Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mathvs
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 15:54    Onderwerp: 2e ronde Reageer met quote

Hoi,

Ik heb wat suggesties voor het spel.

1. Kan er een 3e ronde komen? De 2e ronde heeft nu weinig zin. Als het de 1e ronde bijv. 50-20 is geworden, dan hoef je de 2e ronde dus nog maar 25 punten te halen. Dit is een veel makkelijker doel dan 50 punten halen, waardoor je dit gemiddeld veel sneller haalt dan de tegenstander. Je hebt dus praktisch al gewonnen als je de 1e ronde gewonnen hebt.

2. Een andere manier om het spannender te maken is de regel zoals bij Racko: 3 op een rij en tegelijkertijd winnen geeft extra punten. Zo heb je dus in ieder geval nog een iets grotere kans om te winnen als je de 1e ronde verloren hebt.
Naar boven
mathvs
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 16:01    Onderwerp: Re: 2e ronde Reageer met quote

mathvs schreef:
Hoi,

Ik heb wat suggesties voor het spel.

1. Kan er een 3e ronde komen? De 2e ronde heeft nu weinig zin. Als het de 1e ronde bijv. 50-20 is geworden, dan hoef je de 2e ronde dus nog maar 25 punten te halen. Dit is een veel makkelijker doel dan 50 punten halen, waardoor je dit gemiddeld veel sneller haalt dan de tegenstander. Je hebt dus praktisch al gewonnen als je de 1e ronde gewonnen hebt.

2. Een andere manier om het spannender te maken is de regel zoals bij Racko: 3 op een rij en tegelijkertijd winnen geeft extra punten. Zo heb je dus in ieder geval nog een iets grotere kans om te winnen als je de 1e ronde verloren hebt.

Ik lees net dat meer dan 2 rondes teveel is. Toch blijft mijn punt: bedenk eens wat de kans is om 5 vakjes op een rij te krijgen, tegenover 10 vakjes op een rij krijgen.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9921
Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk is het lastig winnen als je de eerste ronde dik hebt verloren. Dat betekent dus dat je de eerste ronde ook tactisch moet spelen en er voor moet zorgen dat je dus niet met 50-10 of 50-20 verliest.

Jouw voorstel om met bonuspunten te werken, maakt dat trouwens jouw probleem van een eerste ronde dus alleen maar groter!

Het blijft gewoon 2 rondes zonder bonuspunten.
mathvs
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Maar je kunt niet en winnen en op safe spelen. Je moet in een bepaalde mate gokken. (slim enig risico nemen om zo de ander voor te zijn) Als je systematisch eerst de onderste rijen gaat vullen, verlies je altijd. Dus kom je in de meeste gevallen rond 10-20 punten uit als je verliest, door het risico wat je hebt moeten nemen. Dus dat argument van punten verzamelen in de 1e ronde gaat naar mijn mening niet op.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

mathvs schreef:
Maar je kunt niet en winnen en op safe spelen. Je moet in een bepaalde mate gokken. (slim enig risico nemen om zo de ander voor te zijn) Als je systematisch eerst de onderste rijen gaat vullen, verlies je altijd. Dus kom je in de meeste gevallen rond 10-20 punten uit als je verliest, door het risico wat je hebt moeten nemen. Dus dat argument van punten verzamelen in de 1e ronde gaat naar mijn mening niet op.

Het gaat net zoveel op voor de eerste als de 2e ronde.
mathvs
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
mathvs schreef:

Het gaat net zoveel op voor de eerste als de 2e ronde.

Dat klopt. Maar de uitgangspositie is anders, waardoor de speler, die de 1e ronde gewonnen heeft, een veel sterkere tactiek kan spelen in de 2e ronde. Hierdoor zijn de rondes dus 2 verschillende spelletjes, waarbij in de 2e ronde de verliezende speler uit de 1e ronde ernstig benadeeld is in zijn tactiekkeuze.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat klopt wel een beetje.. maar naar mijn mening moet je dus dan kennelijk de eerste ronde ook niet naief gaan spelen, dan valt het wel mee...
Hurricane_Power
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Een mogelijkheid tot uitbreiding lijkt mij te werken met bonuspunten voor bouwblokken met opeenvolgende getallen, zodat je meer dan 50 punten kan scoren.

Het spel en de tactieken zullen daardoor wel volledig veranderen maar je krijgt niet meer de drang om agressief te gaan spelen in ronde 1.

Ik was oorspronkelijk ook van mening dat je door defensief spel in de 1ste ronde nog veel kan rechtzetten in de 2de ronde... maar dat lukt in de praktijk toch vaak niet.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

nee, dat vindt ik helemaal geen goed idee. Ik moet zeggen dat ik het ook zo wel leuk vindt, je wordt dus gedwongen tactisch te spelen, ook de eerste ronde.
mathvs
BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2011 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
nee, dat vindt ik helemaal geen goed idee. Ik moet zeggen dat ik het ook zo wel leuk vindt, je wordt dus gedwongen tactisch te spelen, ook de eerste ronde.

Ik denk dat ik het hier wel mee eens ben. Deze bonusregel is eigenlijk alleen leuk als je heel veel potjes speelt. Dan kun je nog eens het risico nemen om iets langer door te gaan als je al 10 op een rij hebt. Voor een reeks van 2 potjes zal het misschien alleen maar de geluksfactor vergroten. Maar je zult nog wel vaker dezelfde uitleg moeten geven Bram, want mensen zullen nog wel vaker met ditzelfde idee komen, omdat ze het kennen uit het orginele spel Smile.

En Edje, is dit een geluksspel? Laughing
Naar boven
Christo
BerichtGeplaatst: Do Feb 10, 2011 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou graag aangepast willen hebben dat je automatisch gewonnen hebt in de tweede ronde als je meer punten hebt dan je tegenstander kan verzamelen. Als ik de eerste ronde win dan zorg ik er in de tweede ronde voor dat ik zo snel mogelijk meer punten haal dan mijn tegenstander kan bereiken. Daarna pas ik elke volgende zet omdat ik al voldoende punten heb. Dan is het dus vervolgens wachten tot de trekstapel leeg is of mijn tegenstander de toren af heeft. Daarom zou ik graag zien dat jijbent de partij dan gewonnen geeft want nu zit ik maar te passen en de tegenstander denkt nog steeds te kunnen winnen.
Naar boven
FDrienerlo
BerichtGeplaatst: Za Feb 12, 2011 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

dat zal niet gaan gebeuren omdat er hier genoeg spelers dom genoeg zijn om hun toren weer af te breken onderin in ronde 2 en alsnog verliezen.
Naar boven
Hurricane_Power
BerichtGeplaatst: Zo Feb 13, 2011 1:03    Onderwerp: Reageer met quote

Een ander idee is om de score van ronde 1 niet te laten zien aan de tegenstander Razz . Daardoor moet je wel bijna een volledige toren gaan bouwen of een gok wagen naar de score van je tegenstander.
Naar boven
Christo
BerichtGeplaatst: Zo Feb 13, 2011 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hurricane_Power schreef:
Een ander idee is om de score van ronde 1 niet te laten zien aan de tegenstander Razz . Daardoor moet je wel bijna een volledige toren gaan bouwen of een gok wagen naar de score van je tegenstander.

Daar ben ik het wel mee eens dan blijft het tot het einde toe spannend!
Naar boven
finchyOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 270
Leeftijd: 33
Seychelles
BerichtGeplaatst: Zo Feb 13, 2011 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Christo schreef:
Hurricane_Power schreef:

Daar ben ik het wel mee eens dan blijft het tot het einde toe spannend!

Het probleem is dan wel dat je uit het spel van ronde 1 meestal nog best wat informatie kan halen over hoe veel punten je tegenstander gehaald heeft. Als je de hoogste 4 kan zien en die op volgorde liggen heeft hij maximaal 30 punten, en soms kan je zelfs beredeneren wat er op een onbekende plek ligt.

Het lijkt me dan niet handig om dat zelf steeds uit te moeten zoeken en bij te moeten houden...

Een derde ronde toevoegen (of iig best-of-3-systeem) lijkt me een betere manier om de nu wat loze tweede ronde te voorkomen. Het beginvoordeel is dan volgens mij kleiner dan het nu is, en zo lang gaat het spel dan ook weer niet duren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: