Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
caesar007
BerichtGeplaatst: Za Jan 27, 2007 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

@Marianne

Zoals stino al zei stellen die statistieken niet veel voor , je zou eens moeten kijken naar de spellen gespeeld tussen spelers van 2000+ rating en dan zul je andere dingen zien. Maar het gaat er hier om zoals ook stino zei dat als je met geel speelt je weet dat je eigenlijk enkel maar kan winnen (of gelijkspelen) als rood een fout maakt en dat bederft het plezier imo.
Er zijn zelfs toppers die enkel nog met rood spelen om deze reden en alleen in toernooien nog met geel spelen.

@Pjotter

Ik denk dat het wel bewezen is , alleen nog niet theoretisch ..... maar in praktijk weten alle toppers hier dat je met rood altijd kan winnen..... .
Naar boven
torenwachter
Supervip
Supervip

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jan 27, 2007 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dit een volledig overbodige discussie...zolang er nog genoeg toppers zijn die ook met rood verliezen, blijft het een erg boeiend spel en zeker niet voorspelbaar, en inderdaad, je hebt spelers die altijd winnen met rood, maar dat is er maar één hier (Stino) en die wint met geel ook bijna altijd, dus dat zegt genoeg. Houden zoals het is dus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
steventje
BerichtGeplaatst: Zo Jan 28, 2007 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit mij volledig aan bij torenwachter.Onze laatste halve tegen elkaar was 4-4 en we wonnen elk onze spellen met geel.In het toptoernooi van 4R heeft stino tot nu toe alles gewonnen dus het is niet zo dat je met geel zeker verloren bent.We kunnen hier veel argumenten opnoemen om het zo te houden zoals het nu is.Stel nu zelfs dat we de bordgroote veranderen dan heeft geel mischien kleurvoordeel en dan zal er geklaagd worden dat het niet eerlijk is dat je met rood niet meer kan winnen.
Het is nu eenmaal zo dat rood inderdaad voordeel heeft maar als je een kwart of een halve of finale moet spelen heb je zelf toch ook 2 spellen met rood.Dan moet je zelf ook maar perfect spelen met rood.Dan word het 4-4 en beslist de tpr.
Naar boven
stino
BerichtGeplaatst: Zo Jan 28, 2007 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Mja tegen de mening van teamgenoten kan ik niet op. Ze hebben een punt...
Ik was misschien een beetje te egocentrisch hier Surprised
Maar desalniettemin blijft het wel zo dat het op lange termijn ook voor jullie ooit vervelend wordt Very Happy
Soit aja bedankt voor alle eer Torenwachter, maar ik denk dat Trincot, Raymond en vooral BuilderQ ook al vrijwel perfect spelen met rood Very Happy
Naar boven
Pipo_papflesOffline
Totaal berichten: 343
Leeftijd: 32
Belgium
BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2007 2:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb al ijverig mijn mening met caesar007 gedeeld, maar om dan ook maar eens iets hier te zeggen... Laughing

Het is waar dat rood in theorie altijd wint. Vooral in toernooien en kampioenschappen is dat een probleem, want onder toppers is meestal de Tpr doorslaggevend. In de poule van een toernooi zal een topper niet inzitten met 8x8 bord, want de poules worden over het algemeen zo ingedeeld dat de tegenstanders niet goed genoeg zijn om te winnen met geel. ( met alle respect voor de tegenstanders )

Wat de kampioenschappen betreft... Ik heb er nog noot één gespeeld want ik ben nog maar net Vip, maar ik heb de indeling gezien en op dat punt is er iets mis. Stino is vorig kampioenschap verloren omdat hij als hoogst gerankte tegen andere toppers met geel moest spelen...

Het zou natuurlijk eerlijker zijn als bij perfect spel remise de uitslag is, maar als je dan vier keer gelijkspeelt, is dan tpr ook niet beslissend? Laughing

De wijziging is volgens mij vooral interesant voor de 4 op een rij toppers die het winnen beu geraken, maar diegene die nog maar net hun opmars maken en soms meer dan een jaar hebben nodig gehad om in de top te geraken( ik spreek niet over mezelf want ik was al in de top 10 na 20 spelletjes Wink ) , die zullen het niet leuk vinden, dat het hele systeem veranderd word en iedereen weer even moet wennen aan het nieuwe bord.

Ik ben er trouwens vrij zeker van dat er min of meer dezelfde top 20 staat als je de bordgrote veranderd. Razz

Van mij mag er gerust een andere bordgrote aan toegevoegd worden... Laughing Maar vervangen is nog niets voor nu (naar mijn mening).

Kijk even naar het toptoernooi... Er zijn heel veel spelen met rood verloren. Om een paar recente voorbeelden te noemen: Steventje is met geel van Pjotter gewonnen. Stino wint heel geregeld met geel. Ik en Torenwachter hebben beide onze partij met geel tegen elkaar gewonnen. enz.

We spreken hier over top 10 spelers... Zelfs die verliezen nog veel te veel met geel. Er is nog teveel te leren om al verandering aan te brengen.

De spelers die rood zo goed als perfect beheersen zijn op 1 hand te tellen Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
msssOffline
Totaal berichten: 108
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2009 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

De laatste reactie in dit draadje is van bijna 3 jaar geleden. Ik ben benieuwd hoe de heren er nu over denken.
Ik ga met rood een spel van pipo winnen. Met geel is dat onmogelijk en in het andere spel met rood was mijn eerste zet al verkeerd, waardoor het ook meteen beslist was. De lol is er dan wel vanaf. Het is dus meteen mijn laatste spel (ik stop op het hoogtepunt Smile ). Als de afmeting 9x9 wordt (misschien als extra spel?) wil ik het wel weer eens proberen. Ik denk dat het dan niet meer uitgeanalyseerd kan worden. Het basisprincipe is op een 8x8 bord vrij eenvoudig, alleen in de opening kan je de mist ingaan. Op een 9x9 bord gaat het basisprincipe niet op en is het spel waarschijnlijk voor iedereen te moeilijk.
Naar boven
de-ik--ki-edOnline
Vip
Vip

Totaal berichten: 404
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2009 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Op een 9x9 bord heb je weer andere basisprincipes. De regels die bij 8x8 gelden, zijn vrij makkelijk om te zetten naar regels voor een 9x9 bord. Alleen is nog niet helemaal duidelijk wie er voordeel heeft Wink
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2009 1:23    Onderwerp: Reageer met quote

Als er geen kleurvoodeel zou zijn zou je (gezien je rating) waarschijnlijk alle potjes van Pipo verliezen.

Op zich is de kans wel groter dat het op 9x9 een theoretisch gelijkspel is omdat dat volgens mij op 5x5 en 7x7 ook zo is, maar ik snap ook niet wat je bedoeld met dat de basisprincipes niet opgaan. De openingen natuurlijk niet, maar als je het rijensysteem bedoelt dan kan dat natuurlijk op 9x9 ook gewoon.
Naar boven
Pipo_papflesOffline
Belgium
BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2009 1:37    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad al lang geleden dat hier nog over gesproken werd. Ik las mijn commentaar van 3 jaar geleden en ik vond die argumenten niet eens zo slecht. Laughing Ik ben nog niet van mening veranderd.

En wat ook veel zegt is dat, 3 jaar verder, de perfecte rood spelers nog steeds op 1 hand te tellen zijn...

Langs de andere kant had stino hier ook wel een punt

stino schreef:

Maar desalniettemin blijft het wel zo dat het op lange termijn ook voor jullie ooit vervelend wordt Very Happy

Ik moet toegeven dat het spelen met rood soms saai is en het spelen met geel soms frustrerend. Bord grootte veranderen zou dat wel weer veranderen, maar dat lijkt me alleen maar meer in het voordeel van de toppers, want die zullen dan weer veel sneller van de subtop kunnen winnen. ( dat word nu steeds moeilijker.)
Naar boven
msssOffline
Totaal berichten: 108
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2009 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Vinnie schreef:
Als er geen kleurvoodeel zou zijn zou je (gezien je rating) waarschijnlijk alle potjes van Pipo verliezen.

Daar ben ik niet zo zeker van en pipo waarschijnlijk ook niet. Maar als dat wel zo is, dan vind ik dat niet erg. Met schaken zal ik ook nooit van een grootmeester winnen.

Pipo_papfles schreef:
Ik moet toegeven dat het spelen met rood soms saai is en het spelen met geel soms frustrerend. Bord grootte veranderen zou dat wel weer veranderen, maar dat lijkt me alleen maar meer in het voordeel van de toppers, want die zullen dan weer veel sneller van de subtop kunnen winnen. (dat word nu steeds moeilijker.)

Het spel moet juist in het voordeel zijn van degenen die het het slimste spelen. Nu is het zo dat je precies moet weten wat je in het begin van het spel moet doen. Het is alsof je een schaakopening uit een boekje leert en dan zeker weet dat je wint. Bij schaken werkt dat gelukkig niet zo.
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2009 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

4 op een rij is wel een openingenspel, het duurt wel 32 zetten, maar de meeste daarvan zijn gewoon opvullen. Als je tot een punt komt waarop je wint als je steeds op je tegenstanders vorige zet kan spelen dan is het potje al afgelopen. Bovendien zijn er weinig zinnige variaties waardoor dat punt meestal nog wel binnen de openingstheorie zit, al zal je soms nog een trucje moeten onthouden.

Ik denk niet zozeer dat rood een enorm voordeel heeft, want onder beginners zal geel denk ik vaker winnen. Ik denk dat het probleem eerder zit in het feit dat de top zo dicht bij perfect spel zit dat de theoretische winnaar ook gewoon wint. Als de theoretische uitslag een gelijkspel zou zijn dan zou het steeds een gelijkspel worden onder de toppers en ook dat zou gaan vervelen.

9x9 zou dit wel voor een deel oplossen omdat het lastiger is perfect te spelen als het aantal mogelijkheden groter is, en het zou iig de openingen weer ongeldig maken, maar dat is tijdelijk en het is best mogelijk dat ook 9x9 'op te lossen' is met openingstheorie.

Ik heb zelf trouwens het idee dat rood bij 4 op een rij tetris echt een veel groter voordeel heeft doordat de onderste vaste dreiging uiteindelijk altijd een even dreiging wordt.
Naar boven
Tycho73Offline
Totaal berichten: 216
Leeftijd: 46
BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2009 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

ik weet niet of ik namens alle niet-toppers spreek, maar volgens mij zijn er veel meer spelers die niet perfect spelen met rood en voor hen is deze afmeting prima. Natuurlijk verlies je hierdoor altijd met geel van de hele goede, maar volgens mij geldt dat muv geluksspellen voor alle spellen die je hier speelt, dat je vaak verliest van de hele goede spelers. Ik zou het lekker zo laten Very Happy
Naar boven
de-ik--ki-edOnline
Vip
Vip

Totaal berichten: 404
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Feb 26, 2010 2:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nu het kampioenschap in de laatste 14 ten einde raakt, wordt duidelijk dat we eigenlijk met 10 mensen zitten die het spelletje allemaal zo goed als perfect beheersen en dat het kampioenschap wordt nu echt beslist op basis van de kleurloting en straks op tpr. Het zou mij ook niet verbazen als we straks ook alleen maar roodwinsten zien vanaf de kruisfinales. Daarom denk ik toch dat we inmiddels toe zijn aan meer complexiteit en daarnaast ook vernieuwing bij 4R en ik denk dat dit het best bereikt kan worden dmv het veranderen van de bordgrootte naar 9x9. Dit heeft de volgende voordelen:

- geel heeft de mogelijkheid om precies in het midden te gaan staan en heeft daarmee een steunpunt voor beide flanken.
- Het rijensysteem wordt heel anders (waar je nu een even rij als stop gebruikt, wordt dat dan een oneven rij bv)
- Iedereen begint weer met evenveel kennis (er is geen algemene kennis van winnende openingen
- geel heeft een steen meer, waarmee hij dus wat voordeel heeft.

Het enige nadeel kan zijn dat geel te sterk wordt, omdat hij rood altijd kan dwingen om als 2e een nieuwe rij kan beginnen. Bv: (op 9x9 dan)1. E1 E2 2. E3 E4 3. E5 E6 4. E7 E8 5. E9... (en dan is D1 denk ik gelijk, maar dat zou ik niet zomaar durven zeggen) Maar het lijkt mij helemaal niet duidelijk of hij hier ook echt wat aan heeft en we zijn toch echt wel aan vernieuwing toe. Bij pente kon het ook, dus waarom hier niet Very Happy
Naar boven
Pipo_papflesOffline
Belgium
BerichtGeplaatst: Vr Feb 26, 2010 2:34    Onderwerp: Reageer met quote

de-ik--ki-ed schreef:
Nu het kampioenschap in de laatste 14 ten einde raakt, wordt duidelijk dat we eigenlijk met 10 mensen zitten die het spelletje allemaal zo goed als perfect beheersen en dat het kampioenschap wordt nu echt beslist op basis van de kleurloting en straks op tpr. Het zou mij ook niet verbazen als we straks ook alleen maar roodwinsten zien vanaf de kruisfinales. Daarom denk ik toch dat we inmiddels toe zijn aan meer complexiteit en daarnaast ook vernieuwing bij 4R en ik denk dat dit het best bereikt kan worden dmv het veranderen van de bordgrootte naar 9x9. Dit heeft de volgende voordelen:

- geel heeft de mogelijkheid om precies in het midden te gaan staan en heeft daarmee een steunpunt voor beide flanken.
- Het rijensysteem wordt heel anders (waar je nu een even rij als stop gebruikt, wordt dat dan een oneven rij bv)
- Iedereen begint weer met evenveel kennis (er is geen algemene kennis van winnende openingen

Het enige nadeel kan zijn dat geel te sterk wordt, omdat hij rood altijd kan dwingen om als 2e een nieuwe rij kan beginnen. Bv: (op 9x9 dan)1. E1 E2 2. E3 E4 3. E5 E6 4. E7 E8 5. E9... (en dan is D1 denk ik gelijk, maar dat zou ik niet zomaar durven zeggen) Maar het lijkt mij helemaal niet duidelijk of hij hier ook echt wat aan heeft en we zijn toch echt wel aan vernieuwing toe. Bij pente kon het ook, dus waarom hier niet Very Happy

Vorige jaren was dit inderdaad niet zo zichtbaar dan nu. De perfecte roodspelers zijn nog steeds maar op 1 hand te tellen, maar ook subtoppers laten het tegenwoordig zelden liggen met rood. Het kleurvoordeel is dus meer dan ooit tevoren een invloed gaan uitoefenen.

9X9 zou het spel weer voor enkele jaren heel boeiend maken.
Nu zijn de vernieuwende openingen bij de top uitgeput aan het geraken.

Geel heeft een klein voordeel op een 9X9 bord ( en dat zal vooral in het begin blijken), maar als ik het goed voor heb dan is het daar bij perfect spel van beide spelers altijd gelijkspel. In theorie klinkt dat in ieder geval eerlijker. ( zeker als er geen duostart word gespeeld, zoals in een teamspel bijvoorbeeld.)

Ik ben daarom niet tegen een verandering van bordgrootte, maar omdat een verandering van bordgrootte wel heel drastisch is aangezien sommige jaren hebben gewerkt om het niveau te halen dat ze nu hebben, zou ik dan wel weer eerder opteren voor een toevoeging van bordgrootte in plaats van een verandering van bordgrootte.

één ding is zeker: Het spel zal ontzettend veel gespeeld worden. En dat lijkt me wel een vereiste voor toevoeging van een spel.
Naar boven
ElitePhoenix
BerichtGeplaatst: Vr Feb 26, 2010 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

Pipo_papfles schreef:
de-ik--ki-ed schreef:

Vorige jaren was dit inderdaad niet zo zichtbaar dan nu. De perfecte roodspelers zijn nog steeds maar op 1 hand te tellen, maar ook subtoppers laten het tegenwoordig zelden liggen met rood. Het kleurvoordeel is dus meer dan ooit tevoren een invloed gaan uitoefenen.

9X9 zou het spel weer voor enkele jaren heel boeiend maken.
Nu zijn de vernieuwende openingen bij de top uitgeput aan het geraken.

Geel heeft een klein voordeel op een 9X9 bord ( en dat zal vooral in het begin blijken), maar als ik het goed voor heb dan is het daar bij perfect spel van beide spelers altijd gelijkspel. In theorie klinkt dat in ieder geval eerlijker. ( zeker als er geen duostart word gespeeld, zoals in een teamspel bijvoorbeeld.)

Ik ben daarom niet tegen een verandering van bordgrootte, maar omdat een verandering van bordgrootte wel heel drastisch is aangezien sommige jaren hebben gewerkt om het niveau te halen dat ze nu hebben, zou ik dan wel weer eerder opteren voor een toevoeging van bordgrootte in plaats van een verandering van bordgrootte.

één ding is zeker: Het spel zal ontzettend veel gespeeld worden. En dat lijkt me wel een vereiste voor toevoeging van een spel.

Kijk, daar ben ik het nou helemaal mee eens. Ik vind het nu, in 2010, wel het juiste moment om een nieuwe bordgrootte toe te voegen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 4 van 6

Ga naar: