Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wimversteegen
BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2012 11:51    Onderwerp: Fischerrandom-schaak 960 Reageer met quote

Robert Fischer is de grote bezieler van het Fischerrandom-schaak oftewel “chess960″. Hij wilde de grote hoeveelheden theorie uit de weg gaan en stelde daarom voor om nieuwe beginstellingen in te voeren. Dan primeert talent en inzicht meer op voorbereiding en werklust, dat was althans zijn redenering. Hij ontwikkelde 960 verschillende startposities.

Het spel werd in tornooivorm voor de eerste keer gespeeld in 1996 in Joegoeslavië (Leko won), maar kreeg verder nooit echt veel aandacht, behalve dan in 1 toernooi: het festival in Mainz. Jaarlijks worden daar rapid en Fischerrandomduels uitgevochten. In het rapid is Anand al jarenlang de sterkste, in Fischerrandom was die eer lang weggelegd voor Peter Svidler. Tot vorig jaar, want toen werd hij overklast door Levon Aronian. De jonge Armeen is zot van schaakvarianten (zo is hij ook erg bedreven in het doorgeefschaak) en lijkt op zo’n momenten te kunnen tonen dat hij meer in zijn mars heeft dan vele andere schakers.

Ook op de site van jij bent zijn een drietal spelers die een hoog niveau spelen en redelijk goed mee zou kunnen met de nederlandse schaaktop wat betreft schaken 960.
Ik vind het leuk om sommige partijen op deze site te analyseren en kom vaak tot verrassende conclusies, wat betreft niveau en kennis van openingsspel, midden en eindspel van diverse spelers.
Of dat motiverend is voor mensen die voor de lol eens een partijtje spelen is nog maar de vraag.
Als je er toch maar de lol van blijft zien Wink
Naar boven
TwaburovOnline
Vip
Vip

Totaal berichten: 363
Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2012 12:26    Onderwerp: . Reageer met quote

Ik denk dat de top van schaken960 hier toch een vrij groot probleem heeft als ze in het echt een potje moeten spelen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
MaveOffline
Totaal berichten: 67
Leeftijd: 57
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2012 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat ikzelf na Twaburov de speler ben met de hoogste FIDE rating. Maar tegen de Nederlandse schaaktop heb ik weinig n te brengen (heb ik onlangs nog ondervonden tegen King Loek).
De top hier bij jijbent is totaal kansloos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
WishmasterOffline
Admin
Admin

Totaal berichten: 2267
Leeftijd: 45
Ireland
BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2012 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dit lijkt me niet echt gerelateerd aan dammen, dus ik heb het even naar het forum voor Schaken verplaatst

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger 

wimversteegen
BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2012 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Op de eerste plaats exuses voor het plaatsen van dit topic in de rubriek dammen/checkers i.p.v. de rubriek schaken Shocked

Ik denk dat ik iets duidelijker had moeten zijn met het kernpunt in mijn verhaal.
Een van mijn passies is het analyseren van dam en schaakpartijen.
Ook partijen van toppers op deze site.
Niet om hen te controleren of ze met andere hulpmiddelen hun partijen spelen. Maar sommige partijen noem ik dubieus.
Al moet ik zeggen dat sommige partijen van een dergelijk hoog niveau zijn dat enkele spelers op jijbent zich zonder de genoemde hulpmiddelen nooit dit niveau zouden kunnen bereiken.
Ik stelde ook dat ik tot verrassende conclusies kwam qua niveau.
Mijn boodschap is eigenlijk aan de admins en de moderatoren om dit soort uitwassen uit te bannen. Er zijn simpele methoden om steeksproef gewijs
deze vorm van onsportiviteit uit te bannen.
Maar ja men moet er wel voor open staan.
Het is natuurlijk voor degene die een gezellig partijtje wil schaken of dammen, door de tegenstander met behulp van het progamma Fritz of dam 2.2. worden verslagen niet leuk al zullen de meesten daar geen erg in hebben.
En dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Naar boven
Eelke
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2012 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

wimversteegen schreef:
....Er zijn simpele methoden om steeksproef gewijs
deze vorm van onsportiviteit uit te bannen.......

O ja?
Wat zijn dan die simpele methoden?
Naar boven
MaveOffline
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2012 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken ze niet. Zeker niet wanneer iemand meedere computers heeft.

Vaak kan je aan bepaalde zetten afleiden dat ze van een computer afkomstig zijn. Maar bewijzen kun je het nooit.
Ik zou zeggen: Laat ze hun gebrek aan eigenwaarde maar lekker opkrikken met hun programma's Wink Wanneer je behoefte hebt aan een bepaalde status, die je via hulpmiddelen verkrijgt, dan heb je vast verder heel weinig succes in je leven.
Ik zou zeggen: gewoon verder hun gang laten gaan en verder weinig waarde meer hechten aan de ranglijst.
Naar boven
Eelke
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2012 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Mave schreef:
Ik ken ze niet. Zeker niet wanneer iemand meedere computers heeft.

Nee, ik ook niet. Daarom ben ik zo vreselijk nieuwsgierig welke ingenieuze methode WimVersteegen ontwikkeld heeft.
Naar boven
MaveOffline
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2012 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Het is wel heel erg jammer dat echt goede schakers zich daardoor niet serieus op het strijdtoneel van Jijbent laten zien. Grootmeester Sipke Ernst heeft zo'n 6 jaar geleden heel even als niet-betalend lid gespeeld. Maar die had ook meteen door dat e.e.a. niet klopte. Hij zei tegen mij "wanneer ik tegen een programma wil spelen, dan doe ik dat zelf wel".
Uit praatjes tijdens partijen die ik met enkele top-vijf spelers heb gevoerd, weet ik dat hun ratings buiten Jijbent niet zo hoog zijn. Van 2000 tot zelfs ratingloos...
Dat is een speelsterkte verschil met de bijna 2500 van Twaburov vergelijkbaar met voetbalteams tussen de jeugdafdeling van RoodGeel uit Haulerwijk met het 1ste van Barcelona Wink
Naar boven
Eelke
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2012 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Jajaja, dat weten we.
Maar nu de methode WimVersteegen.

Wim, kom er maar in!
Naar boven
wimversteegen
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2012 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Zes jaar geleden vond tijdens het 'World Open' in het Amerikaanse Philadelphia (een toernooi waar honderden schakers aan deelnemen, in sterkte variërend van huisschaker tot topgrootmeester) een opmerkelijk incident plaats. Eugene Varshavsky, een onbekende, ronduit zwakke clubspeler, verbaasde vriend en vijand door (tussen vele toiletbezoekjes door) in de eerste drie ronden van het toernooi twee schaakmeesters te verslaan. Daarna bond hij met werkelijk geniaal spel ook nog eens twee grootmeesters aan zijn zegekar. Ja, Varshavsky had misschien een zwakke blaas, maar hij stevende wel regelrecht af op de eerste prijs van 28.000 dollar.

Enkele toeschouwers roken onraad. Zij speelden de partijen van Varshavsky na met 'Pocket Fritz', een schaakprogramma voor de pda. En wat bleek? Bijna alle zetten die Varshavsky speelde, waren gelijk aan de zetten die 'Pocket Fritz' voorstelde.

Mijn methode is om verdachte partijen of een parij steekproef gewijs te laten analyseren door, voor het schaken gebruik te maken van het schaakprogamma Fritz en voor het dammen het damprogamma Turbo Dambase.
Het is geen ingenieuse methode die ik zelf heb ontwikkeld, want deze vorm van controleren wordt al langer gebruikt door diverse mensen.
Naar boven
MaveOffline
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2012 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Kom er maar in Eelke
Naar boven
Eelke
BerichtGeplaatst: Za Jun 09, 2012 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zucht.
Ja, nou moet ik wel.

Het is geen bewijs, Wim. "de zetten die Fritz voorstelt kan ik natuurlijk ook wel zelf vinden," zegt de 'betrapte' speler verontwaardigd.

En dan?

Daar komt bij: welk programma? Pocket Fritz, Fritz 6, Fritz 10, Houdini. Er zijn zoveel programma's dat het oncontroleerbaar is.
Naar boven
MaveOffline
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jun 09, 2012 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Het is jammer dat schaken960 geen oplossing biedt tegen computergebruik.
Daar bestaat echter wel een leuke oplossing voor. Maak het schaakbord 8x9 ! Alle stukken gewoon op dezelfde plaats, maar 5 rijen ipv 4 tussen de pionnen in de beginopstelling. De zwarte toren op a9 en h9 en de pionnen op a8 t/m h8. De kern van het schaakspel blijft dan gehandhaafd, maar alle theorieboeken kunnen in de kast en de programma's kunnen uit Wink
Ik weet zeker dat de top van de ranglijst er dan heel anders gaat uitzien. Twaburov zo,n 300 ratingpunten voor op de rest.
De programmagebruikers zullen niet durven mee te doen Razz
Naar boven
wimversteegen
BerichtGeplaatst: Za Jun 09, 2012 11:45    Onderwerp: n waa Reageer met quote

Jij bent ook geen analist Eelke en waar het bij mij omgaat dat er vooral bij het schaken en het dammen op jijbent vals wordt gespeeld.
En met het de start van de verschillende kampioenschappen geen goed voor uit zicht voor de sportieve spelers.
Er zijn verschillende mensen die aan de zijkant staan te roepen dat er niets aan te doen is
Een paar jaar geleden hebben ze op deze site procom in het leven geroepen om deze uitwassen van valsspelen tegen te gaan.
Hier hoor je niets van en dat is jammer
Een bekende nederlandse dammer heeft op mijn verzoek drie parijen van jijbent geanalyseerd en is tot de conclusies gekomen dat er met dam 2.2.
is gespeeld. Dam 2.2 bevat kleine foutjes en die werden klakkeloos door de spelers overgenomen.
Goed ik ben mij verhaal kwijt en Eelke ik ben een gewone jongen zonder kapsones en ik constateer alleen deze feiten en maak ze kenbaar.
En probeer er iets mee te doen. Rolling Eyes
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: