Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Moet deze regelwijziging worden doorgevoerd?
ja, maakt het spel een stuk evenwichtiger
36%
 36%  [ 35 ]
nee, laten zoals het is
25%
 25%  [ 24 ]
tablut? wat is dat? :-)
38%
 38%  [ 37 ]
Totaal aantal stemmen : 96

Auteur Bericht
Vinnie
BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2005 22:51    Onderwerp: voorstel regelwijziging Reageer met quote

Omdat wit nogal in het nadeel lijkt te zijn bij partijen op hoog niveau, maar wel 99% kans heeft op remise als ie daarvoor zou willen gaan kwam het voorstel de regels wat te wijzigen om wit een reeele winstkans te geven. Dan zou wit meteen ook niet meer op remise hoeven spelen.

Voorstel is daarom dat zwart de koning niet meer zal mogen insluiten tussen 2 stenen en een hoek.

Wat denkt men hierover?
Naar boven
thorgal
BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2005 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

ja ik vind wel dat moet geprobeerd moet worden, met deze situatie is het minder fijn
Naar boven
caesar007
BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2005 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

als wit voor remise kan gaan dan zie ik toch het probleem niet vinnie .... er zijn hier spellen waar 1 van de 2 kleuren op topniveau bijna altijd verliest !!!

bij go-moku is het zelfs bewezen dat zwart bij perfect spel altijd wint ....

en bij pente , 4R , 4T ..... zijn er ook grote voordelen voor 1 kleur die normaal tot winst leiden !!

en bij tablut is er volgens jou remise mogelijk ... dus zie ik het probleem niet echt .......

bij schaken is zwart ook al blij met een remise in vele gevallen ........

de tablut statistiek :

tablut wit (49.3%) zwart (46.96%) gelijk (3.74%)

tja , wit wint zelfs meer dan zwart !! dus ik denk niet dat er iets moet veranderen .......
Naar boven
thorgal
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 1:33    Onderwerp: Reageer met quote

omdat 2 goede spelers altijd remise halen met wit en dat delaagste rating dan door gaat
Naar boven
caesar007
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

dan zal op den duur zwart op remise gaan spelen .... zal dus niet echt veel veranderen lol

nogmaals er zijn spellen waar het voordeel een stuk groter is en er is niets mis met remise , in molenspel bijv is remise tussen de toppers ook heel erg normaal ....... na een goede partij is remise een goed en eerlijk resultaat

ik snap dus het probleem niet ....... in schaken en dammen is remise tussen toppers ook normaal ......

+ er zijn heel wat openingen mogelijk , na 5 zetten kan ik me zelfs niet inbeelden dat er nog veel partijen precies dezelfde stelling hebben ..... dus ik denk dat het niet nodig is om een regelwijziging door te voeren , het is aan zwart om met nieuwe openingen te komen of andere zetten te proberen , zelfs bij een relatief eenvoudig spel zoals 4R zijn er eigenlijk wel bijzonder veel openingen en dan na een paar maanden zeggen dat in tablut het altijd remise is , is toch wel heel erg flauw ..... misschien win je niet omdat je tegenstander gewoon op ongeveer hetzelfde niveau speelt ......
Naar boven
Moessie
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 15:04    Onderwerp: hey Reageer met quote

zeker doen!! want het is bijna onmogelijk te winnen als je wit zijt!!
Naar boven
alarmschijf
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

je kunt toch niet bij een traditioneel spel de regels gaan wijzigen? bij schaken zeg je toch ook niet dat de koningin ineens ook paardensprongen mag maken ofzo
Naar boven
Kevintju
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik schuif me aan bij alarmschijf, de regels van een traditioneel spel veranderen we niet zomaar.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9941
Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

alarmschijf schreef:
je kunt toch niet bij een traditioneel spel de regels gaan wijzigen? bij schaken zeg je toch ook niet dat de koningin ineens ook paardensprongen mag maken ofzo

De regels van tablut liggen niet 100% vast. Er zijn diverse varianten. Men weet namelijk niet meer precies wat de spelregels waren..
frisekea
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Laat het maar zoals het is.
Ik heb het spelletje redelijk door en vind het wel goed zo Wink
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9941
Leeftijd: 51
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

frisekea schreef:

Probleem wordt dat goede spelers dat het dan altijd remise wordt, dan wordt het in finales 4x remise...
thorgal
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
frisekea schreef:

Probleem wordt dat goede spelers dat het dan altijd remise wordt, dan wordt het in finales 4x remise...

inderdaad dat bedoel ik dus net, bij tablut kan je remise spelen zonder dat de tegenstander er iets kan aan doen, bij alle andere spellen is dit helemaal niet zo
Naar boven
rvisserOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 673
Atjeh
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 21:42    Onderwerp: voorstel regelwijziging Reageer met quote

Mij lijkt het ook geen goed idee om deze regel te wijzigen. Je krijgt anders de situatie dat de ene kleur in een situatie wel kan slaan en de andere kleur niet. Dat maakt het veel te ingewikkeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
caesar007
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
frisekea schreef:

het remise parcentage ligt vrij laag bij dit spel ....... dus wat is het probleem .... dat toppers remise spelen tja dat komt waarschijnlijk omdat ze gewoon ongeveer even goed zijn .... in molenspel en checkers ligt het percentage een stuk hoger en daar hoor ik niemand klagen ..... dus begrijp het hier niet goed

er zijn na een paar zetten al duizenden openingen ..... ik denk niet dat je ze zelfs al eens allemaal hebt geprobeerd , ik denk niet dat er hier iemand 30 zetten verder kan kijken bij tablut zonder fouten ...... als dat het geval zou zijn ..... bel maar het guiness book of records !! lol

en bram kijk eens naar de finales ..... nitor - rorororo 4-4 , maar beiden wonnen een partij !! dus maar 2 remises en dat is vrij normaal net zoals bij schaken, dammen en checkers
ander voorbeeld : kristof vs daudey : 4-2 op dit moment en nog 1 partij af te werken ...... en kristof heeft ook al een partij gewonnen tegen daudey .....
nitor vs daudey : 4-4 maar opnieuw winnen beiden een partij
nog 1tje met vinnie ook : daudey vs vinnie : 8-0 !!

dit zijn allemaal finales waarbij er telkens 2 toppers tegen elkaar spelen ...

je hebt zelfs jouw partijen met zwart verloren vinnie .....

ik zie geen 4 remises bram .......
Naar boven
Nitor
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

caesar007 ik zal het gebeuren eens duidelijk uitleggen.

Tegen rorroro speelde ik met wit beide partijen gewoon remise met wit, lag alleen te slapen emt een zwart partij waardoor hij die partij won. Dat geeft dan inderdaad een resultaat dat anders lijkt aan te geven..
Bekijk mijn vorige 4 partijen tegen vinnie en tegen Daudy, daar speelde ik elke keer met wit op remise. Vinnie kon toen al hetzelfde en speelde ook remise. Daudy kende het niet, daar won ik dus 1 van en 2 remise, maar liep te slapen en verloor er dus weer 1.

Je trekt verder de vergelijking met spellen als 4r, schaken en Go-Moku, maar dat is niet reeel, want met die spellen is het neit zo dat je met een vast aantal zetten remise kan spelen behalve als je tegenstander bijzonder veel offert, maar daardoor wint wit uiteraard. Het komt er dus op neer dat als 2 goede spelers tegen elkaar spelen en weten dat er geen winst in zit direct voor remise zullen spelen. Als je kan proberen het evenwicht in de winstkansen voor beide partijen te herstellen zal het veel interresanter zijn voor wit om voor de winst te gaan, ook tegen goede spelers. In dat geval zal de goede speler met welke kleur dan ook winnen, waarbij misschien bij perfect spel na lang spelen remsie zal optreden. (maar je moet remise met 4R door perfect spel neit vergissen met remise met dit spel doordat dit altijd te bereiken is..)

Zoals bram zegt zijn er geen traditionele regels, dus het is niet zo dat je echt het spel verander. Alleen bekend was de opstelling, historici hebben zelf gepoogd de regels te bedenken, zo zijn er varianten waarbij wit al wint als hij de wand bereikt. Dus het is neit een kwestie van de regels aanpassen, maar kijken of er regels zijn die de uitoefening van het spel verbeteren..

Dat toppers in jou voorbeeld dus scores van 8-0 tegen anderen spelen betekent gewoon dat de gene met wit niet weet hoe hij snel remise moet spelen en de topper weet dat hij ook met wit prima winst kan halen en daar dus ook voor gaat..

Ik hoop dat dit wat onduidelijkheden verhelderd..
Groet Koen
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: