Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hoeksmarp
BerichtGeplaatst: Di Feb 01, 2011 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
De basis is de zettenherhaling! En dat is toch echt zwart die daarmee begint omdat de eerste keer dat dezelfde stelling voorkomt komt door een zet van zwart!

Dan is niet de basis een zettenherhaling maar herhaling van een stelling. Het herhalen van een zet gebeurt toch het eerst door rood...
Naar boven
TheTimmyOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 4001
Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Seychelles
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

finchy schreef:

Volgens mij word ik ook opgejaagd: na elke zet van mijn tegenstander dreigt hij steeds mat in 2 Wink

Als reactie hierop: deze stukken doen niet mee aan de zetherhaling.

Verder is er denk ik ook een verwarring, omdat er hier op de site allerlei spellen gespeeld worden die een zetherhalingregel kennen. Jungle, de beer is los, strategie, tablut, schaken, dammen, go enz... En deze regels verschillen ook nog van elkaar. De ene keer is het remise, de andere keer moet 1 van de partijen stoppen met herhalen. En dan verschilt het ook nog per spel welke partij dit is. Dat maakt het niet alleen voor de spelers, maar ook voor de beoordelende admin (niet altijd een kei in het spel) een lastige zaak.

In dit geval draait het voornamelijk om de eerste zet. Is dat zet 22 van zwart, of zet 23 van rood? De eerste zet initieert de herhaling, maar wordt niet herhaald, dat maakt het lastig.

Het gaat hier echter om het opjagen van de generaal, weliswaar niet altijd door schaakzetten, maar het is wel een jacht. Deze is begonnen door zwart, en moet daarom ook worden afgebroken door zwart.

Mocht een life xiangqi speler me echter met de regels weten te verbeteren, dan leer ik ook weer wat bij Wink
finchy
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog even zitten kijken, volgens mij komt het overeen met deze regel, en is het dus remise (of mag ik dit in ieder geval blijven doen).

http://www.clubxiangqi.com/rules/d13.htm

Edit: deze is nog preciezer:
http://www.clubxiangqi.com/rules/d17.htm

Ik heb me trouwens niet verdiept in de diagrammen, maar de tekst lijkt me duidelijk genoeg.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9996
Leeftijd: 53
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Het is not wat complexer dan dat, het is namelijk niet echt een chase van 1 stuk en direct daarna threaten to capture.

Verder verwijs jij ergens naar, maar dat zijn zogenaamde Asian Rules, en die hanteren we niet op deze site! Je moet het doen met de regels op onze site!
TheTimmyOffline
Vip
Vip

Seychelles
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

De tekst maakt het in ieder geval niet makkelijker Wink

Het eerste voorbeeld is in ieder geval niet van toepassing, omdat het daar gaat om de combinatie tussen een aanval op de generaal en een kanon.

Het tweede voorbeeld twijfel ik over. Ik mis de kennis van de orginele stukken en kan daarom nu niet goed de stelling overzien. Dit is denk ik wel de regel die uitkomst biedt. Als hiermee bedoeld wordt dat een aanval die enerzijds jacht maakt op de koning (schaakzetten) en anderzijds een zet doet die schaak dreigt, dan is hij van toepassing, maar hiervoor moet ik ook de stelling bestuderen. Is er hier iemand die deze stelling kan vertalen naar de xiangqi stukken en notatie die we hier gebruiken?
TheTimmyOffline
Vip
Vip

Seychelles
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

TheTimmy schreef:
De tekst maakt het in ieder geval niet makkelijker Wink

Het eerste voorbeeld is in ieder geval niet van toepassing, omdat het daar gaat om de combinatie tussen een aanval op de generaal en een kanon.

Het tweede voorbeeld twijfel ik over. Ik mis de kennis van de orginele stukken en kan daarom nu niet goed de stelling overzien. Dit is denk ik wel de regel die uitkomst biedt. Als hiermee bedoeld wordt dat een aanval die enerzijds jacht maakt op de koning (schaakzetten) en anderzijds een zet doet die schaak dreigt, dan is hij van toepassing, maar hiervoor moet ik ook de stelling bestuderen. Is er hier iemand die deze stelling kan vertalen naar de xiangqi stukken en notatie die we hier gebruiken?

ah, Bram heeft zojuist deze tekst overbodig gemaakt. Ik wist niet dat er meerdere regelsets waren. In dat geval is inderdaad mijn tekst niet van toepassing en moet zwart stoppen.
finchy
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
Het is not wat complexer dan dat, het is namelijk niet echt een chase van 1 stuk en direct daarna threaten to capture.

Verder verwijs jij ergens naar, maar dat zijn zogenaamde Asian Rules, en die hanteren we niet op deze site! Je moet het doen met de regels op onze site!

Ja, die tweede is volgens mij ook duidelijker, maar ok, die regels zijn hier niet van toepassing dus?

De regel op wikipedia:
Quote:
When neither side violates the rules and both persist in not making an alternate move, the game can be ruled as a draw.

geldt dus ook niet?

Welke regelset wordt hier wel gebruikt dan? Ik mis de redenatie waarom ik de zetherhaling zou initiëren namelijk volledig... Als mijn kanon voor mijn 22e op f8 had gestaan en ik f8-e8 had gespeeld zou mijn tegenstander deze geinitieerd hebben?
Naar boven
hoeksmarp
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Gaat het er in deze niet om of een van beide spelers daadwerkelijk met iedere zet dreigt om een bepaald stuk te slaan (het opjagen)? Daar is in dit geval toch sowieso geen sprake van? Dan is het toch gewoon remise volgens de remiseregels?

Quote:

Remise regels
Sommige partijen eindigen onbeslist: remise. Officieel is het bij Xiangqi remise als:
Beide spelers het overeenkomen
Wanneer beide partijen zich aan de regels houden met betrekking tot zettenherhaling en er toch een stellingherhaling (3x) optreedt, dan kan de partij remise worden verklaard.
Wanneer beide partijen op hetzelfde moment dezelfde regel overtreden met betrekking tot zettenherhaling en beide partijen geen andere zet willen doen, kan de partij remise worden verklaard.
Wanneer geen van beide partijen voldoende stukken heeft om de tegenstander nog te verslaan (mat of een pat).
Na wederzijds 25 zetten, waarbij er niet wordt geslagen en geen pion vooruit wordt verschoven.
De 2 laatste punten worden niet automatisch gedetecteerd door Jijbent.nl. Neem contact op met de Admin van Xiangqi als je een partij remise wilt laten verklaren.

Overigens denk ik dat geen van de punten automatisch door jijbent wordt gedetecteerd?
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
Zwart initieert idd de zettenherhaling en moet die dus opheffen. Dit geldt ook als je meerdere stukken opjaagt! Of zelfs als je geen stuk opjaagt. Zettenherhaling mag gewoon niet.

Het is niet de remiseregel, want die geldt bij een stellingherhaling zonder dat de regels van de zettenherhaling verbroken worden. Dat is niet het geval hier.

bram schreef:
De basis is de zettenherhaling! En dat is toch echt zwart die daarmee begint omdat de eerste keer dat dezelfde stelling voorkomt komt door een zet van zwart!

Ik blijf maar in herhaling vallen.. zie mijn vorige posts hierboven. Waarom jij degene bent die het initieert is om dat door het zetten van jouw stuk er dezelfde stelling ontstaat.

Verder staan onze regels in de spelregels en dat zijn de basisregels. The Asian rules zijn zo complex dat ik die niet wil invoeren, zie http://www.clubxiangqi.com/rules/asiarule.htm
finchy
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is alleen dat dat niet overeenkomt met wat er nu in de spelregels staat. Daar staan alleen dat je niet mag opjagen en geen eeuwig schaak mag zetten. Dat doe ik allebei niet.

Nu formuleer jij opeens de regel dat "door het zetten van jouw stuk er niet een stelling mag ontstaan die al eerder op het bord heeft gestaan", wat hier volgens mij echt niets mee te maken heeft.

Op welke regels zijn de jijbent-regels dan wel gebaseerd? Volgens de CXQ-regels mag deze herhaling in ieder geval ook.
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

omdat stellingen bij xiangqi zo complex kunnen zijn (alleen met het spellen heb ik al moeite) , is vermelding bij de spelregels dat arbitrage door jijbent uiteindelijk doorslaggevend hoort te zijn misschien de juiste oplossing?

daarna kan alsnog gediscussieerd worden op het spelforum...

overigens heb ik een afwijkende zet uitgevoerd om voortzetting van de partij te stimuleren.. Wink
Naar boven
finchy
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik de asian chess regels goed begrijp, is er daar voor gekozen om alleen eeuwig schaak en het opjagen van 1 stuk niet toe te staan. Dan weet je ook van tevoren waar je aan toe bent.

Volgens mij wordt dat in deze spelregels ook bedoeld, maar staat het er een beetje ongelukkig...
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

finchy schreef:
Het probleem is alleen dat dat niet overeenkomt met wat er nu in de spelregels staat. Daar staan alleen dat je niet mag opjagen en geen eeuwig schaak mag zetten. Dat doe ik allebei niet.

Ook al eerder gezegt: de basis is dat zettenherhaling niet mag en dat staat ook duidelijk in de spelregels. Ik laat het hier bij.
finchy
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
finchy schreef:

Ook al eerder gezegt: de basis is dat zettenherhaling niet mag en dat staat ook duidelijk in de spelregels. Ik laat het hier bij.

Het probleem is juist dat er bij zettenherhaling twee mensen betrokken zijn. Er moet dan dus bepaald worden wie er moet stoppen.

Hoe ben je van plan dit te gaan doen? Als je kijkt naar degene die als eerste voor 2 keer dezelfde stelling zorgt, kan dit zowel degene zijn die eeuwig schaak zet, als degene die eeuwig schaak gezet wordt. Hetzelfde geldt voor degene die als eerste 2 keer dezelfde zet doet in dezelfde stelling...
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

en we hebben bepaald dat jij in dit geval moet stoppen. Het lijkt me dat er hierover genoeg is gezegd. Als er een andere situatie zich voordoet kijken we opnieuw.
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

Ga naar: