FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 388
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Mrt 13, 2014 23:09    Onderwerp: Spelregelvraag Reageer met quote

In spel 17196640 ben ik nu al 6 keer heen en weer geweest met mijn pion op f9. Volgens de spelregels is drie het maximum en zou ik dit niet nog een keer mogen doen. De zet f8 kan ik wel uitvoeren, terwijl dit normaal gesproken al automatisch geblokkeerd had moeten worden door Jijbent, maar dat gebeurt naar mijn idee alleen als dezelfde zetten gespeeld worden door beide partijen. Nu speelt mijn tegenstander elke keer een andere zet. Is het heen en weer gaan nu wel toegestaan? Of zoals de spelregels ook suggereren niet toegestaan, omdat de zetten van de tegenstander hier niet voor van belang zijn? Wat wellicht ook meespeelt is dat dit winstmotief wel vaker gebruikt wordt (langzaam alle zwarte stenen slaan totdat ze op zijn). Het letterlijk lezen van deze regel zal het in de toekomst een stuk moeilijker maken voor wit om te winnen, terwijl zwart nu al een groot voordeel heeft. Bovendien staat erbij dat deze regel bedoeld is om zettenherhaling tegen te gaan en dat speelt in dit geval absoluut niet mee.

Dus ook al is regel een regel, dan wil ik er nog voor pleiten om (na dit spel uiteraard) deze regel zodanig aan te passen dat deze in een situatie als deze niet meer van toepassing is.

Dat ik er nu pas (na vele spellen) mee kom, heeft er ook mee te maken dat dit wordt herkend als een bekend winstmotief voor wit en er pas eens over na begon te denken nu een tegenstander eens niet opgaf bij dit motief.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9853
Leeftijd: 49
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2014 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Heen en weer is als je van precies dezelfde plekken heen en weer schuift, dat doe jij niet.
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2014 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor je antwoord.
Alleen ik ga toch heen en weer tussen f8 en f9 of is het niet hetzelfde, omdat de zwarte pionnen anders staan?
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 17, 2014 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

de-ik--ki-ed schreef:
Alleen ik ga toch heen en weer tussen f8 en f9 of is het niet hetzelfde, omdat de zwarte pionnen anders staan?

Idd. Kennelijk zit er dan een bug ergens in. Jij moet daar nu dus mee stoppen anders moet ik het spel verloren voor jou verklaren. Ik ga nog wel een keer kijken naar de code.
SprinterOffline

Totaal berichten: 131
Geslacht: Onbekend
Noordbrabant
BerichtGeplaatst: Di Mrt 18, 2014 5:55    Onderwerp: Reageer met quote

is er ook een regel die verbiedt dat spelers die spelregels misbruiken om te winnen, bij strategie bijvoorbeeld of de beer is los zijn het steevast dezelfden die er echt op spelen om je zo te pakken namelijk.... Rolling Eyes
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Mrt 18, 2014 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Sprinter schreef:
is er ook een regel die verbiedt dat spelers die spelregels misbruiken om te winnen, bij strategie bijvoorbeeld of de beer is los zijn het steevast dezelfden die er echt op spelen om je zo te pakken namelijk.... Rolling Eyes

Hoe bedoel je. Je kunt spelregels niet misbruiken denk ik, alles wat in de spelregels staat mag. Maar als je iets doet wat tegen de spelregel is (en als dat is wat je bedoeld), dan is dat natuurlijk verboden.
VirtualChampOffline

Totaal berichten: 11
Leeftijd: 29
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Mrt 18, 2014 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
de-ik--ki-ed schreef:

Idd. Kennelijk zit er dan een bug ergens in. Jij moet daar nu dus mee stoppen anders moet ik het spel verloren voor jou verklaren. Ik ga nog wel een keer kijken naar de code.

Het spel zelf is geen probleem meer; de-ik--ki-ed heeft een andere zet gedaan die ook winnend zou moeten zijn, waarna ik prompt heb vergeten op tijd terug te zetten. Embarassed

Wat betreft de regel zelf echter:
Ten eerste zijn er geen universele spelregels voor tablut, dus is er voor jijbent ruimte om deze naar wenselijkheid aan te passen. Het doel van de regel in kwestie lijkt me, net als soortgelijke regels bij veldslag en de beer is los, om te voorkomen dat er constant heen en weer wordt geschoven zonder enige vooruitgang in de stelling. In de eerder genoemde partij was dit echter niet het geval; elke herhalingscyclus raak ik een pion kwijt, dus uiteindelijk heb ik geen pionnen meer over om de winst voor wit tegen te houden.

Ik zou er dan ook voor willen pleiten om deze regel niet van toepassing te laten zijn wanneer er met die herhaling iets wordt geslagen; er is dan immers geen sprake van wat zettenherhaling typisch inhoudt, en met die beduiding staat het ook specifiek in de spelregels:
Quote:
Je mag maar 3 keer heen en weer tussen 2 velden met hetzelfde stuk, om zettenherhaling tegen te gaan.
Naar boven
ruben87Offline

Totaal berichten: 975
Leeftijd: 31
Gelderland
BerichtGeplaatst: Di Mrt 18, 2014 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Sprinter schreef:

Ha Sprinter:

Bij beer en strategie is het niet erg om gebruik te maken van de zettenregel.

Bij beer houdt dit b.v. in: Met een jager oneindig een vos aanvallen (de vos moet zich dan volgens de regels gewonnen geven), (andersom geldt hetzelfde als de beer achter houthakker of jager aan gaat, over 4 velden rondjes lopen b.v.: hier moet de jager of houthakker zich overgeven. Het gejaagde stuk moet zich in deze zetherhaling dus overgeven.

Bij Veldslag/strategie is deze regel anders: Over 3 of meer velden mag je absoluut niet oneindig aanvallen, de aanvallende partij moet stoppen.

Over 2 velden moet de partij stoppen die het eerst begint met heen en weer zetten (dit wordt automatisch gedetecteerd door jijbent na 3x heen en weer). Zo kan je dus gebruik maken van deze regel door recht tegenover een stuk te staan die geen kant meer op kan (wat ik dan ook regelmatig doe) Wink. Dit is een niet te onderschatten regel voor het spel.

Dancing Doe ook eens mee aan een stratego toernooi! Dancing
Stratego toernooi informatie:winner www.strategobond.nl bier
Real-time gratis oefenen zonder downloads:Think www.gravon.net Think
Ranking en toernooi uitslagen: zilver www.kleier.net goud
Nu ook de Stratego-Barrage ranking via het Kleier menu! Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 19, 2014 0:12    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst het verzoek aan Sprinter en Ruben om hun discussie in een eigen draadje te voeren. Dit is zeer storend. Het zou fijn zijn als de berichten verplaatst/ of anderszins uit deze thread verwijderd zouden kunnen worden.

Dan over de spelregels. Ik sluit me aan bij de reactie van Vertual. Het doel van de regel is om te voorkomen dat een spel vastloopt. Dat was hier (kijk nog maar goed naar het spel) absoluut niet het geval. Zoals de regel nu geďmplementeerd is in het spel is eigenlijk perfect. Het geeft wit nu de winstkansen, die het nodig heeft in een spel met kleurvoordeel voor zwart. Dit veranderen lijkt me totaal onnodig. Waar het om gaat is dat de spelregels bij tablut niet heel duidelijk zijn over het heen en weer gaan. Als je de regels letterlijk leest is het heen en weer gaan op deze manier illegaal en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

VirtualChamp schreef:

Wat betreft de regel zelf echter:
Ten eerste zijn er geen universele spelregels voor tablut, dus is er voor jijbent ruimte om deze naar wenselijkheid aan te passen. Het doel van de regel in kwestie lijkt me, net als soortgelijke regels bij veldslag en de beer is los, om te voorkomen dat er constant heen en weer wordt geschoven zonder enige vooruitgang in de stelling. In de eerder genoemde partij was dit echter niet het geval; elke herhalingscyclus raak ik een pion kwijt, dus uiteindelijk heb ik geen pionnen meer over om de winst voor wit tegen te houden.

Ik zou er dan ook voor willen pleiten om deze regel niet van toepassing te laten zijn wanneer er met die herhaling iets wordt geslagen; er is dan immers geen sprake van wat zettenherhaling typisch inhoudt, en met die beduiding staat het ook specifiek in de spelregels:
Quote:
Je mag maar 3 keer heen en weer tussen 2 velden met hetzelfde stuk, om zettenherhaling tegen te gaan.
Naar boven
SprinterOffline

Totaal berichten: 131
Geslacht: Onbekend
Noordbrabant
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 19, 2014 2:57    Onderwerp: Reageer met quote

er is mij maar 1 situatie bekend waarin een speler in 3 vakjes steeds kan blijven schuiven bij tablut maar ik dacht dat dat veranderd is en de computer automatisch het stuk stopt net als bij strategie het geval is....\
deze regeling zorgt er echter wel voor dat tablut nooit meer in remise kan eindigen in zulk een geval....\

waar ik op hamerde was dat als een tegenstander op een nog vrij vol bezet bord achter je aan blijft schuiven dat je altijd je stuk kwijt bent als je niks hebt om het aanvallende stuk af te kunnen slaan.

en de aanvaller wint altijd dan .... overigens is het niet zo dat zwart bij tablut altijd voordeel zou hebben het is net hoe je het beginspel uitvoert.
en net als met schaken, de grootmeesters geven niks op elkaar toe die laten zich niet zomaar insluiten met wit.... moet je wel grootmeester voor zijn toch Razz
Naar boven
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Mrt 27, 2014 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

Wordt hier nog naar gekeken?
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Mrt 27, 2014 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

de-ik--ki-ed schreef:
Wordt hier nog naar gekeken?

Probleem is als we het wijzigen dat het niet te detecteren valt automatisch. Als dat geen probleem is, haal ik de detectie er uit (die toch kennelijk niet goed werk) en pas ik de spelregels aan.
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Mrt 29, 2014 1:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me een behoorlijk probleem als het detecteren niet automatisch gaat. Dan moet je dus gaan claimen, nadat je tegenstander een onreglementaire zet heeft uitgevoerd. Dan moet de admin dus zetten terug gaan nemen of het het spel verloren verklaren. Het probleem van het eerste is dat de herhalingsregel heel vaak wordt gebruikt. Er zouden dus vele claims komen en veel werk voor de admin of spelers die minder goed op de hoogte zijn, zullen eeuwig heen en weer blijven gaan. Het probleem van het tweede is dat minder ervaren spelers snel afhaken als ze bij een foute zet gelijk een nul krijgen.

Zoals het nu geďmplementeerd is, werkt het erg prettig. De regels verduidelijken naar de huidige implementatie lijkt me een vele betere oplossing.

Als je het echt wil doorvoeren, is het misschien ook handig om de regels te verduidelijken dat het om drie bewegingen tussen twee velden achter elkaar gaat en dus niet drie keer heen en drie keer weer.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: