Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Moet deze regelwijziging worden doorgevoerd?
ja, maakt het spel een stuk evenwichtiger
36%
 36%  [ 35 ]
nee, laten zoals het is
25%
 25%  [ 24 ]
tablut? wat is dat? :-)
38%
 38%  [ 37 ]
Totaal aantal stemmen : 96

Auteur Bericht
caesar007
BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

er blijft toch nog steeds een probleem .... die regelwijziging stopt de remise niet .....( minder) goede spelers kunnen nog altijd voor die snelle remise gaan en dat is toch niet de bedoeling neem ik aan ?

dus moet je dan ook niet iets doen om die snelle remise te vermijden in combinatie met een regelwijziging ?

en komt zwart dan niet nog meer in de verdrukking op topniveau als het nu al geen overwinning kan forceren .... wat als wit nog meer mogelijkheden krijgt ?

maw ik denk dat hier toch eerst eens goed moet worden over nagedacht , desnoods trek je tablut tijdelijk terug als spel en pas je de regels zodanig aan dat het een competitief spel wordt .....

omdat het toch niet de bedoeling kan zijn om de regels nog maar eens aan te passen .....
Naar boven
LuckyLuke
BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

De regels moeten in ieder geval wel aangepast worden. Als dat niet gebeurd zullen alle partijen op een hoog (en later waarschijnlijk ook op lager) niveau op steeds weer dezelfde manier in remise eindigen. Voor mij is de lol op die manier al van het spel af gegegaan.

De regel wijziging die Vinnie voorstelt is volgens mij alleen niet zo geschikt. Er zijn veel andere variante mogelijk die volgens mij beter zijn. Zo zou je bijvoorbeeld de troon "hostile" kunnen maken voor beide partijen. Dan is deze manier van remise spelen ook meteen geheel onmogelijk. Ook zou je het vaker dan drie maal heen-en-weer zetten kunnen verbieden.
Edit: Ik heb overigens niet gestemd, aangezien geen van drie de mogelijkheden (geheel) mijn keuze weerspiegelen.
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

caesar007 schreef:

nitor vs daudey : 4-4 maar opnieuw winnen beiden een partij
nog 1tje met vinnie ook : daudey vs vinnie : 8-0 !!

dit zijn allemaal finales waarbij er telkens 2 toppers tegen elkaar spelen ...

je hebt zelfs jouw partijen met zwart verloren vinnie .....

ik zie geen 4 remises bram .......

dat tegen daudey zegt niks over het spel, aangezien ik zo onhandig was in alle 4 de potjes door mn tijd heen te gaan...

Ik heb de eerste tablut-finale tegen Nitor meteen 4 remises gespeeld, doordat we beide onafhankelijk hadden bedacht hoe wit in 5 zetten remise kon spelen, vrijwel onafhankelijk van wat zwart doet.

Remise is dan niet een resultaat van een spannende partij tussen 2 evengoede spelers.

Puur die remise-stelling verbieden is geen oplossing, want dan verliest wit weer alles en wordt het nog steeds meestal 4-4. Als wit echter kan winnen dan kun je als zwakke spelers wel met wit remise houden, maar dan zal die goede speler met wit kunnen winnen en wordt het nog 6-2 als de kansen verder gelijk zijn.

De voorgestelde regel maakt het voor zwart aanzienlijk moeilijker om wit te stoppen. De troon hostile maken maakt het voor zwart niet moeilijker, want die hoeft wit helemaal niet in het midden op te sluiten, wordt alleen voor wit moeilijker omdat die in de buurt van de troon begint, en voor wit moeilijker maken is m.i. niet nodig.
Naar boven
caesar007
BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

als die snelle remises niet weerlegd kunnen worden dan zullen ze toch onmogelijk moeten gemaakt worden ....... want ik denk dat de meeste spelers het niet leuk zullen vinden om keer op keer te moeten vaststellen dat het na 10 zetten remise is .....

in combinatie met deze regelwijziging en zonder het wit nog moeilijker te maken
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou dan inderdaad zetherhaling kunnen verbieden of zo. Net als bij strategie dat je maar 3 keer achtereenvolgend heen en weer mag tussen dezelfde 2 velden.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9941
Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Vinnie schreef:
Je zou dan inderdaad zetherhaling kunnen verbieden of zo. Net als bij strategie dat je maar 3 keer achtereenvolgend heen en weer mag tussen dezelfde 2 velden.

Lijkt me misschien nog wel beter
Vinnie
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet het dan wel allebei doen, want anders is wit echt kansloos. Remise op zetherhaling is iets wat alleen wit kan, dus dat afschaffen maakt het voor wit nog moeilijker er iets van te maken. Maar dat is waarschijnlijk niet erg als het ook voor zwart moeilijker wordt.
Naar boven
Nitor
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

De combinatie lijkt me inderdaad een goede oplossing
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Vinnie schreef:
Je moet het dan wel allebei doen, want anders is wit echt kansloos. Remise op zetherhaling is iets wat alleen wit kan, dus dat afschaffen maakt het voor wit nog moeilijker er iets van te maken. Maar dat is waarschijnlijk niet erg als het ook voor zwart moeilijker wordt.

Dus en zettenherhaling verbieden en insluiten bij hoek niet meer mogelijk??
Vinnie
BerichtGeplaatst: Vr Apr 29, 2005 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

ja, misschien dat wit dan een voordeel krijgt, maar denk dat het dan wel speelbare kansen worden.
Naar boven
mister-xOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 103
Leeftijd: 54
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Apr 29, 2005 15:25    Onderwerp: Regel wijziging Reageer met quote

Ik ben voor een regelwijziging in Tablut want het spel is momenteel te gunstig voor zwart echter het voorstel wat er nu ligt komt zover ik nu heb kunnen ontdekken niet overeen met de variatie's in regelgeving die het spel kent, ik ben er dan ook voorstander om hieruit te kiezen, daarnaast denk ik dat het huidige voorstel teveel ingrijpt in het zwarte spel en het te gunstig voor wit gaat worden. Een variatie op de regelgeving bij Tablut is het b.v. dat de koning ook mag helpen insluiten van een zwarte pion en dat een koning ook ingesloten kan worden met pionnen dus op het moment dat zwart wit heeft ingesloten en wit niet meer kan zetten heeft wit ook verloren.

m.vr.gr. Mister-X
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
caesar007
BerichtGeplaatst: Vr Apr 29, 2005 15:55    Onderwerp: Re: Regel wijziging Reageer met quote

mister-x schreef:
Ik ben voor een regelwijziging in Tablut want het spel is momenteel te gunstig voor zwart echter het voorstel wat er nu ligt komt zover ik nu heb kunnen ontdekken niet overeen met de variatie's in regelgeving die het spel kent, ik ben er dan ook voorstander om hieruit te kiezen, daarnaast denk ik dat het huidige voorstel teveel ingrijpt in het zwarte spel en het te gunstig voor wit gaat worden. Een variatie op de regelgeving bij Tablut is het b.v. dat de koning ook mag helpen insluiten van een zwarte pion en dat een koning ook ingesloten kan worden met pionnen dus op het moment dat zwart wit heeft ingesloten en wit niet meer kan zetten heeft wit ook verloren.

m.vr.gr. Mister-X

men kent de juiste regels voor tablut niet , dus welke variatie je ook speelt het zal waarschijnlijk nooit het "echte" / originele tablut zijn , en ik vind het belangrijkste dat het een competitief spel wordt voor beide kanten en niet enkel voor zwart of wit ..... en dat die snelle remises verdwijnen

heb nu wel nog een vraagje voor bram ..... dus die wijziging komt er nu neem ik aan ? enig idee hoe snel je dit kunt veranderen en ik zie dat er nog steeds 160 of zo partijen lopende zijn , gaat dat ook voor die partijen gelden ? kan deze wijziging nog gebeuren voor het jijbent kamp start ?

en zou deze wijziging dan ook duidelijk kunnen worden aangegeven zodat iedereen dit weet ? omdat bijv bij het woordspel er een wijziging was en ik denk dat de meeste spelers niet eens wisten dat er iets veranderd was
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Apr 29, 2005 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet nog steeds niet precies welke wijziging het gaat worden. Maar het zal als nieuwsbericht worden aangekondigt. en of het dan ook voor de lopende spellen geldt, hangt af van de complexiteit van de mogelijke oplossing.
Vinnie
BerichtGeplaatst: Za Apr 30, 2005 8:24    Onderwerp: Reageer met quote

Als de koning kan helpen om pionnen te slaan is dit volgens mij nog veel ingrijpender. Zwart moet al op bijna iedere zet van de koning reageren om de hoeken te verdedigen, dus als zo'n zet dan ook nog pionnen kan begreigen gaat zwart er volgens mij hard af...

niet in de hoek slaan wordt wel degelijk gespeeld. Zetherhaling misschien niet, maar lijkt me dan toch ook wel wenselijk.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

En wat gebeurt er als we alleen zettenherhaling verbieden??
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: