Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Foolsmate
BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2015 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

jr212 schreef:
Héél moeilijk te controleren.
Ik krijg meldingen van mensen die zelfs admins verdenken(eigenlijk beschuldigen)

Ik geloof er eerlijk gezegd niets van, er valt hier namelijk toch niets mee te winnen op deze site! (Ok Misschien een vip abonnementje).
En als dat vals spelen dan toch gebeurt,.. wie is dan de werkelijke 'loser'.

En een Fide/knsb rating heeft ook niet iedereen hier. (hobby schakers). Dat betekent niet dat iemand niet goed zou kunnen schaken lijkt me. En trouwens wie zegt dat er stiekem niet andere grootmeesters meespelen onder een pseudoniem/nickname net als Twaburov.

Dus hun officiële rating controleren zoals Twaburov voorstelt zal op die basis erg moeilijk worden!
Naar boven
Zoetersteeg
BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2015 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil ook wel helpen om deze "progjes" te arresteren. Lijkt me leuk werk! Twisted Evil

Wat Twaburov er allemaal over zegt snijdt zeker hout.

Mijn ervaring is dat verreweg de meeste spelers hier gewoon eerlijk spelen, misschien zelfs wel 99%. Alleen omdat die engines tegenwoordig loeisterk zijn kun je wel verwachten dat in de top het "progpercentage" hoger ligt. En in de top 10 helemaal. Van de top 10-spelers vertrouw ik eerlijk gezegd niemand.

Ik heb zelf een KNSB-rating van ongeveer 1980. In het verleden wel eens bijna 2100 gehad. Hier nu 2222. Maar die ratings hier vallen wat hoger uit. Ik ben denk ik ook relatief goed in correspondentieschaak.

Ik woon in Groningen. Is het noodzakelijk om hiervoor naar een bepaalde fysieke locatie te gaan of kan je van uit huis werken? Dat laatste zou mijn voorkeur hebben.
Naar boven
kjavlOffline
Totaal berichten: 404
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2015 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

op online-schaken.nl hebben ze een apart Fair Play-ratingklassement: iedereen van wie de officiële rating OF live presence op online-schakentoernooi in Zeist OF opsturen ID.

De ''topratings'' kun je niet meer in het startscherm zien (ook al zijn ze nog wel raad te plegen). Misschien interessant voor Bram om eens met Noah (de beheerder van online-schaken.nl) hierover van gedachten te wisselen.

Ik zeg hiermee niet dat het op Jijbent per se net zo moet gaan als op Online-schaken.nl, maar het kan geen kwaad te weten hoe ze elders met hetzelfde probleem omgaan en aan oplossingen hebben gevonden.

Hartelijke groeten,

kjavl

PS Verder neig ik ernaar enigszins hetzelfde te denken als Zoetersteeg. Dat zou betekenen dat we alleen de top10 behoeven om ''bewijs'' te vragen (of top20/30/40/50), aangezien het alleen dan significant ''interessanter'' wordt voor de klassering. Met deze eis kun je garanderen
dat de gehele top10 (of 20/30/40/50) een verifieerbare FIDE/KNSB/KBSB-rating heeft of anderszins verifieerbaar is voor de Admins van Jijbent. Zodra iemand in de hoogste regionen belandt, dient hij of zij dan met bewijs te komen om in de topratings vermeld te staan. Of we het zo willen gaan doen, weet ik niet, maar het is wel relatief goed mogelijk aangezien de schakers veel baat erbij hebben bij het verifieerbaar maken van zichzelf. De hoogste 10 (of 20/30/40/50, net waar je de grens legt) geverifieerden staan dan bovenaan, en daaronder wordt niet om bewijs gevraagd. Enige verschil zou zijn dat de niet-transparante ''toppers'' een stuk minder zichtbaar zijn met hun ''prachtige rating''.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
DrHookOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 366
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2015 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bram,
Je zou de top-10 spelers kunnen vragen naar hun KNSB-rating en dan tevens hun identiteit moeten weten ter controle.
Het probleem: ze zullen massaal weigeren zich bloot te geven. Straffen kan ook niet want dan lopen ze weg hier, en bij betalende leden is dat niet erg wenselijk voor JijBent, lijkt me.
A propos: Twaburov is een Nederlandse topschaker en grootmeester(!), en hij zou ruimschoots op nr één moeten staan natuurlijk!
Naar boven
Zoetersteeg
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2015 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

DrHook schreef:
Bram,
Je zou de top-10 spelers kunnen vragen naar hun KNSB-rating en dan tevens hun identiteit moeten weten ter controle.
Het probleem: ze zullen massaal weigeren zich bloot te geven. Straffen kan ook niet want dan lopen ze weg hier, en bij betalende leden is dat niet erg wenselijk voor JijBent, lijkt me.

Massaal is in dit geval wel een beetje overdreven. Top-10 spelers zijn er hooguit een stuk of 10. Wink
Wat ik eerder schreef: 99% van alle spelers is eerlijk.
Naar boven
simplythebest77Offline
Totaal berichten: 1072
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2015 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Zoetersteeg schreef:
DrHook schreef:
Bram,

Massaal is in dit geval wel een beetje overdreven. Top-10 spelers zijn er hooguit een stuk of 10. Wink
Wat ik eerder schreef: 99% van alle spelers is eerlijk.

En de praktische uitvoering?

Stel de top-10 werkt niet mee; sanctie ? 200 punten rating aftrek ?
Dan komt er een nieuwe top-10 in beeld > enz enz.

En wat dan met de Kampioenschappen ?
Ook met 200 ratingpunten minder kan iemand nog een analyseprogramma gebruiken.
Maar (nogmaals) ook een toptien van uitsluitend KNSB- "gekwalificeerden" kan een analyseprogramma gebruiken. Daar is geen controle nodig ?

Hoe met dammen ? Niet belangrijk ? Waarom niet ?
Idem dito Woordspel en een aantal andere spellen.

.
Naar boven
Zoetersteeg
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2015 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

simplythebest77 schreef:

Maar (nogmaals) ook een toptien van uitsluitend KNSB- "gekwalificeerden" kan een analyseprogramma gebruiken. Daar is geen controle nodig ?

Hoe met dammen ? Niet belangrijk ? Waarom niet ?
Idem dito Woordspel en een aantal andere spellen.

.

Partijen van verdachte spelers controleren is misschien inderdaad ook wel nodig. Maar dat is aan de de admins. Ik wel wel helpen om dat te doen. Moet wel heel zorgvuldig natuurlijk. Iemand terugzetten louter en alleen omdat diegene zo sterk speelt zou onrechtvaardig zijn.

Van dammen, woordspel etc. heb ik geen verstand.
Naar boven
DrHookOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 366
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2015 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zoetersteeg schreef:

Mijn ervaring is dat verreweg de meeste spelers hier gewoon eerlijk spelen, misschien zelfs wel 99%. Alleen omdat die engines tegenwoordig loeisterk zijn kun je wel verwachten dat in de top het "progpercentage" hoger ligt. En in de top 10 helemaal. Van de top 10-spelers vertrouw ik eerlijk gezegd niemand.

Zoetersteeg, ik vind 99% eerlijke spelers wel een sympathieke hoge schatting van je. Met je kijk op de top 10-spelers ben ik het wèl volledig eens.
Nog maar een keertje: Twaburov is een Nederlandse topschaker, en een echte grootmeester. Bij de top 10 hier zit geen schaakmeester, laat staan een grootmeester. Twee van de 'toppers' spelen zelfs niet in de de KNSB-competitie, maar bij hun provinciale onderbond.
Wat is er zo aantrekkelijk aan vals spelen, vragen velen zich natuurlijk af?
Ik denk (maar dat is psychologie van de koude grond) dat als je weinig presteert in je sport, het o zo aantrekkelijk is om je ineens een topspeler te voelen, ook al laat je je zetten bedenken door één of meer schaakprogramma's.

In een controle-commissie gaan zitten, heeft weinig zin, Zoetersteeg. Spelers zullen altijd volhouden dat de zetten van hunzelf komen!
Naar boven
Ylorea
BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2015 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

(Wat achtergrond)
Ik ben absoluut niet iemand die hier op JijBent gaat zitten schaken. Lang, lang, lang geleden heb ik wel in het schoolschaak team gezeten, maar ik heb zelfs nooit de moeite genomen om een diploma te halen. Ik vond het vooral gezellig.
De reden dat ik deze discussie al een tijdje volg, is puur interesse in het onderwerp an-sich. Niet zo zeer het schaak deel.

(Wat bijdrage aan de discussie)
In eerste instantie lijkt het inderdaad wat vreemd dat mensen hier een grootmeester verslaan, terwijl wij denken dat ze in een face-to-face match niet verder komen dan provinciaal niveau.

Ik kan me best goed voorstellen dat sommige mensen een stuk beter zijn in correspondenties schaak, dan in een live partij.
Bij correspondentie schaak staat er toch een stuk minder druk op, dan als je live aan tafel zit.
Je hebt meer tijd om na te denken.

En zo zijn er nog wel een paar verschillen te bedenken.

Nu ben ik het overigens ook wel met mensen eens dat het wel heel vreemd zou zijn als ik mee ging schaken en ik zou ineens naar de top van de lijst stormen.

Zelf vraag ik me ook wel een beetje af of je nu echt aan 1 partij kan beoordelen of iemand een prog gebruikt of niet. Ik zou eerder denken aan analyse van een flink aantal partijen. Maar wellicht dat je dan over moet stappen op echt big-data analyse en gaan kijken of je daar bepaalde patronen uit weet te halen.

Oke, waar was die grote steen waar ik onder kon kruipen?
Naar boven
MovieloverxxlOffline

Totaal berichten: 1756
Leeftijd: 35
Belgium
BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2015 15:56    Onderwerp: Reageer met quote

Even voorstellen: Tom Schotte, 7-voudig Belgisch kampioen reversi/Othello - top5 in de Benelux.

Bij reversi kan er perfect met een programma gespeeld worden. Vrij te downloaden en makkelijk te gebruiken voor analyses (en valsspelen). Het menselijk brein (zelfs een wereldkampioen) is niet in staat om een programma te verslaan. Ik dus al zeker niet.

Op jijbent zijn er al verschillende gevallen geweest van valsspelen door onbekende spelers. De community in België/Nederland is niet zo groot en "ons kent ons". Als er dan eens een onbekende spelers plotseling heel erg goed blijkt te zijn, dan valt dat meteen op. En 'ik speel al lang thuis vanachter mijn pc en ben gewoon heel erg goed geworden' is een veelgenoemde uitvlucht, maar spelers vallen snel door de mand. Van de huidige top9 ken ik er 8 persoonlijk (of volg ik al lang) en weet ik ook wat ik aan hen heb qua niveau. Diegene die ik niet ken, gebruikt een programma (99% zeker). Het schijnt een "hobby-reversispeler" te zijn, die al heel lang speelt. Verder geen commentaar. Smile Op basis van verschillende spellen kan je soms met grote zekerheid zeggen dat iemand een programma gebruikt. Spelstijl, bepaalde 'slechte' zetten die gewoon onlogisch zijn. Gelukkig geraken zo'n spelers het vaak snel beu, maar deze knaap zit wel in het kampioenschap. Wordt vervolgd.

Ik kan me voorstellen dat het voor schaken veel moeilijker is, omdat er veel meer spelers zijn en je kan uiteraard niet iedereen kennen. En het probleem bij schaken hier is dat veel spelers zich niet bekend willen maken. Maar ik steun het gegeven dat er iets aan gedaan mag worden, zeker naar kampioenschappen toe.

My 2 cents,
Mvg,
Tom Schotte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
simplythebest77Offline
Totaal berichten: 1072
BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2015 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

jr212 schreef:
Héél moeilijk te controleren.
Ik krijg meldingen van mensen die zelfs admins verdenken(eigenlijk beschuldigen)

Wat zouden de ervaringen van de vorige "Prog_Controle Cie" geweest zijn ?
Welk soort meldingen voerde de boventoon ?
Mogelijk interessant om eerst een analyse uit te voeren voordat men aan maatregelen gaat werken.

.
Naar boven
Zoetersteeg
BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2015 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Movieloverxxl schreef:
Even voorstellen: Tom Schotte, 7-voudig Belgisch kampioen reversi/Othello - top5 in de Benelux.

Bij reversi kan er perfect met een programma gespeeld worden. Vrij te downloaden en makkelijk te gebruiken voor analyses (en valsspelen). Het menselijk brein (zelfs een wereldkampioen) is niet in staat om een programma te verslaan. Ik dus al zeker niet.

Interessant spel dat Othello/Reversi. Voreger zat het standaard op een MS Dos-PC geloof ik. Later speelde ik het wel eens op spelpunt. Kleine gemeenschap, nog kleiner dan schaken. Visualisatie is ontzettend lastig bij dat spel. Situaties veranderen in mum van tijd. De enige werkende strategie die ik had was proberen de hoeken te veroveren. Misschien ga ik hier ook weer eens een keer wat potjes proberen. Je hoeft niet bang te zijn dat ik daar in de top zal komen want echt goed ben ik er niet in.
Naar boven
MovieloverxxlOffline

Totaal berichten: 1756
Leeftijd: 35
Belgium
BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2015 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Zoetersteeg"]
Movieloverxxl schreef:

Interessant spel dat Othello/Reversi. Voreger zat het standaard op een MS Dos-PC geloof ik. Later speelde ik het wel eens op spelpunt. Kleine gemeenschap, nog kleiner dan schaken. Visualisatie is ontzettend lastig bij dat spel. Situaties veranderen in mum van tijd. De enige werkende strategie die ik had was proberen de hoeken te veroveren. Misschien ga ik hier ook weer eens een keer wat potjes proberen. Je hoeft niet bang te zijn dat ik daar in de top zal komen want echt goed ben ik er niet in.

Ooit blauw geweest? Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
Zoetersteeg
BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2015 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Movieloverxxl"]
Zoetersteeg schreef:

Ooit blauw geweest? Wink

Met schaken wel, met reversi niet.
Naar boven
genderen6
BerichtGeplaatst: Di Sep 22, 2015 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Twaburov heeft natuurlijk helemaal gelijk terwijl Zoetersteeg heerlijk naief is. Ik durf te garanderen dat wanneer we partijen controleren er maximaal 5 spelers uit de top-50 overblijven. De top-50 zijn vrijwel zonder uitzondering spelers die schaaksoftware gebruiken. Ik heb wel eens wat onderlinge partijtjes van hun geanalyseerd en daarin was voor mij geen enkele twijfel dat het computerzetten waren(vond mijn software ook). Ik speel veel partijen op de club en voor de bond en ik heb maar zelden meegemaakt dat spelers constant zetten doen uit de top-5 keuzes van de computer, terwijl dat hier de normaalste zaak van de wereld is. Zelfs in correspondentieschaak gebeurt dit niet zo vaak. Wanneer iemand zich aangesproken voelt kan ik alleen maar zeggen: Klopt, jullie bedoel ik allemaal!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: