Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ruben87Offline

Totaal berichten: 975
Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Gelderland
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 11:26    Onderwerp: Strategie heet nu Veldslag Reageer met quote

Hieronder gloednieuw Stratego nieuws! Er wordt ingezet op on-line stratego vanuit Jumbo.

http://www.nuzakelijk.nl/ondernemen/2780283/jumbo-zet-in-online-stratego.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9978
Leeftijd: 52
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net naar aanleiding daarvan een blafbrief ontvangen van de advocaten van Jumbo dat wij onmiddelijk (vanaf vandaag) moeten stoppen met merkinbreuk.

Na overleg met onze advocaat besloten om alle verwijzingen naar Stratego te verwijderen en het spel te hernoemen naar Veldslag.
1. We dan geen inbreuk meer maken op de merknaam Stratego en
2. Veldslag een aantal wezenlijk ander kenmerken heeft dan Stratego en dat dat dus dan gewoon is toegestaan.

Wel jammer dat Jumbo niet in overleg eerst is getreden om naar een oplossing te zoeken.
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Bram,

Dat is inderdaad heel jammer. Met goede samenwerking kom je het verst denk ik altijd maar.

Het is zeker in Jumbo's belang dat hier mensen via strategie kennis maken met stratego.

Wat betekent het concreet voor de Stratego toernooi reclame en de Strategobond sponsoring bij kampioensschap?

Jammer dat het zo moet lopen, Bram.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het verstandig is dat niet teveel te doen en dat de samenwerking met de strategobond ook lastig wordt.

Het is niet anders, ik had graag samengewerkt en was ook wel bereid geweest naar hun online site te verwijzen, maar ze claimen heel wat in hun brief, onder andere grote schade. Dat is wel niet te bewijzen, maar ik ga het risico niet lopen. Ze gaan er ook helemaal aan voorbij dat ze dit al 8 jaar weten en oogluikend hebben toegestaan.
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Die grote schade lijkt me klinklare onzin. Ik kan in ieder geval niet zien waar die schade dan geleden is. Zoals gezegd zie ik alleen positieve kanten aan een turn-based variant. En inderdaad is het spelletje significant anders dan het klassieke stratego van Jumbo.

Wordt vast vervolgd..
Naar boven
MadMac
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

De online en offline toernooien die via deze site georganiseerd zijn hebben vast en zeker een heel negatief effect gehad voor de naamsbekendheid van Stratego. Beetje stank voor dank deze reactie. De volgende keer de Jumbo spellen dus maar in de winkel laten liggen Wink
Naar boven
Hendrie42
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
Ik heb net naar aanleiding daarvan een blafbrief ontvangen van de advocaten van Jumbo dat wij onmiddelijk (vanaf vandaag) moeten stoppen met merkinbreuk.

Na overleg met onze advocaat besloten om alle verwijzingen naar Stratego te verwijderen en het spel te hernoemen naar Veldslag.
1. We dan geen inbreuk meer maken op de merknaam Stratego en
2. Veldslag een aantal wezenlijk ander kenmerken heeft dan Stratego en dat dat dus dan gewoon is toegestaan.

Wel jammer dat Jumbo niet in overleg eerst is getreden om naar een oplossing te zoeken.

Ik was al verbaasd over de verandering in het overzicht. Klinkt zorgwekkend, hopelijk is de naamsverandering voldoende. Het zou jammer zijn mocht het verdwijnen van jijbent. Iig super dat er snel gehandeld is en het niet offline gehaald yes

fingers crossed!
Naar boven
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon stratego spellen blijven kopen hoor! Smile

Het blijkt dat Jumbo nu dus serieus een real time Stratego site heeft gelanceerd en hier veel geld ingepompt heeft. Ze willen dus 'concurrerende' sites die gebruikmaken van stratego (waar Jumbo patent op heeft) weren.

In het verleden hebben ze nooit problemen gemaakt met sites zoals jijbent die wellicht enigszins het patent schaden omdat ze zelf geen alternatieve on line site hadden. Nu is dat dus wel zo en vandaar de stappen die zijn gemaakt. Hoe serieus die brief moet worden genomen is nog maar te bezien.

Nu jijbent de naam heeft aangepast zou het goed kunnen dat het daarmee de storm gestilt is. Een andere (meer concurrerende) website krijgt vermoedelijk meer problemen...

Voor stratego is het denk ik wel een goede zaak als Jumbo er geld en energie in steekt.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

ten eerste heeft Jumbo geen patent, maar hooguit het Merkrecht op Stratego. En dat klopt, dat hebben ze. Dat betekent echter alleen maar dat wij een Spel geen Stratego kunnen noemen (en dat hebben we ook nooit gedaan).

Maar ze claimen ook auteursrecht op Stratego en dat is een verhaal met een keerzijde:

Ik ben vannacht weer even op zoek gegaan naar de reden waarom wij dit spel toch hebben geplaatst ondanks mogelijke problemen met Jumbo en ik heb mijn aantekeningen van 2004 weer gevonden en daaruit komt een verhaal dat de moeite waard is.

Op de doos van Stratego staat geen auteur en dat is natuurlijk al een beetje vreemd als je auteursrecht claimt, nu is de vermoedelijke auteur Jacques Johan Mogendorff (een nederlander) die het spel na de 2e wereldoorlog uit heeft gebracht. Maar nu blijkt het mooie: hij heeft het spel waarschijnlijk in de 2e wereldoorlog (misschien ergens in Frankrijk of Engeland of in Nederland) in bijna dezelfde vorm gespeeld en dat was het Franse spel L'attaque. Dat spel is rond 1909 gepatenteerd is kent alle kenmerken van Stratego: blauwe en rode stukken, met een geheime opstelling en stukken die elkaar kunnen slaan in een bepaalde rangorde: veel meer info staat hier: http://www.edcollins.com/stratego/stratego-message-3.htm. Dit spel heeft hij wat gewijzigd en op de markt gebracht als Stratego.

Kortom het spel is door de nederlandse auteur dus (met kleine wijzigingen) zelf ook gewoon gekopieerd en Jumbo kan dus geen auteursrecht (of patent) claimen op het spel en de spelmechanismes en het getuigt eigenlijk nogal van lef om dat bij ons te doen, als wij al inbreuk maken dan hebben zij dat zeker omdat onze regels veel meer afwijken van Stratego dan dat hun regels afwijken van L'attaque.

Trouwens L'attaque is waarschijnlijk afgeleid van een oud chinees bordspel Lu Zhan Qi: http://en.wikipedia.org/wiki/Luzhanqi. Dit spel heeft al kenmerken als een geheime opstelling, capture the flag, bommen, miners en een rangorde tussen de stukken.

Kortom het enige recht wat ze hebben is de naam Stratego en op de gebruikte vormgeving en de complete exacte set aan spelregels hebben ze auteursrecht. Ze hebben niet een patent op het spel of auteursrecht op de spelmechanismen.

Persoonlijk denk ik dat Jumbo met overleg veel meer voor elkaar had kunnen krijgen. Dit soort nieuws als hierboven kan hen alleen maar meer schaden.

Laatst aangepast door bram op Di Apr 10, 2012 11:27, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie geschiedenis les Smile. Ben het helemaal met je eens. Samenwerking zou het beste zijn voor alle partijen en Stratego in het byzonder.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie ook dat andere sites de naam van het spel hebben gewijzigd naar b.v. Brigade. Die hanteren echter nog wel de spelregels van Stratego, dus ik ben benieuwd wat hun 'strategie' gaat worden.
Vinnie
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hen eerder gesproken en toen claimde ze dat ze liever zouden samenwerken dan dat ze het hard zouden spelen... daar blijkt dan niet veel van uitgekomen. Jammer dit, ik snap ook niet wat ze hiermee kunnen winnen, behalve wellicht een betere positie in google als er op Stratego gezocht wordt.

Ze maken zichzelf niet populair zo in de community, en ik verwacht eigenlijk dat ze met samenwerking meer hadden kunnen verdienen dan door iedereen tegen zich in het harnas te jagen.

Ik snapte ook al niet dat ze met de sponsoring van de Strategobond stopten, die haalden met grote regelmaat de krant met Stratego en dat zou dan geen paar duizend euro per jaar waard zijn.

Jammer.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn helaas ook genoodzaakt om de plaatjes van de karakters in het spel te wijzigen. Het is niet anders.
thePJ
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

Nou gaat lkkr dan en dat allemaal voor het Jumbo-geld-klopperij Confused
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

thePJ schreef:
Nou gaat lkkr dan en dat allemaal voor het Jumbo-geld-klopperij Confused

Dat valt ook wel weer mee. Ze hebben nu eenmaal het merk Stratego, daar is niets aan te doen. We vinden het jammer dat het zo moet, maar zo erg is het nu ook weer niet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

Ga naar: