Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davos
BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2006 20:46    Onderwerp: Zet 3 Reageer met quote

http://www.jijbent.nl/go/showusergame.php?gamenumber=2692762
Naar boven
gome
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2006 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

ik ga voor als nog d4
Naar boven
Kristof
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2006 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

o4 (keima)
Als hij de z'n eenzame steen versterkt, kunnen wij de laatste hoek nemen.
Als hij de laatste hoek neemt, kunnen wij heel agressief pinceren.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2006 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens het boekje ("the chinese opening" van Kato Masao) zou zwart nu op q8 moeten spelen. Een 2-punts hoge inklemming is normaal goed als deze in de rug wordt gesteund door een 4-4 steen. Ik denk alleen wel dat het wishful thinking zou zijn om in voorhand te willen eindigen om zodoende de laatste lege hoek te pakken.
Ik zal even kijken of ik leuke varianten kan vinden om q8 verder te ondersteunen. q8 is dus geen stem.
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2006 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Als zwart keima op o4 speelt zal wit denk ik geen tenuki spelen, maar rond r9 spelen, eventueel na het uitwisselen van 3. .. r3, 4. r2 r4, 5. p2.
Zwart kan dan de lege hoek pakken, maar hij heeft wel r9 aan wit gegeven, wat de waarde van de zwart steen rechtsboven verkleint. Zwart wil liever zelf een steen rond r9 hebben om zijn steen rechtsboven te ontwikkelen.
Naar boven
gome
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2006 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

q8 ziet er goed uit, erg populair de laatste tijd volgens mij.. iig in de partijtjes die ik speel.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Do Mrt 02, 2006 0:32    Onderwerp: Reageer met quote

q7 is mijn zet.

een pincer die behoorlijk dwingend is
meer kans op een sente squence daardoor om op de laaste hoek te aimen
Naar boven
MovieloverxxlOffline

Totaal berichten: 1756
Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Belgium
BerichtGeplaatst: Do Mrt 02, 2006 0:36    Onderwerp: Reageer met quote

wat is het verschil tussen q8 en q7?

en wat is een pincer juist?
Kamp
(2011-2013: inactief)
14 goud RE08/09/10/14/15/16/17/18 RO08/09/15 OW08 STA14 SE16
10 zilver SE10/14/15/19 RE06/19 LOA14 OW14/16/17
16 brons KV05/07 RE05/07 SE06/08/17 PE07/14 BL08 SH09 OW09/18 JU17 EG17 SE18 RO18/19
zilver Vice-Europees kampioen Othello/Reversi 2009 2016
goud Belgisch Kampioen Othello/Reversi (11x)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
davos
BerichtGeplaatst: Do Mrt 02, 2006 2:41    Onderwerp: Reageer met quote

een pincer(tang) is een inklemmende zet: voorkomen dat een tegenstander een uitbreiding langs de rand kan maken, waardoor het een aanvallende zet is.
Ik ben het niet met ivo eens dat het krijgen van voorhand om de laatste hoek te pakken zo veel waard is dat je ergens anders alleen maar zetten doet die dwingen om maar voorhand te houden. zo kan een partij uit balans raken.
Het is niet zo dat meer dwang beter is. Hoe harder je je tegenstander aanvalt, hoe harder hij verdedigt en hoe meer zwaktes er in je eigen stelling komen, waardoor je op een gegeven moment wel voorhand lijkt te hebben, maar ondertussen een minder resultaat hebt dan als je minder hard had aangevallen.
Een nauwe inklemming dwingt je tegenstander te springen (o5), waarna je eigen inklemming dicht bij een muur staat, waardoor verdediging van die steen(q7) eigenlijk weer urgent wordt.
Naar boven
klaashaas
BerichtGeplaatst: Do Mrt 02, 2006 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

tja, nu wordt het erg lastig. Ik moet nog ff over mijn definitieve stem denken, maar ik neig naar q8.

Is r5 (ipv een pincer) uit den boze omdat q16 zwart is?

Hier is een overzichtje met wat joseki's betreffende deze positie:
http://senseis.xmp.net/?34PointJosekis#toc2
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Do Mrt 02, 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

r5 is vergelijkbaar met o4: uiteindelijk zal wit een steen krijgen rond r10.

Ik wil helemaal niet zeggen dat 04 en r5 uit den boze zijn.

Ik streef er alleen naar om alle zwarte stenen die al zijn gezet zo optimaal mogelijk te benutten. Voor de steen op q16 is het belangrijk dat zwart een steen rond q9 krijgt en niet wit. zeker omdat de witte steen linksboven een uitbreiding naar k16 minder interessant maakt.

Met r5 en o4 zal wit zwart uiteindelijk wel al eerste in de linkeronderhoek kunnen spelen. Dat is een pluspunt. Maar dat wit een steen rond r9 krijgt is een minpunt. Bovendien is wit aan zet nadat zwart de linkeronderhoek heeft gepakt. Naar mijn gevoel heeft wit dan het initiatief.

Het hangt een beetje van je stijl af. Als je liever een gebiedspartij speelt zijn o4 en r5 goed, denk ik. Dat is alleen niet zo mijn stijl. Ik hou er meer van om het initiatief te nemen en te houden Smile
Naar boven
KingTimo
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2006 0:50    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is er mis met een steen in de overgebleven hoek te plaatsen? Bijv. met d4.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2006 3:24    Onderwerp: Reageer met quote

ik snap je punt wel davos, maar begrijp dat het niet mijn bedoeling is om een zwakke steling achter te laten.

mijn mening is dat alle josekis die voorkomen uit r7 zeker ok zijn voor zwart zelfs als wit als eerste in de laaste hoek speelt.

als wit in de laaste hoek speelt na r8 zie ik niet een sterk vervolg voor zwart, dit is mijn hoofdreden om voor r7 te kiezen.

daarintegen ken ik r8 niet goed, maar het doel lijkt me om na een tenuki een extentie van wit te voorkomen vergeleken met de normale joseki.
of waneer wit niet tenukie speelt maar sprint naar boven een counter-pincer inefectief te maken.

ik hoop ook op de joseki waar wit met p6 reageert en zo de rechterkant ook mooier te bezetten.

de ergste wat i zie gebeuren met r7 is dat wit jumpt en daarna r7 pincered, maar dat kan amper dramatish zijn.

is dit de reden voor r8 of mis ik iets?
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Vergelijk je nu r7 met r8 of q7 met q8? In je eerdere bericht stelde je q7 voor.
r7 lijkt me een stuk beter dan q7.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2006 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

r7 & r8

hmm zo te zien het ik je bericht verkeerd gelezen.

dus laa tik het houden op r7 verder zomder enige omhaal
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: