waarschijnlijk later rond o17 spelen)

de andere meest gebruikte joseki is dat wit reageert met een pincer en zwart dan c17 speelt.

wit kan ook uit heel veel andere opties kiezen, maar mijn idee is dat pinceren lastiger is omdat we verder van de hoek af staan en dat de kans daadoor groot is dat we een mooie basis maken aan de linkerkant.
(als hij niet pincert)

ik probeer het idee te volgen van "overal wat"

Laatst aangepast door Gast op Vr Mrt 17, 2006 13:33, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Karippeler
BerichtGeplaatst: Do Mrt 16, 2006 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Op C14 zal wit zeker pinceren lijkt me, gezien de richting van de shimari. 1-punts lage pincer eindigt met sente voor ons als we de gebruikelijke kruisknip-atari-joseki spelen, 2 punts hoge pincer lijkt me ook wel ok voor wit
D14 lijkt me nog steeds een interessant idee, evt invloed werkt samen met de rechterkant, en het wordt lastiger voor wit om te pinceren. Wat zijn de meningen hierover?
En dat Dave het geen probleem vindt wit 2 shimari's te laten maken lijkt me een verschil van go-visie. Ik heb zelf nog niet zoveel vertrouwen in moyo's als in zeker gebied, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat anders zien.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mrt 16, 2006 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

C14 en D14 zijn inderdaad interessante alternatieven voor D15. Smile

http://senseis.xmp.net/?34PointDistantLowApproach

http://senseis.xmp.net/?34PointDistantHighApproach
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mrt 16, 2006 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

ivoSF schreef:
ik wil wel c14 spelen.

dan is de kans groot dat wit c16 doet en dan spelen wij c11.

dit betekent ook dat de bovenkant een minder grote extentie is voor wit dan waneer hij shimari zou spelen.
(wit zal desondanks waarschijnlijk rond o17 spelen)

de andere meest gebruikte joseki is dat wit reageert met een pincer en wit dan c17 speelt.
...

Eerlijk gezegd verwacht ik dat wit zal pinceren als we c14 spelen en dat zwart (niet wit) dan inderdaad c17 speelt.

ivoSF schreef:
...
wit kan ook uit heel veel andere opties kiezen, maar mijn idee is dat pinceren lastiger is omdat we verder van de hoek af staan en dat de kans daadoor groot is dat we een mooie basis maken aan de linkerkant

Ik kan dit niet helemaal volgen. Het lijkt alsof je zegt dat zwart links een basis gaat maken als wit pincert. Maar dat zal je wel niet bedoelen.

ivoSF schreef:
...
...ik probeer het idee te volgen van "overal wat"

Ik weet niet wat ik hier van moet denken.
Ik vind zwart 5 op c10 eigenlijk meer een "overal wat"-zet dan c14, want als wit c14 pincert offert zwart c14 waarschijnlijk. (Zwart krijgt natuurlijk in plaats daarvan een ruimere positie aan de bovenrand, maar dat is in mijn ogen juist niet "overal wat"). Maar misschien vat ik je woorden verkeerd op.

In ieder geval lijkt me dat een strategie van "overal wat pakken" een keerzijde heeft: "nergens veel krijgen".

Laatst aangepast door Gast op Vr Mrt 17, 2006 2:35, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mrt 16, 2006 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

blaat_kwadraat schreef:
... hoe wordt precies besloten welke zet het wordt, aan het einde van de week tellen de meeste stemmen neem ik aan?

In principe wordt een zet gedaan zodra er vijf personen zijn die deze zet steunen (mits deze zet enige voorsprong heeft op kandidaat nummer 2). Er moeten ook enige discussie hebben plaatsgevonden.

Mensen kunnen hun steun voor een zet op ieder moment wijzigen naar een andere zet zolang de zet niet is gedaan.

Zolang de zet niet is gedaan kan de discussie dus nog worden opengebroken doordat iemand bijvoorbeeld een overtuigende weerlegging of een veelbelovende tegenkandidaat vindt (ook al was er al voldoende steun om de eerste kandidaat te zetten).

We zijn wel gebonden aan een bedenktijd van 7 dagen.

Op dit moment is de stand (steunindicatie tussen haakjes):
d15 (3.5)
c14 (1.6)
c10 (1.0)
d14 (0.6)
k16 (0.3)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: