Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jimok
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

moet er trouwens bij zeggen dat de analyse applet ook oordeelt dat zwart met de herhaling moet stoppen...( de zwarte kanon mag dan niet meer terug)
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9996
Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

jimok schreef:
moet er trouwens bij zeggen dat de analyse applet ook oordeelt dat zwart met de herhaling moet stoppen...( de zwarte kanon mag dan niet meer terug)

En de basis met de spelregels is niet door ons geprogrammeerd Smile
jimok
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
jimok schreef:

En de basis met de spelregels is niet door ons geprogrammeerd Smile

maar door mister nguyen

http://chessprogramming.wikispaces.com/Pham+Hong+Nguyen
Naar boven
finchy
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja, met die app kan ik ook een stelling op het bord krijgen waarin een toren een kanon blijft aanvallen en het kanon moet stoppen.

Of mag dat ook echt? Ik snap nu helemaal niks meer van de herhalingsregels... Neutral Het is dan in ieder geval wel na een kanonzet dat de stelling het eerst wordt herhaald.

Laatst aangepast door Gast op Wo Feb 02, 2011 18:57, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

finchy schreef:
Tsja, met die app kan ik ook een stelling op het bord krijgen waarin een toren een kanon blijft aanvallen en het kanon moet stoppen.

Of mag dat ook echt? Na Brams uitleg hier snap ik helemaal niks meer van de herhalingsregels... Neutral Het is dan in ieder geval wel na een kanonzet dat de stelling het eerst wordt herhaald.

conclusie is dat bij twijfel arbitrage uitkomst biedt, en hier is dat jijbent.
elke stelling wordt opnieuw bekeken, maar wel dezelfde arbiter...
Naar boven
hoeksmarp
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

jimok schreef:

Het is alleen wel jammer dat deze regels toch vrij essentieel zijn voor het spel. Als je van te voren niet weet hoe zoiets gaat uitpakken wordt het wel erg lastig om het spel te spelen. Het lijkt me voor iedereen belangrijk dat de regels vooraf duidelijk zijn.
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

hoeksmarp schreef:
jimok schreef:

Het is alleen wel jammer dat deze regels toch vrij essentieel zijn voor het spel. Als je van te voren niet weet hoe zoiets gaat uitpakken wordt het wel erg lastig om het spel te spelen. Het lijkt me voor iedereen belangrijk dat de regels vooraf duidelijk zijn.

voor mij was het wel duidelijk, ik zocht hier arbitrage omdat we in het spel onderling er niet uitkwamen, dan word het een kip en ei verhaal..

als degene van te voren deze regel niet weet kan het met ervaring te maken hebben, kom je het vaker tegen ga je het ook beter herkennen..het spel is toch vrij onbekend in het westen, zelf heb ik het leren spelen in mijn jeugd met de originele afbeeldingen.
Naar boven
hoeksmarp
BerichtGeplaatst: Do Feb 03, 2011 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

jimok schreef:

voor mij was het wel duidelijk, ik zocht hier arbitrage omdat we in het spel onderling er niet uitkwamen, dan word het een kip en ei verhaal..

als degene van te voren deze regel niet weet kan het met ervaring te maken hebben, kom je het vaker tegen ga je het ook beter herkennen..het spel is toch vrij onbekend in het westen, zelf heb ik het leren spelen in mijn jeugd met de originele afbeeldingen.

Dat is misschien waar, maar zoals Bram zegt geldt hier een specifiek stel regels. Dat betekent dus wel dat die regels ergens duidelijk vermeld moeten worden. Ik kan zeggen dat ik zelf deze conclusie niet uit de regels kan lezen. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat er dan nog wel wat mensen zijn, die het spel spelen, die de spelregels blijkbaar niet (kunnen) begrijpen. En waarschijnlijk is er ook nog een groep mensen die, zoals jij, het spel al veel langer spelen, maar met andere regels. Ik vraag me af of die dan direct kunnen lezen dat hier andere regels gelden, want met alleen "zetherhaling is in principe niet toegestaan" zie ik meerdere interpretaties mogelijk.
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Do Feb 03, 2011 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

hoeksmarp schreef:
jimok schreef:

Dat is misschien waar, maar zoals Bram zegt geldt hier een specifiek stel regels. Dat betekent dus wel dat die regels ergens duidelijk vermeld moeten worden. Ik kan zeggen dat ik zelf deze conclusie niet uit de regels kan lezen. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat er dan nog wel wat mensen zijn, die het spel spelen, die de spelregels blijkbaar niet (kunnen) begrijpen. En waarschijnlijk is er ook nog een groep mensen die, zoals jij, het spel al veel langer spelen, maar met andere regels. Ik vraag me af of die dan direct kunnen lezen dat hier andere regels gelden, want met alleen "zetherhaling is in principe niet toegestaan" zie ik meerdere interpretaties mogelijk.

de mensen die het niet in 1 keer kunnen begrijpen zullen dus ervaring op moeten doen met xiangqi spelen op jijbent..

het blijft tenslotte maar een spelletje,
bij een ander spel genaamd voetbal waar miljoenen aan euros in omloop gaan weten ze bij de fifa ook nog steeds niet hoe om te gaan met wel\niet buitenspel of bal wel/niet de doellijn gepasseerd... daar moeten ze het ook met een arbiter doen, met tal van verschillende arbiters die anders kunnen oordelen, terwijl er met xiangqi op jijbent er eentje arbitreert wanneer iemand de regels niet begrijpt... met andere woorden niks is perfect en de regels veranderen heus niet keer op keer, je moet ze alleen snappen en als het niet in 1 keer lukt dan in meerdere keren..

tip; gebruik de analyse applet bij twijfel..

of probeer het zo in het nederlands te formuleren dat het voor iedereen te begrijpen is en stuur het op naar bram... Very Happy
Naar boven
hoeksmarp
BerichtGeplaatst: Do Feb 03, 2011 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Voor dat laatste moet ik het eerst zelf begrijpen en niemand heeft het mij nog goed kunnen uitleggen aan de hand van een eenduidige regel. En, het lijkt me dat als de analyse applet het altijd goed heeft, je dat ook wel kunt vertalen naar eenduidige regels (heeft de applet ook nodig).
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Do Feb 03, 2011 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

hoeksmarp schreef:
Voor dat laatste moet ik het eerst zelf begrijpen en niemand heeft het mij nog goed kunnen uitleggen aan de hand van een eenduidige regel. En, het lijkt me dat als de analyse applet het altijd goed heeft, je dat ook wel kunt vertalen naar eenduidige regels (heeft de applet ook nodig).

vaak leert de praktijk meer als de theorie.

maar via googlen vind ik ook nergens betere uitleg in het nederlands..
Naar boven
finchy
BerichtGeplaatst: Vr Feb 04, 2011 1:25    Onderwerp: Reageer met quote

Staan er misschien ergens regels in het Engels dan? Ik vind het toch wel handig te weten wie er moet stoppen bij een zetherhaling.

Neem bijvoorbeeld onderstaande stelling:

http://www.jijbent.nl/xiangqi/show.php?gamenumber=12323569&turnnumber=42

Stel dat de soldaat de toren blijft aanvallen op c7 en d7, en de toren blijft lopen tussen c8 en d8. Wie moet er dan stoppen?
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Vr Feb 04, 2011 5:35    Onderwerp: Reageer met quote

finchy schreef:
Staan er misschien ergens regels in het Engels dan? Ik vind het toch wel handig te weten wie er moet stoppen bij een zetherhaling.

Neem bijvoorbeeld onderstaande stelling:

http://www.jijbent.nl/xiangqi/show.php?gamenumber=12323569&turnnumber=42

Stel dat de soldaat de toren blijft aanvallen op c7 en d7, en de toren blijft lopen tussen c8 en d8. Wie moet er dan stoppen?

even uit het hoofd;
de toren zal moeten stoppen, want de pion en generaal horen bij de stukken die maar 1 vakje kunnen verplaatsen per zet, die hebben het recht om stukken continu op te jagen,
behalve wanneer de toren maar 2 plekken heeft om zich te verplaatsen, dan moet de pion stoppen, want anders betekent het stukverlies voor de toren.

onderstaand op internet gevonden, maar wat bram al aangaf, jijbent hanteert de eigen regels, zoals verschillende xiangqi clubs dat ook doen.

Play

The pieces start in the position shown in the diagram above. Which player moves first has varied throughout history, and also varies from one part of China to another. Some Xiangqi books state that the black side moves first;[citation needed] others state that the red side moves first. Also, some books may refer to the two sides as north and south; which direction corresponds to which color also varies from source to source. Generally, red goes first in most modern formal tournaments.[1]

Each player in turn moves one piece from the point it occupies to another point. Generally pieces are not permitted to move through a point occupied by another piece. A piece can be moved onto a point occupied by an enemy piece, in which case the enemy piece is "captured" and removed from the board. A player cannot capture one of his own pieces. Pieces are never "promoted" (converted into other pieces), although the pawn/soldier is able to move sideways after it crosses the river.

Generally all pieces capture using their normal moves. One piece has a special capture move, as described below.
"Checkmate!" (assuming the cannon is safe) Note that the horse is not actually needed for this to be checkmate.

The game ends when one player captures the other's general. When the general is in danger of being captured by the enemy player on his next move, the enemy player is said to have "delivered a check" (simplified Chinese: 照将/将军; traditional Chinese: 照將/將軍, abbreviated (simplified Chinese: 将; traditional Chinese: 將; pinyin: jiāngAbout this sound jiāng)) and the general is said to be "in check". A check should be announced. If the general's player can make no move to prevent the general's capture, the situation is called "checkmate" (simplified Chinese: 将死; traditional Chinese: 將死).

Unlike Chess, in which a stalemate is a draw, in Xiangqi, a player with no legal moves left loses. In Xiangqi, a player (often with material or positional disadvantage) may attempt to check or chase pieces in a way that the moves fall in a cycle, forcing the opponent to draw the game. The following special rules are used to make it harder to draw the game by endless checking and chasing (regardless of whether the positions of the pieces are repeated or not):

* The side that perpetually checks with one piece or several pieces will be ruled to lose under any circumstances unless he or she stops the perpetual checking.
* The side that perpetually chases any one unprotected piece with one or more pieces will be ruled to lose under any circumstances unless he or she stops the perpetual chasing. Chases by generals and soldiers are allowed however.[2]
* If one side perpetually checks and the other side perpetually chases, the perpetually checking side has to stop or be ruled to lose.
* When neither side violates the rules and both persist in not making an alternate move, the game can be ruled as a draw.
* When both sides violate the same rule at the same time and both persist in not making an alternate move, the game can be ruled as a draw.

Different sets of rules set different limits on what is considered "perpetual". For example, Club Xiangqi rules allow a player to check/chase six consecutive times using one piece, twelve times using two pieces, and eighteen times using three pieces before considering the check/chase a perpetual check/chase.[2]

The above rules to prevent perpetual checking and chasing are popular, but they are by no means the only rules. There are a large number of confusing end game situations.[3]

Spelen

De stukken beginnen in de positie zoals weergegeven in het diagram hierboven. Welke speler beweegt eerst gevarieerd door de geschiedenis heen, en ook verschilt van het ene deel van China naar de andere. Sommige Xiangqi boeken staat dat de zwarte kant beweegt eerste; [nodig citaat] anderen stellen dat de rode zijde eerste zetten. Ook kunnen sommige boeken verwijzen naar de twee kanten als het noorden en het zuiden; welke richting komt overeen met die ook kleur varieert van bron tot bron. Het algemeen, rood gaat als eerste in de meeste moderne formele toernooien [1].

Elke speler op zijn beurt verplaatst een stuk uit het punt waar het is gevestigd op een ander punt. Over het algemeen stukken zijn niet toegestaan om door een punt bezet door een ander stuk. Een stuk kan worden verplaatst naar een punt bezet door een vijandelijk stuk, in welk geval de vijand stuk is "gevangen" en van het bord verwijderd. Een speler kan niet opnemen een van zijn eigen stukken. Stukken zijn nooit "bevorderd" (omgerekend in andere stukken), hoewel de pion / soldaat in staat is om zijwaarts bewegen na het kruispunt met de rivier.

Het algemeen alle stukken vangen met behulp van hun normale bewegingen. Een stuk heeft een speciale capture verplaatsen, zoals hieronder beschreven.
"Schaakmat!" (Ervan uitgaande dat het kanon veilig is) Merk op dat het paard niet echt nodig is om dit als schaakmat.

Het spel eindigt als een speler de ander algemene vangt. Wanneer de algemene dreigt te worden gevangen genomen door de vijand speler op zijn volgende zet, de vijand speler is naar verluidt "leverde een check-up" (vereenvoudigd Chinees: 照 将 / 将军; traditioneel Chinees: 照 将 / 将军, afgekort (vereenvoudigde Chinees: 将; traditioneel Chinees: 将; pinyin: jiāngAbout dit geluid Jiang)) en de algemene wordt gezegd dat "onder controle". Een controle zou moeten worden bekendgemaakt. Indien de algemene-speler kan geen aanstalten om de generaal te vangen te voorkomen maken, wordt de situatie genoemd "schaakmat" (vereenvoudigd Chinees: 将 死; traditioneel Chinees: 将 死).

Anders dan bij schaken, waarin een patstelling is een gelijkspel, in Xiangqi, een speler met geen juridische stappen links verliest. In Xiangqi, kan een speler (vaak met materiaal of positioneel nadeel) poging om te controleren of stukjes achtervolging op een manier die de bewegingen vallen in een cyclus, waardoor de tegenstander om het spel te trekken. De volgende bijzondere regels worden gebruikt om het moeilijker maken om het spel te trekken door eindeloze controle en jagen (ongeacht of de posities van de stukken worden herhaald of niet):

* De kant die voortdurend controles met een stuk of meerdere stukken zullen worden uitgesloten te verliezen onder alle omstandigheden, tenzij hij of zij stopt met het eeuwige te controleren.
* De kant die voortdurend achtervolgt iemand onbeschermd stuk met een of meer stukken zullen worden uitgesloten te verliezen onder alle omstandigheden, tenzij hij of zij stopt met het eeuwige jagen. Achtervolgingen door de generaals en soldaten zijn echter toegestaan [2].
* Als de ene kant voortdurend controles en de andere kant voortdurend achtervolgingen, de voortdurend controleren kant heeft om te stoppen of uit te sluiten worden om te verliezen.
* Als geen van beide partijen de regels overtreedt en beide volharden in niet het maken van een alternatieve bewegen, kan het spel worden uitgesloten als een gelijkspel.
* Wanneer aan beide zijden dezelfde regel overtreden op hetzelfde tijdstip en beide volharden in niet het maken van een alternatieve bewegen, kan het spel worden uitgesloten als een gelijkspel.

Verschillende sets van regels verschillende grenzen aan wat wordt beschouwd als "eeuwigdurende". Bijvoorbeeld, Club Xiangqi regels toestaan dat een speler om te controleren / zes keer achter elkaar met behulp van een stuk, twaalf keer met behulp van twee stukken, en achttien keer met drie stukken alvorens te overwegen de check / achter een eeuwig schaak / Chase Chase [2].

De bovenstaande regels eeuwigdurende controle en jagen te voorkomen zijn populair, maar ze zijn niet de enige regels betekent. Er zijn een groot aantal verwarrende einde spelsituaties [3].
Luisteren
Fonetisch lezen
Woordenboek - Gedetailleerd woordenboek weergeven
Google Vertalen voor mijn:ZoekopdrachtenVideo'sE-mailTelefoonChatZak
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Vr Feb 04, 2011 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk dat het verschil tussen het westers schaken en chinees schaken zit dat de een wel geforceert remise hanteert en de ander niet, waardoor het gecompliceert is om het in spelregelvorm te verwoorden.

een zettenherhaling met meerdere stukken kan uit zovele factoren ontstaan waarin opjagen, schaak geven beiden een rol in spelen.

het spel is door de aloude chinezen uitgevonden waar het filosofie zo populair was.

moeilijk om de spelregels zwart-wit neer te zetten, maar niettemin zeer leuk om te spelen..
Naar boven
finchy
BerichtGeplaatst: Vr Feb 04, 2011 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

In jouw stuk tekst staat volgens mij dat opjagen en eeuwig schaak niet mogen, maar dat alle andere zetherhalingen wel toegestaan (en remise) zijn.

Quote:
* When neither side violates the rules and both persist in not making an alternate move, the game can be ruled as a draw.

Dit lijkt me overigens wel een regel die voor iedereen te snappen is. Is het niet gewoon voor iedereen handiger om dat te implementeren?

Ik snap nu in mijn voorbeeld nog steeds niet waarom de partij met de toren de zetherhaling zou initieren, die doet toch veel minder dwingende zetten?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: