FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MaCoPi
BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2011 10:40    Onderwerp: Kampioenschap Stad en land 2011 Reageer met quote

Het 5e kampioenschap stad en land is begonnen.
Wie behoren volgens jullie tot spelers die ver gaan komen en wie heeft volgens jullie een goeie kans om te winnen?

Van de vorige winnaars ontbreekt alleen regerend kampioen finchy (ik keer na 3 jaar afwezigheid, door niet vip zijnde, weer terug met dank aan het nieuwe regelement).
Naast finchy mist alleen FC.Cwali van de huidige top 10.

Zelf vind ik Wsg_Abacus, 595 dagen als nummer 1 met een recordrating van 2145 en zeer goeie resultaten uit voorgaande kampioenschappen (2x winst plus 2x laatste 14), een goeie kans hebben om de titel weer terug te pakken.
Naar boven
MaCoPi
BerichtGeplaatst: Wo Jul 20, 2011 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zelf inmiddels zonder al te veel moeite zeker van 12 punten in de poule.

Van de pouleleiders zijn rene33 en Vinnie de eerste die punten morsen.
Naar boven
FlyingDonutOffline
Totaal berichten: 46
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Wo Jul 27, 2011 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat jij een van de spelers bent die ver gaan komen. Wink

Iets heel anders: spelers in een poule van 7 hebben een veel grotere kans om in de eerste ronde uitgeschakeld te worden dan spelers in een poule van 6.

Kans op uitschakeling in een poule van 7 (laatste of een van de 9 slechtste nummers 6) is 1/7+(1/7)*(9/26) = 0.1923

Kans op uitschakeling in een poule van 6 (een van de 9 slechtste nummers 6) is (1/6)*(9/26) = 0.0577

Het lijkt me eerlijker als in iedere poule de hekkensluiter niet doorgaat naar de volgende ronde. Dan zijn de kansen als volgt:
In een poule van 7: 25/(7*21) = 0.1701
In een poule van 6: 5/(6*5) = 0.1667

Deze opmerking kan uiteraard ook bij andere kampioenschappen dan stad en land geplaatst worden.

PS: In de berekening neem ik aan dat een nummer 6 in een poule van 7 een even grote kans heeft om bij de beste 17 nummers 6 te behoren als een nummer 6 in een poule van 6. Dat is waarschijnlijk niet helemaal correct. Voor de conclusie maakt dat echter niet zoveel uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
HolbewonerOffline
Totaal berichten: 1843
Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Jul 27, 2011 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nummers 6 in een poule van 6 hebben vaak 0 punten en nummers 6 in een poule van 7 hebben vaak 2 punten en bij gelijke positie telt het aantal punten boven TPR.

Als de nummer 6 in een poule van 6 2 punten haalt is de TPR meestal wel beter dan bij 2 punten in een poule van 7, maar daar is de kans om met 4 punten 6e te worden aanwezig.

Kortom nummers 6 in een poule van 6 zijn kansloos tegenover nummers 6 in een poule van 7.
FlyingDonutOffline
BerichtGeplaatst: Do Jul 28, 2011 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Nummers 6 in een poule van 6 zijn zeker niet kansloos, omdat er een aanzienlijke kans is dat er genoeg nummers 6 in poules van 7 zijn die maar 2 punten hebben. Dus met 2 punten 6e worden in een poule van 6 is vaak genoeg om door te gaan. Bijvoorbeeld in stad en land 2010 waren er twee van de zes nummers 6 in poules van 6 die doorgingen (TaxiWil met 3 punten en lveb met 2 punten). Alle andere nummers 6 hadden 0 punten. Er was ook een nummer 7 in een poule van 7 die maar liefst 4 punten had en toch uitgeschakeld was (Lonnie21).

Dus ik blijf bij mijn standpunt dat het een beetje scheef is en dat de regels voor een verbetering vatbaar zijn.
Naar boven
Hendrie42
BerichtGeplaatst: Vr Jul 29, 2011 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

FlyingDonut schreef:
Ik denk dat jij een van de spelers bent die ver gaan komen. Wink

Iets heel anders: spelers in een poule van 7 hebben een veel grotere kans om in de eerste ronde uitgeschakeld te worden dan spelers in een poule van 6.

Kans op uitschakeling in een poule van 7 (laatste of een van de 9 slechtste nummers 6) is 1/7+(1/7)*(9/26) = 0.1923

Kans op uitschakeling in een poule van 6 (een van de 9 slechtste nummers 6) is (1/6)*(9/26) = 0.0577

Het lijkt me eerlijker als in iedere poule de hekkensluiter niet doorgaat naar de volgende ronde. Dan zijn de kansen als volgt:
In een poule van 7: 25/(7*21) = 0.1701
In een poule van 6: 5/(6*5) = 0.1667

Deze opmerking kan uiteraard ook bij andere kampioenschappen dan stad en land geplaatst worden.

PS: In de berekening neem ik aan dat een nummer 6 in een poule van 7 een even grote kans heeft om bij de beste 17 nummers 6 te behoren als een nummer 6 in een poule van 6. Dat is waarschijnlijk niet helemaal correct. Voor de conclusie maakt dat echter niet zoveel uit.

Het maakt wel degelijk uit voor je conclusie, want zoals Holbewoner al stelt heeft een nr 6. in een poule van 6 theoretisch veel minder kans om meer punten te halen dan een nr 6 in een poule van 7. Dat dat in een praktisch voorbeeld net even anders uitpakt is bijzaak, want je moet eigenlijk een groot aantal 1e rondes gaan analyseren en kijken wat de verdeling in plaatsing voor de volgende ronde is tussen nrs Y in een poule van 6 t.o.v. een poule van 7 als het gaat om "de X beste nrs Y gaan door".
Het is te veel werk om uit te voeren, maar ik denk dat als je dit statistisch bepaalt, en je je kansberekening hiermee corrigeert de kans van plaatsing voor de volgende ronden in een poule van 6 toch een stuk kleiner wordt.

Je zou ook kunnen kijken naar het minst aantal verliespunten ipv het daadwerkelijk aantal gescoorde punten, maar dit geeft dan weer een voordeel aan de poule van 6, omdat ze een spel minder hoeven te spelen.

Omdat er een open inschrijving is, een geen deelnemerslimiet moet je wel een verdeelsleutel hebben die enigzins makkelijk toe te passen is op het grote aantal spellen. Aan een scheve vergelijking ontkom je dus niet.

Bij de EK kwalificatie heb je ook ongelijke poules, en plaatsing van de beste nr's 2. Volgens mij gaat hier de schifting in eerste instantie ook op het aantal punten, maar dat weet ik niet zeker.
Naar boven
FlyingDonutOffline
BerichtGeplaatst: Ma Aug 01, 2011 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Hendrie42 schreef:
Het maakt wel degelijk uit voor je conclusie, want zoals Holbewoner al stelt heeft een nr 6. in een poule van 6 theoretisch veel minder kans om meer punten te halen dan een nr 6 in een poule van 7.

Het maakt uit voor de precieze kansen, maar niet voor de conclusie. De kans op uitschakeling in een poule van 6 ligt ergens tussen 0 en 0.1667, de kans op uitschakeling in een poule van 7 ligt tussen 0.1701 en 0.2041. Dus in een poule van 6 is die kans kleiner dan in een poule van 7, zelfs als alle nummers 6 in poules van 6 de sigaar zijn.

Hendrie42 schreef:
Dat dat in een praktisch voorbeeld net even anders uitpakt is bijzaak, want je moet eigenlijk een groot aantal 1e rondes gaan analyseren en kijken wat de verdeling in plaatsing voor de volgende ronde is tussen nrs Y in een poule van 6 t.o.v. een poule van 7 als het gaat om "de X beste nrs Y gaan door".
Het is te veel werk om uit te voeren, maar ik denk dat als je dit statistisch bepaalt, en je je kansberekening hiermee corrigeert de kans van plaatsing voor de volgende ronden in een poule van 6 toch een stuk kleiner wordt.

Mijn verwijzing naar stad en land 2010 was niet bedoeld om daar iets over te concluderen wat betreft de precieze kansen om door te gaan. Het enige wat ik daaruit afgeleid heb is dat nummers 6 in een poule van 6 niet kansloos zijn, en om dat aan te tonen is een enkel voorbeeld wel degelijk voldoende. Bovendien is jouw vergelijking van een nummer 6 in een poule van 6 met een nummer 6 in een poule van 7 enigszins misleidend, omdat er veel meer poules van 7 zijn. Dus er zijn altijd wel wat slechte nummers 6 in poules van 7. Zoals al eerder opgemerkt is twee punten voor een nummer 6 in een poule van 6 normaal gesproken voldoende, en dat is zeker geen kansloze missie.

Hendrie42 schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar het minst aantal verliespunten ipv het daadwerkelijk aantal gescoorde punten, maar dit geeft dan weer een voordeel aan de poule van 6, omdat ze een spel minder hoeven te spelen.

Omdat er een open inschrijving is, een geen deelnemerslimiet moet je wel een verdeelsleutel hebben die enigzins makkelijk toe te passen is op het grote aantal spellen. Aan een scheve vergelijking ontkom je dus niet.

Je ontkomt niet aan ongelijke poules, maar ook bij ongelijke poules is het niet zo moeilijk om een eerlijke verdeling te maken. Je weet namelijk dat er in totaal 30 van de 177 uit moeten, dus dat is 16.95%. Het eerlijkst is dan volgens mij om van de 147 mensen in poules van 7 dat percentage uit te schakelen (dat worden er dus 0.1695*147 = 24.92, afgerond 25) en hetzelfde percentage van spelers in poules van 6 (dus 0.1695*30 = 5.08, afgerond 5).

[quote = "Hendrie42"]Bij de EK kwalificatie heb je ook ongelijke poules, en plaatsing van de beste nr's 2. Volgens mij gaat hier de schifting in eerste instantie ook op het aantal punten, maar dat weet ik niet zeker.[/quote]

De situatie die je hier beschrijft is veel logischer dan wat bij ons kampioenschap gebeurt. Bij de EK kwalificatie gaat dus uit elke poule 1 land sowieso door en een aantal beste nummers 2. Als je dat door zou trekken naar stad en land 2011 moet je het volgens mij zo doen: uit elke poule gaat er sowieso 1 speler uit en nog een aantal slechtste nummers een-na-laatst.
Naar boven
ahuibersOffline
Totaal berichten: 43
Leeftijd: 34
BerichtGeplaatst: Ma Aug 08, 2011 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga met flyindonut zijn redenering mee. Het kan blijkbaar eerlijker. (tenzij we toch nog iets over het hoofd zien)
Ik ben beniewd wat de admins er van vinden.

Lezen ze dit topic wel? wellicht anders een voorstel doen in het algemene forum in plaats van dit topic te kapen Wink
Naar boven
MaCoPi
BerichtGeplaatst: Ma Aug 08, 2011 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

ahuibers schreef:
wellicht anders een voorstel doen in het algemene forum in plaats van dit topic te kapen Wink

Dat lijkt me een heel goed plan, aangezien er naast de opmerking van FlyingDonut dat hij denkt dat ik ver kom er geen inhoudelijke berichten zijn over het topic waarvoor ik hem bedoelt had.
Naar boven
ahuibersOffline
Totaal berichten: 43
Leeftijd: 34
BerichtGeplaatst: Za Aug 13, 2011 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Topic geplaatst: http://forum.jijbent.nl/viewtopic.php?p=401650#401650

Verder denk ik dat zowel MaCoPi als ook Flyingdonut ook een goede kans gaat maken.
Naar boven
MaCoPi
BerichtGeplaatst: Wo Aug 24, 2011 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

De eerste ronde zit er bijna op, een ronde die toch watl verrassingen met zich mee bracht.
Een aantal spelers waarvan je kon verwachten dat ze 12 punten zouden halen hebben punten laten liggen, wat misschien al voor leuke ontmoetingen in de 2e ronde kan zorgen.

Verliezend finalist van vorig jaar Vinnie haalde slechts 8 punten, maar wordt nog wel 2e in de poule.
Tweemaal winnaar Wsg_Abacus staat op verliezen in zijn laatste partij en zal ook als 2e eindigen in zijn poule.

Wie heeft jullie verrast?
In zowel positieve als negatieve zin.
Naar boven
FlyingDonutOffline
BerichtGeplaatst: Do Aug 25, 2011 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

MaCoPi, vergeef me dat door mijn toedoen de eerste bladzijde van je topic zo bezoedeld is.
ahuibers, bedankt voor je ingrijpen en voorkomen van een grotere rotzooi.

Om het goed te maken zal ik eens proberen iets over het kampioenschap te zeggen. Ik denk dat stad en land toch een beetje een spel is waar iedere topper wel eens verliest van iemand met een veel lagere rating. Dus als iemand geen twaalf punten haalt zegt dat volgens mij niet echt veel. Bovendien denk ik dat er spelers zijn die beter spelen als ze verder in het kampioenschap komen. Vinnie lijkt me zo iemand, die is erg allround, speelt veel kampioenschappen, en als hij serieuze kansen begint te krijgen kan hij er ook echt heel geconcentreerd voor gaan. Maar in de eerste ronde besteedt hij er wat minder aandacht aan, omdat je toch bijna zeker doorgaat. Wellicht geldt dit ook voor Mave.

Wat ik wel verrassend vond is dat Erebus uitgeschakeld is (tijdsoverschrijding?). De laatste maanden leek hij toch een beetje een nieuwe ster. Andere spelers van wie je meer zou verwachten zijn Angelo en Goudenaar. De positieve verrassingen zijn wat mij betreft hrstomp en De-ie-aa-en, die allebei hun poule wisten te winnen.

Ik zie niet echt een duidelijke favoriet om kampioen te worden. Je moet toch een beetje geluk hebben en de kanshebbers ontlopen elkaar niet zo heel veel qua speelsterkte. Dus ik denk dat iedereen met een rating vanaf 1800 ofzo een eind moet kunnen komen. Vanaf de volgende ronde moet je natuurlijk wel eerste of tweede worden in je poule, dus wellicht zullen er dan al wat kanshebbers sneuvelen.
Naar boven
MaCoPi
BerichtGeplaatst: Za Aug 27, 2011 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

FlyingDonut schreef:
Om het goed te maken zal ik eens proberen iets over het kampioenschap te zeggen. Ik denk dat stad en land toch een beetje een spel is waar iedere topper wel eens verliest van iemand met een veel lagere rating. Dus als iemand geen twaalf punten haalt zegt dat volgens mij niet echt veel. Bovendien denk ik dat er spelers zijn die beter spelen als ze verder in het kampioenschap komen. Vinnie lijkt me zo iemand, die is erg allround, speelt veel kampioenschappen, en als hij serieuze kansen begint te krijgen kan hij er ook echt heel geconcentreerd voor gaan. Maar in de eerste ronde besteedt hij er wat minder aandacht aan, omdat je toch bijna zeker doorgaat. Wellicht geldt dit ook voor Mave.

Wat wel een probleem kan worden voor Vinnie en Mave is hun TPR, ze liggen nu al 4 punten achter op enkele kanshebbers.

FlyingDonut schreef:
Wat ik wel verrassend vond is dat Erebus uitgeschakeld is (tijdsoverschrijding?). De laatste maanden leek hij toch een beetje een nieuwe ster. Andere spelers van wie je meer zou verwachten zijn Angelo en Goudenaar. De positieve verrassingen zijn wat mij betreft hrstomp en De-ie-aa-en, die allebei hun poule wisten te winnen.

Helaas heeft Erebus inderdaad al zijn spellen in dit kampioenschap (en al zijn spellen daarnaast) verloren op tijd, waardoor een zeer goede speler is verloren in dit kampioenschap en in de top van de rating lijst. Ik heb zelf nog maar 1 keer 4 partijen tegen Erebus mogen spelen, maar haalde toen met moeite 2-6 uit die confrontatie. Het is zeker een mooi resultaat van hrstomp en Dee-ie-aa-en om de poule te winnen, hrstomp heeft daarbij zelfs van de hoogst geklasseerde in zijn poule gewonnen.

FlyingDonut schreef:
Ik zie niet echt een duidelijke favoriet om kampioen te worden. Je moet toch een beetje geluk hebben en de kanshebbers ontlopen elkaar niet zo heel veel qua speelsterkte. Dus ik denk dat iedereen met een rating vanaf 1800 ofzo een eind moet kunnen komen.

Stad en land is een spel waarmee je met een ongunstig bord soms al niets kan beginnen tegen een speler die het spel goed snapt, vaak zijn dit spelers met een redelijk aantal gespeelde spellen en een rating rond de 1800 inderdaad. Daardoor is het dus moeilijk voorspellen en zullen we per ronde moeten kijken hoe het gaat lopen.

FlyingDonut schreef:
Vanaf de volgende ronde moet je natuurlijk wel eerste of tweede worden in je poule, dus wellicht zullen er dan al wat kanshebbers sneuvelen.

De 2e ronde kan het ook nog genoeg zijn om 3e te worden. we gaan namelijk dan van 21 poules (147 spelers) naar 7 poules (49 spelers), daar is het dus genoeg om bij de beste 7 nummers 3 te zitten. Maar door de verschillende toppers die in hun poule als 2e of lager zijn geëindigd kan je nog wel eens 3 of meer kanshebbers bij elkaar kunnen krijgen.
Naar boven
MaCoPi
BerichtGeplaatst: Do Sep 01, 2011 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

De 2e ronde is begonnen.
Ik heb daarin zelf een bliksemstart gemaakt, ik heb namelijk in een uur al 2 partijen gewonnen.

Poule 8 is er één om in de gaten te houden, met tweemaal winnaar Wsg_Abacus en verliezend finalist van vorig jaar Vinnie.
Beide hebben wel een TPR achterstand ten opzichte van xXpegasusXx.

Poule 3 is een poule met 5 1700 spelers en daarmee ook meteen de poule met de hoogste gemiddelde rating.
Door het kleine onderlinge verschil kan dit ook zeer interessant worden.

Mijn eigen poule, poule 1, bestaat naast mij uit spelers met een rating van rond de 1500.
Hier ben ik aan mijn stand verplicht om 12 punten te halen.
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer dat finchy niet meedoet dit jaar, die vond ik heel erg sterk spelen in de finale vorig jaar. Ik heb die finale echt heel erg mn best gedaan, maar dat was niet genoeg.

Ik denk dat er dit jaar wel meer sterke spelers meedoen dan vorig jaar, dus het zal er niet minder spannend om worden. Ikzelf ben in ieder geval al veel slechter begonnen maar ik kom wel weer een ronde verder Smile Ik zou het een verassing vinden als ik dit jaar weer de kruisfinales haal.

Ik verwacht eigenlijk wel veel van floriaan, die is er volgens mij een tijdje tussenuit geweest maar kan de spellen die hij speelt altijd wel erg goed. Als ik nu op een winnaar zou moeten gokken zou hij het zijn.

Verder kan iedereen met een rating boven de 1900 de halve finale wel halen denk ik, ligt er maar net aan hoe de borden vallen bij de laatste 14 (en de pouleverdeling natuurlijk) wat er gebeurd. Van de lager geraten zie ik Risky en kleiduif en misschien kwak het ook nog wel doen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

Ga naar: