FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Naktrawee
BerichtGeplaatst: Do Dec 06, 2012 13:13    Onderwerp: Spelregelvraag Reageer met quote

15610276

Klopt deze eindscore van wit?

Moet die marktbonus niet 6 zijn ipv 8?
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin
Avatar

Geregistreerd op: 7-5-2003
Totaal berichten: 9871
Woonplaats: Vianen
Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Dec 06, 2012 13:39    Onderwerp: Re: Spelregelvraag Reageer met quote

Naktrawee schreef:
15610276

Klopt deze eindscore van wit?

Moet die marktbonus niet 6 zijn ipv 8?


Nee.
1. wit heeft 2 markt bonus kaarten
2. Grootste Hof van wit is 4 groot, 1 markt kaart levert dus 4 punten op
3. 2*4 = 8

Zie ook spelregel aanvulling: "Dit geldt ook voor de markt fiche: bij 2 marktfiches levert de grootste hof dus 5 punten per markt op."
_________________
www.jijbent.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
Naktrawee
BerichtGeplaatst: Do Dec 06, 2012 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Verwarrend.

Het is toch niet logisch dat het veld van 2 marktjes wel meetelt voor de marktjes, maar dat de bonus niet meetelt daarvoor. Tel dan alles volgens het grootste veld.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin
Avatar

Geregistreerd op: 7-5-2003
Totaal berichten: 9871
Woonplaats: Vianen
Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Dec 06, 2012 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Naktrawee schreef:
Verwarrend.

Het is toch niet logisch dat het veld van 2 marktjes wel meetelt voor de marktjes, maar dat de bonus niet meetelt daarvoor. Tel dan alles volgens het grootste veld.


1. Dit zijn nu eenmaal de spelregels
2. Ik vind het ook wel logisch, het is een bonus kaart en natuurlijk tel je die voor de grootste markt en waarom zou je 2e bonus kaart dan minder punten waard zijn?
3. We hebben het ook nog heel duidelijk uitgelegd in de extra spelregels.
_________________
www.jijbent.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
Vinnie
BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2015 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik dezelfde vraag had die hier al beantwoord is, maar ik was verrast dat het ook zo werkt bij 2 fiches voor een niet-afgebouwd huis.

Dat betekent dus dat als je er daar 2 van hebt het beter kan zijn om je grootste huis niet af te maken.

Ik vind dat ook niet duidelijk in de spelregels staan.

Overigens vind ik dat de omschrijving van de tegels ook niet klopt met de berekening.

Er staat "Een incompleet huis levert bij de eindtelling alsnog 1 punt per tegel op.". Dat interpreteer ik niet als cumulatief. Bij twee tegelsdenk ik dan dat twee huizen alsnog punten opleveren. "Je krijgt bij de eindtelling 1 punt per tegel van je grootste niet-afgemaakte huis" vind ik duidelijker omschrijven wat het echt doet.

Bij de markt vind ik de omschrijving nog minder duidelijk, daar staat echt letterlijk "4 punten in plaats van 3" in de omschrijving. Ik heb dus altijd gedacht dat de tweede tegel dan voor een andere weide moet gelden. Het heeft geen zin om een weide 4 punten waard te maken als die dat al is.

Ik zie hier in de "echte" spelregels ook geen uitleg over, maar ik kan er overheen lezen. Waar maak jij uit op dat het zo moet werken als het nu werkt?
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin
Avatar

Geregistreerd op: 7-5-2003
Totaal berichten: 9871
Woonplaats: Vianen
Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2015 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Deze spelregels zijn zo in samenspraak met de auteur van het spel gemaakt, de originele spelregels zijn zeker in het nederlands onduidelijk, maar in het engels ook. Vandaar de hele specifieke uitwerking in de aanvulling.

Dit staat er in onze aanvulling: Je mag meerdere muurfiches (ook van het zelfde soort, behalve de extra beurt) in dezelfde beurt inzetten. Bij 2 torenfiches, krijg je 6 punten per tegel, bij 2 huisfiches krijg 3 punten per tegel. Bij de muurfiches voor incomplete wegen, torens en huizen geld dat als je die 2x inzet dat beide dan tellen voor de grootste constructie. Dit geldt ook voor de markt fiche: bij 2 marktfiches levert de grootste hof dus 5 punten per markt op.

Knizia schreef:
If a player has 2 of the same tile, then both are applied to the same
biggest structure (not to the second biggest structure).

_________________
www.jijbent.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group