FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dvh99Offline
Totaal berichten: 15
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 12:38    Onderwerp: fout in het spel? Reageer met quote

18983217

in zet 24 gooit mijn tegenstander 4-1 en moet dan volgens de regels de 3 opruimen en mij slaan op 1 (zoveel mogelijk stenen verplaatsen regel)
nu is het echter 1-4 en wordt er dus 1 steen opgeruimd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
HoofdpijnOffline
Supervip
Supervip

Totaal berichten: 1307
Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 13:16    Onderwerp: Re: fout in het spel? Reageer met quote

dvh99 schreef:
in zet 24 gooit mijn tegenstander 4-1 en moet dan volgens de regels de 3 opruimen en mij slaan op 1 (zoveel mogelijk stenen verplaatsen regel)

Je tegenstander gebruikt beide worpen, eerst wordt de steen op 3 naar 2 verplaatst, daarna wordt er 1 van de stenen op 2 opgeruimd. Lijkt me volledig volgens de regels Wink
Naar boven
dvh99Offline
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 13:21    Onderwerp: Re: fout in het spel? Reageer met quote

Hoofdpijn schreef:
dvh99 schreef:

Je tegenstander gebruikt beide worpen, eerst wordt de steen op 3 naar 2 verplaatst, daarna wordt er 1 van de stenen op 2 opgeruimd. Lijkt me volledig volgens de regels Wink

volgens de regels moet je zoveel mogelijk "punten" van de dobbelsteen benutten en is 1-4 dus niet toegestaan.
Naar boven
HoofdpijnOffline
Supervip
Supervip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 13:29    Onderwerp: Re: fout in het spel? Reageer met quote

dvh99 schreef:
volgens de regels moet je zoveel mogelijk "punten" van de dobbelsteen benutten

Waar staat dit Confused

Overigens, in beide combinaties worden evenveel punten gebruikt, nl 1 + 3 of 3 + 1. Dus wordt er in dit geval ook 'zoveel mogelijk punten gebruikt'.
Naar boven
dvh99Offline
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 14:04    Onderwerp: Re: fout in het spel? Reageer met quote

Hoofdpijn schreef:
dvh99 schreef:

Waar staat dit Confused

Overigens, in beide combinaties worden evenveel punten gebruikt, nl 1 + 3 of 3 + 1. Dus wordt er in dit geval ook 'zoveel mogelijk punten gebruikt'.

dit klopt niet.
er wordt nu 1-2 gezet terwijl 3-1 mogelijk is.
Naar boven
MarianneOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 83362
Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 14:09    Onderwerp: Re: fout in het spel? Reageer met quote

dvh99 schreef:
Hoofdpijn schreef:
dvh99 schreef:

Waar staat dit Confused

dit klopt niet.

De spelregels zeggen:
Quote:
Einde van het spel
Als alle schijven van een speler in zijn eindvak (meest rechts) staan, mag hij afspelen. Dit gebeurt door een schijf die overeenkomt met de gegooide ogen van het bord te halen. Dus het gooien van een 5 geeft de speler het recht om een schijf van punt 5 van het bord te halen. Als er geen schijf op deze positie aanwezig is, dan is de speler verplicht om een zet te doen vanaf een punt op een hogere positie. Als er geen schijven meer op hogere posities staan, dan mag een schijf verwijderd worden van de hoogste positie waar nog wel een schijf op staat. Als er tijdens het uitspelen een schijf geslagen wordt, moet de speler deze schijf eerst weer terug zien te krijgen in zijn eindvak, voordat er verder gegaan mag worden met het afspelen.
http://www.jijbent.nl/spelregels/backgammon.php
dvh99Offline
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 14:16    Onderwerp: Re: fout in het spel? Reageer met quote

Marianne schreef:
dvh99 schreef:
Hoofdpijn schreef:
dvh99 schreef:

Waar staat dit Confused

dit klopt niet.

De spelregels zeggen:
Quote:
Einde van het spel
Als alle schijven van een speler in zijn eindvak (meest rechts) staan, mag hij afspelen. Dit gebeurt door een schijf die overeenkomt met de gegooide ogen van het bord te halen. Dus het gooien van een 5 geeft de speler het recht om een schijf van punt 5 van het bord te halen. Als er geen schijf op deze positie aanwezig is, dan is de speler verplicht om een zet te doen vanaf een punt op een hogere positie. Als er geen schijven meer op hogere posities staan, dan mag een schijf verwijderd worden van de hoogste positie waar nog wel een schijf op staat. Als er tijdens het uitspelen een schijf geslagen wordt, moet de speler deze schijf eerst weer terug zien te krijgen in zijn eindvak, voordat er verder gegaan mag worden met het afspelen.
http://www.jijbent.nl/spelregels/backgammon.php

dit zegt nog niks want er wordt nu 1-2 gespeeld terwijl 3-1 verplicht is.
het maximaal aantal ogen wordt niet benut.
Naar boven
HoofdpijnOffline
Supervip
Supervip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 16:41    Onderwerp: Re: fout in het spel? Reageer met quote

dvh99 schreef:
Hoofdpijn schreef:
dvh99 schreef:

Waar staat dit Confused

dit klopt niet.

Embarassed Je hebt helemaal gelijk, 1-2 is gezet, niet 1-3.

Blijft mijn vraag waar staat dat je zoveel mogelijk "punten" van de dobbelsteen moet benutten. Ik zie het niet.

Quote:
Einde van het spel
Als alle schijven van een speler in zijn eindvak (meest rechts) staan, mag hij afspelen. Dit gebeurt door een schijf die overeenkomt met de gegooide ogen van het bord te halen. Dus het gooien van een 5 geeft de speler het recht om een schijf van punt 5 van het bord te halen. Als er geen schijf op deze positie aanwezig is, dan is de speler verplicht om een zet te doen vanaf een punt op een hogere positie. Als er geen schijven meer op hogere posities staan, dan mag een schijf verwijderd worden van de hoogste positie waar nog wel een schijf op staat.

Hier staat "mag" (2x), geen "moet"; en "recht", geen "plicht".
Naar boven
BigWooOffline

Totaal berichten: 6
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Tegenstander moet verplicht beide [edit: dobbel-]stenen gebruiken, wat-ie doet.

Ik denk dat je tevaal waarde aan "tegenstander zet 2 ipv 3" geeft. De tegestander gebruikt immers de hele drie om die zet te maken. Dat het 1 teveel is en er dus iets verder achter de uitbalk terechtkomt doet er niet toe, alle 3 punten kunnen ervoor gebruikt worden, en dat gebeurd hier dus. De zet is geen 1-2 (ziet er wel zo uit voor jou), de zet is gewoon 1-3.

Laatst aangepast door BigWoo op Zo Jun 21, 2015 12:30, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
dvh99Offline
BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2015 1:43    Onderwerp: Reageer met quote

BigWoo schreef:
Tegenstander moet verplicht beide stenen gebruiken, wat-ie doet.

Ik denk dat je tevaal waarde aan "tegenstander zet 2 ipv 3" geeft. De tegestander gebruikt immers de hele drie om die zet te maken. Dat het 1 teveel is en er dus iets verder achter de uitbalk terechtkomt doet er niet toe, alle 3 punten kunnen ervoor gebruikt worden, en dat gebeurd hier dus. De zet is geen 1-2 (ziet er wel zo uit voor jou), de zet is gewoon 1-3.

dat doet ie dus niet.
hij verplaatst zijn steen naar 2 en vervolgens ruimt hij diezelfde steen op.

@hoofdpijn, ik heb het ooit eens gelezen maar als je e.g. tegen snowie speelt dan zal deze je ook verplichten mij te slaan op 1.

ik wacht nog een antwoord van certifiable af als hij wilt reageren natuurlijk.

bedankt iig voor jullie inbreng.
Naar boven
certifiableOffline
Totaal berichten: 3
BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2015 8:19    Onderwerp: Reageer met quote

Geen probleem, ik ben tenslotte twee keer Nederlands kampioen geweest in live spel. Ik organiseer ook jaarlijks in januari de Masters in Antwerpen (met klokken erbij) en heb meegewerkt aan een backgammonboek.
Als mijn mening op prijs wordt gesteld, dan geef ik die graag.

Ik weet heel zeker dat je eerst de laagste dobbelsteen mag spelen, ook al "verspil" je daardoor meer ogen van de tweede dobbelsteen dan wanneer je eerst de hoogste dobbelsteen zou spelen.

De officiële regels zeggen volgens mij niet dat je zo veel mogelijk ogen moet benutten van je worp. Je moet wel zo veel mogelijk dobbelstenen benutten, [1] liefst beide, [2] als dat niet gaat dan alleen de hoogste, [3] als dat ook niet gaat dan alleen de laagste, [4] als dat ook niet gaat dan gaat je beurt voorbij.
(Bij een dubbel uiteraard liefst 4 keer zetten, anders 3 keer enzovoorts.)
Naar boven
HoofdpijnOffline
Supervip
Supervip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2015 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Nog 1 ding hierover.
De spelen op jijbent volgen niet altijd de officiele spelregels van een spel helemaal (rechten kwestie oid).
Maar ik weet niet of dat ook voor backgammon geldt. Onderaan de spelregels zie ik overigens wel een link naar http://www.backgammon-spelregels.nl/ .
Het lijkt me dat deze situatie gespeeld moet worden volgens de officiele regels.
Naar boven
BigWooOffline

Totaal berichten: 6
BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2015 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

dvh99 schreef:
BigWoo schreef:
Tegenstander moet verplicht beide stenen gebruiken, wat-ie doet.

dat doet ie dus niet.
hij verplaatst zijn steen naar 2 en vervolgens ruimt hij diezelfde steen op.

Sorry voor de verwarring, met beide stenen bedoelde ik beide dobbelstenen, en dat is het enige dat vereist is, als je twee dobbelstenen kan gebruiken, dan moet dat. En dat doet je tegenstander ook. Er staat nergens iets over vereiste volgorde van de twee als je pips op het bord kan maken, er staat nergens iets over alle pips OP het bord gebruiken. Het moeten legale zetten zijn en de volgorde van de zetten doet er dan niet toe. En je opponent maakt 2 zetten volgens het boekje.

"Extra verspilling wat te vermijden is" is een visuele interpretatie, maar geen feitelijke, want de dobbelsteen wordt volledig gebruikt om binnen te komen. "Hoe ver" doet er niet toe. Dat je zo minimaal mogelijk binnen moet komen als je dat kan staat nergens in de regels (hier op jijbent en officieel).

http://www.backgammon-spelregels.nl:
Het is te allen tijde verplicht om een beurt, indien mogelijk, in zijn geheel af te maken. Er is geen volgorde van belangrijkheid in de worp. Het maakt dus niet uit of je eerst de hoogste of de laagste worp zet.

"verplicht om een beurt... in z'n geheel" betekent all 2 (of 4) mogelijke zetten maken als dat kan, ipv minder zetten gebruiken). Wat hier gebeurd. En "het maakt niet uit..." is de sleutel tot je probleem. Volgens jou doet dit er wel toe. Maar dat is niet zo.

Certifiable zegt hetzelfde, en geeft argumenten waarom je aan zijn mening wat waarde kan geven (of niet).
Naar boven
certifiableOffline
Totaal berichten: 3
BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2015 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

De Engelse tekst uit de internationale spelregels luidt als volgt:

A player must use both numbers of a roll if this is legally possible (or all four numbers of a double). When only one number can be played, the player must play that number. Or if either number can be played but not both, the player must play the larger one. When neither number can be used, the player loses his turn. In the case of doubles, when all four numbers cannot be played, the player must play as many numbers as he can.
Naar boven
inkie
BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn dobbelstenen werp bij tric trac? Alvast bedankt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: