Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GroeneveldOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 3352
Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Solomon_islands
BerichtGeplaatst: Za Feb 12, 2005 19:51    Onderwerp: Tablut Strategie Reageer met quote

ben op zoek naar tips van mensen,
over hoe dit spel te spelen,

openingen zijn welkom

ik verlies nog teveel, en tevaak

Groeneveld
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
thorgal
BerichtGeplaatst: Za Feb 12, 2005 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

moogde mij ook doorgeven, vooral voor wit Laughing
Naar boven
mrtn
BerichtGeplaatst: Ma Feb 14, 2005 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal een voorzet geven. Vind het een erg leuk spel maar het kost me wel veel tijd.

Voor wit geldt: vergeet nooit waar het uiteindelijk om gaat. Die koning moet de hoek in, dat is het enige wat telt! Als zwart begint pionnetjes te snoepen, ga daar dan niet in mee, maar maak een plan en volhard daarin. Zwart begint met veel meer pionnen, en als hij je kan verleiden tot 1 grote afruilactie dan verlies je geheid. Probeer een pad te maken voor je koning naar een hoek en bescherm dat pad. Zie voorts de links naar een aantal sites in dit forum, er worden daar een paar partijen besproken. Speel deze eens na en neem het commentaar tot je.

Zwart: Het gaat niet om ruilen, het gaat erom dat de koning uit de hoeken blijft! Je kan onder bepaalde omstandigheden heel goed een soort kooi bouwen waar de koning niet uit kan komen. Als de koning op pad gaat, probeer hem dan direct in te sluiten. En houd altijd altijd altijd al je tweede rijen (je hebt er vier!) heel erg goed in de gaten. Wit kan proberen je te verleiden een tweede rij te verlaten. Als daar dan de koning op verschijnt (kan met wat geniepige tussenzetjes!) kan hij twee kanten op en is het uit. Liever twee pionnen op een tweede rij dan 1... Dit geldt natuurlijk vice versa voor wit: lok zwart weg van een tweede rij. Dit mag best wat pionnetjes kosten, want hij komt vaak serieus in de problemem als hij dat onderschat.

Tot zover even. Zijn er toppers met aanvullingen? Of gaan we alles voor ons zelf houden? Laten we als gehele site het niveau omhoog krijgen, dat is voor iedereen het leukst...
Naar boven
alarmschijf
BerichtGeplaatst: Ma Feb 14, 2005 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben geen topper.. maar als je met wit veel afruilt is het toch makkelijker de hoek te berijken of zit ik nou mis :?
Naar boven
thorgal
BerichtGeplaatst: Ma Feb 14, 2005 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

het hangt ervan af ik denk als je met dat ruilen zwart kan weglokken zodat je plots met je koning kan doorbreken denk ik wel dat inruilen goed is
Naar boven
alarmschijf
BerichtGeplaatst: Ma Feb 14, 2005 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Maar zoiezo als er minder zwarten zijn kunnen ze je moeilijker insluiten en moeilijker alle hoeken afsluiten...
Naar boven
thorgal
BerichtGeplaatst: Ma Feb 14, 2005 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

maar je hebt zelf ook minder witte om te voorkomen dat zwart je insluit en dan is zwart in het voordeel
Naar boven
alarmschijf
BerichtGeplaatst: Ma Feb 14, 2005 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

jah maar als zwart om je heen staat kun je veel makkelijker weg.. er is veel meer kans op een open lijn waardoor je uit zwart zijn gebied komt.
Naar boven
thorgal
BerichtGeplaatst: Di Feb 15, 2005 4:14    Onderwerp: Reageer met quote

Als zwart juist om je heen staat kan je veel moeilijker weg. Als zwart goed oplet kan deze makkelijk elke onsnappingsweg blokkeren.
Naar boven
LuckyLuke
BerichtGeplaatst: Di Feb 15, 2005 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer met wit vooral veel pionnen aan e1n kant af te ruilen. Als zwart je de keus laat welke pion te slaan, ga dan steeds voor dezelfde kant...
Goede zwarte spelers zullen ervoor zorgen dat dat dus niet kan gebeuren.
Naar boven
bomzet
BerichtGeplaatst: Vr Feb 18, 2005 14:38    Onderwerp: ik Reageer met quote

ik ga met luckyluke zijn conclusie mee ruil veel aan een kant af of probeer je tegenstander in de war te brengen om met de koning aan een kant te trijteren en dan een gat te maken om door te breken

groeten bomzet
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: