Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 2:40    Onderwerp: Reageer met quote

Er is nog niet echt gestemd, maar ik tel nu de volgende support voor suggesties die zijn gedaan:
q8: 3
d4: 2
r7: 1
o4: 1

Misschien zouden we een poll moeten houden om de knoop door te hakken? Of zullen we wat dieper op de mogelijke vervolgen doorgaan?
Naar boven
fcarbon
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

"Ik streef er alleen naar om alle zwarte stenen die al zijn gezet zo optimaal mogelijk te benutten. Voor de steen op q16 is het belangrijk dat zwart een steen rond q9 krijgt en niet wit. zeker omdat de witte steen linksboven een uitbreiding naar k16 minder interessant maakt." - davos

Ik ben het eens met Kristof: O4.
De K 16 regio is volgens mij interessanter voor zwart dan de R 9 regio omdat K 16 de ideale extensie vormt voor zowel de zwarte hoeksteen als de vooronderstelde shimari van Wit D 17 en C 15.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

meer meningen zijn vast wel handig, zijn er mensen die nog niks hebben gepost en dat willen doen?
Naar boven
klaashaas
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

davos schreef:
Er is nog niet echt gestemd, maar ik tel nu de volgende support voor suggesties die zijn gedaan:

Misschien zouden we een poll moeten houden om de knoop door te hakken? Of zullen we wat dieper op de mogelijke vervolgen doorgaan?

Wat mij betreft mogen we doorgaan. Er komen vast nog vele interessante posities:)

Mijn definitieve stem wordt trouwens r7. Ik kom dit regelmatig tegen in m'n eigen potten.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

fcarbon schreef:
"Ik streef er alleen naar om alle zwarte stenen die al zijn gezet zo optimaal mogelijk te benutten. Voor de steen op q16 is het belangrijk dat zwart een steen rond q9 krijgt en niet wit. zeker omdat de witte steen linksboven een uitbreiding naar k16 minder interessant maakt." - davos

Ik ben het eens met Kristof: O4.
De K 16 regio is volgens mij interessanter voor zwart dan de R 9 regio omdat K 16 de ideale extensie vormt voor zowel de zwarte hoeksteen als de vooronderstelde shimari van Wit D 17 en C 15.

Je zou gelijk hebben als die shimari er stond. Maar als die er niet staat is K16 niet de ideale extensie voor wit of zwart. De ideale zet in die regio is een shimari of kakari.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

klaashaas schreef:
davos schreef:

Wat mij betreft mogen we doorgaan. Er komen vast nog vele interessante posities:)

Mijn definitieve stem wordt trouwens r7. Ik kom dit regelmatig tegen in m'n eigen potten.

We kunnen niet doorgaan , want we hebben nu 4 concurrerende zetten hebben met 2 supports/stemmen:
q8: 2
r7: 2
o4: 2

Ik denk dat we op joseki moeten in gaan. De link die klaashaas eerder gaf kan een leidraad zijn: http://senseis.xmp.net/?34PointJosekis#toc2.
Na r7 zal wit waarschijnlijk op p6 spelen, maar misschien ook wel op r3.
Na q8 zal wit waarschijnlijk op n4 spelen, maar misschien ook wel op p3.
Na o4 zal wit waarschijnlijk op r3 spelen, maar misschien ook wel op r9.
Na d4 is het moeilijk te zeggen waar wit zal spelen.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

ik moet trouwens zeggen dat pombeest bij elk spel waar ik hoog een 3.4 steen aproachde hij de lage pincer deed zoals hier r7 is.

om die reden is die move die ik toch al mooi vond alleen maar mooier gaan lijken Smile
Naar boven
Kristof
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Het is al heel leerrijk en we zitten nog maar aan zet 3 Very Happy
Na Davos z'n uitleg, lijkt o4 toch niet zo interessant meer.
Dus ga ik voor een pincer en omdat ik liever hoog speel dan laag, stem ik voor q8.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met ivo eens dat r7 vaak een prima pincer is op een hoge kakari, maar deze partij is een speciaal geval.

Wit speelt de hoge kakari voordat hij in de lege hoek speelt om te voorkomen dat zwart een chinese opening kan spelen.
Wits hoge kakari is min of meer onredelijk: een uitdaging. Hij mag hier niet zomaar mee wegkomen. Het normale antwoord in deze bijzondere situatie is volgens mij q8.

Ik denk dat Koen p6 zal spelen als we r7 spelen. Wat doen we dan?
http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachOneSpaceLowPincer
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Nu ik zelf naar die pagina kijk zie ik de "New variation" bij 1.2 op die pagina eigenlijk wel zitten voor zwart Smile

Laatst aangepast door Gast op Za Mrt 04, 2006 23:13, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, wat dan als koen op r3 speelt na r7?

Als we het gewone joseki spelen zoals bij 2.1.1 op de bovengenoemde pagina, eindigt Koen met voorhand om de lege hoek te pakken met d4 . Wits stelling ziet er dan prima uit. Wit is er dan met vlag en wimpel in geslaagd om een chinese opening te voorkomen.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben het er mee eens dat deze joseki op 2.1.1 op die pagina ok is voor wit.

nu moet ik zeggen dat het voor zwart ook wel ok is, maar mocht zwart met zijn tenuki de laaste hoek pakken dan kan wit het initiatief nemen.

kortom het lijkt me redenlijk gelijk.

gelijk is niet BETER dus wat is het plan met q8?

de enige variant die mij realitish lijkt is dat wit een 1 space of 2 space jump maakt en dat zwart dan ook jumpt naar n3 of o3.

daarna speelt wit mischien c5 om een hoge aproach aan de onderkant lastig te maken terwijl wit wele en shimari optie behoudt?

andere varianten voor q8 ben ik niet zo bekend mee.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 04, 2006 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik verwacht zoiets:
http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerOgeima

Waarna we kunnen kiezen uit
A: http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerOgeima
B: http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerOgeimaKajiwarasVariation

De tweede variant trekt mij het meest, omdat ik meer een invloedsspeler dan gebiedsspeler ben.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 05, 2006 0:02    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou als wit de grote paarden sprong maakt ook jouw variant kiezen, omdat anders wit de laaste hoek kan pakken en de laaste zet van ons, op 6(in de 3de diagram van boven bij de link onder optie A, kan proberen slecht te maken.

die variant waar wit verlengt naar de 2de lijn lijkt mogenlijk, maar dan spelen wij de lader breker in de laaste hoek.
(voor diegenen die er naar keken bij optie A)
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 05, 2006 3:07    Onderwerp: Reageer met quote

En als wit na q8 op p3 speelt kunnen we op p4 knippen voor een resultaat dat vergelijkbaar is:
Zie het een-na onderste diagram op http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerOutsideAttachment

Belangrijkste verschillen met http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerOgeimaKajiwarasVariation zijn dat zwart nahand heeft, maar sterkere vorm.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: