Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hendrie42
BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2010 9:01    Onderwerp: Herhalingsregel m.b.t. dubbele situatie. Reageer met quote

Vraagje over een spel waar ik momenteel in zit:
http://www.jijbent.nl/strategie/showusergame.php?gamenumber=11651239
In zet 51 zet ik mijn kolonel naar rechts en volgens de herhalingsregel is een ruil niet te voorkomen door mijn tegenstander. Echter, m.b.v. een tussenzet met haar generaal die mijn majoor dan aanvalt, kan zij haar kolonel eeuwig verzetten tussen G4 en H4. Mijn vraag is dus: ben ik in strijd met de herhalingsregel als ik wel door blijf gaan, of moet mijn tegenstander haar kolonel laten staan als de situatie op d3-e3 ook niets oplevert?

In principe een zinloze situatie, maar bij achterstand zou je dus wel of een ruil, of een remise kunnen afdwingen op deze manier. Iets wat ik in een vorig spel heb gehad, waar ik om sportieve reden de stelling zelf heb opgegeven.

Benieuwd naar jullie inzicht/commentaar! Very Happy
Naar boven
thePJ
BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2010 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

echt met herhalingsregel heeft dit niet zoveel van doen lijkt me, tegenstander wil best zijn no. 2 opofferen om even jouw no. 3 mee te pakken, ok jullie herhalen wel de zetten nu maar iets opleveren zo doet het niet. Zoiets los je in feite simpel op om je spion achter de 3 te plaatsen en tis opgelost.
Ik denk dat dit meer iets is voor die andere regel, als je binnen een bepaalde hoeveelheid zetten nog steeds dezelfde stelling staat dus scores gelijk, dat er remise gemaakt kan worden door een admin, onderstaande regel dus:

Quote:
"Verder geldt er een mogelijkheid om de partij tot remise te laten verklaren door een admin als er na 50 wederzijdse zetten zonder dat er een stuk geslagen er geen ontwikkeling in de partij zit. De admin in kwestie zal de stelling en de afgelopen zetten beoordelen en bepalen of de partij tot remise wordt verklaard. Als er na 80 wederzijdse zetten nog steeds geen wijziging is in de stukken op het bord, dan kan op verzoek de partij tot remise worden verklaard"
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2010 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is een bekend geval dat niet door een van de herhalingsregels gedekt is. Hier kun je dus oneindig mee doorgaan.

De reden is dat beide partijen initiatief nemen door afwisselend een stuk van de tegenstander te bedreigen.
Naar boven
Hendrie42
BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2010 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Aha ok, dacht zelf ook eerder aan een remise stelling, en dat is dus ook wat jullie beiden zeggen. In dit geval maakt het niet veel uit, maar zeker in het eindspel kan dit wel een verschil maken omdat degene die achter staat de stelling niet hoeft te verlaten omdat er remise tegenover staat.

bedankt!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: