FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2010 21:15    Onderwerp: Optimale Strategie Reageer met quote

Beste medespelers Smile .

Ik speel dit spel nu al 2 tot 3 jaar maar ben toch steeds nieuwsgieriger gaan worden naar de optimale strategie in codekraker!
En met de optimale strategie bedoel ik niet alleen het raden van de code binnen zo min mogelijk zetten, maar ook de code die je zelf opstelt.

Ik zie bijvoorbeeld bijna altijd codes voorkomen waarin 4 kleuren gebruikt worden, en van die 4 kleuren 1 dubbel is. Bijvoorbeeld: groen, wit, groen, blauw, geel.
Mijn gevoel zegt dat het gebruiken van 4 kleuren (waarvan 1 dubbele) statisch het beste is omdat er zoveel mogelijk mogelijkheden voor de tegenstander over blijven. Hoe ervaren andere spelers dit?

Ik zie bijvoorbeeld ook wel eens codes als: rood, rood, blauw, zwart, rood of: geel, groen, groen, wit, geel voorkomen.. wat erg verrassend is maar ik altijd binnen 5 beurten goed heb omdat het aantal mogelijkheden met drastisch daalt doordat de informatie die men krijgt direct accuraat is.
Ook het gebruik van 5 verschillende kleuren is naar mijn mening niet optimaal.

Dan de strategie voor het raden, en dan gaat het met name om beurt 2 t/m 5.
We weten inmiddels allemaal (goede spelers zullen dit beamen) dat het bij de 1e zet statistisch het beste is om 3 kleuren te gebruiken in de volgende vorm: 1-1-2-2-3 (volgorde maakt niet uit). Dus bijvoorbeeld: geel, geel, blauw, blauw, groen.
Maar hoe gaan jullie dan bijvoorbeeld op beurt 2 verder als je slechts 2 pinnetjes krijgt.
Ik word meestal nooit echt vrolijk van die informatie omdat ik in beurt 5 vaak een 50/50 gok overhoudt waardoor ik sommige partijen zelfs 6 beurten nodig heb!

Ik schat dat ik ongeveer 75% van mijn partijen binnen 5 beurten raad en 10% lukt binnen 4 beurten. Zijn er mensen die dit beter kunnen?

Misschien dat er wat experts op dit onderwerp kunnen reageren, ik ben altijd wel geďnteresseerd in dit soort statistische feitjes Smile
Naar boven
HaagseDammerOffline
Supervip
Supervip

Totaal berichten: 757
Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Zuidholland
BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2010 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien dat de maker van IRobot je meer info kan verschaffen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger 
TheTimmyOffline

Totaal berichten: 3985
Leeftijd: 35
Seychelles
BerichtGeplaatst: Di Sep 28, 2010 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

HaagseDammer schreef:
Misschien dat de maker van IRobot je meer info kan verschaffen.

is hier een prog voor? ik dacht dat de wiskundigen onder ons zelf met algoritmes waren gekomen Wink
GlorfindelOffline

Totaal berichten: 2297
Leeftijd: 34
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Sep 28, 2010 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit ooit wel eens doorgerekend, zeer waarschijnlijk is het niet mogelijk om te voorkomen dat je (in het slechtste geval) 6 beurten nodig hebt.
TheTimmyOffline

Totaal berichten: 3985
Leeftijd: 35
Seychelles
BerichtGeplaatst: Di Sep 28, 2010 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

ik dacht ook dat je er een artikel over had geschreven voor de wiki, maar dat kon ik niet vinden
GlorfindelOffline

Totaal berichten: 2297
Leeftijd: 34
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2010 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Handig, zo'n zoekfunctie Smile
http://wiki.jijbent.nl/index.php/Tactieken_Codekraker
HolbewonerOffline
Totaal berichten: 1843
Leeftijd: 39
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2010 18:32    Onderwerp: Re: Optimale Strategie Reageer met quote

Royalkasanova schreef:

Ik zie bijvoorbeeld bijna altijd codes voorkomen waarin 4 kleuren gebruikt worden, en van die 4 kleuren 1 dubbel is. Bijvoorbeeld: groen, wit, groen, blauw, geel.
Mijn gevoel zegt dat het gebruiken van 4 kleuren (waarvan 1 dubbele) statisch het beste is omdat er zoveel mogelijk mogelijkheden voor de tegenstander over blijven. Hoe ervaren andere spelers dit?

Word je dan niet voorspelbaar?

Ik laat mijn code door een random generator bepalen, zodat ik onvoorspelbaar ben qua code. Dan krijg allerlei combinaties, soms wel 3 of 4 van 1 kleur, maar soms ook 2x2 of allemaal verschillende.
Bekijk gebruikers profiel 
hoeksmarp
BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2010 21:14    Onderwerp: Re: Optimale Strategie Reageer met quote

Holbewoner schreef:

Ik laat mijn code door een random generator bepalen, zodat ik onvoorspelbaar ben qua code. Dan krijg allerlei combinaties, soms wel 3 of 4 van 1 kleur, maar soms ook 2x2 of allemaal verschillende.

Ik heb al een tijd niet meer gespeeld, maar ik gebruikte vaak een worp van dobbelspel om mijn code te bepalen Wink.
Naar boven
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Za Okt 02, 2010 8:44    Onderwerp: Re: Optimale Strategie Reageer met quote

hoeksmarp schreef:
Holbewoner schreef:

Ik heb al een tijd niet meer gespeeld, maar ik gebruikte vaak een worp van dobbelspel om mijn code te bepalen Wink.

Dat is grappig dat je dat zegt Very Happy . Zo bepaal ik mijn code ook voor het overgrote deel. 1= wit, 2= zwart etc etc. Alleen wanneer ik 5x 1 gooi en dus theoretisch 5x wit zou moeten doen gooi ik opnieuw Razz .

Ik ben het met Holbewoner eens dat het soms goed is met een verrassende code te spelen. Echter ben ik er dus achter gekomen dat codes met minder dan 4 kleuren gewoon erg snel geraden worden, in ieder geval lukt het mij altijd binnen 5 beurten omdat de informatie die je krijgt zo accuraat is dat je in beurt 5 een 100% kans hebt.

Maargoed, daar is dit topic dus voor, om gewoon eens te kijken hoe anderen het zien Smile .
Wel leuk dat je het met een random generator doet. Is dat een programmatje ofzo?
In ieder geval denk ik dat mensen die random codes gebruiken meer succes hebben dan anderen. Je kiest wellicht onbewust toch altijd kleuren die je mooi vindt lijkt me zo.
Naar boven
Jasperov
BerichtGeplaatst: Za Okt 02, 2010 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kies altijd bewust voor kleuren waarvan ik vermoed dat andere mensen ze lelijk vinden. Ik heb veel succes met kleuren van de Duitse vlag Wink

En zelfs als er een zoekstrategie is waarmee het altijd lukt om codes met minder dan 4 kleuren altijd binnen 5 beurten te vinden, lijkt het me toch handig om deze codes af en toe te kiezen. Anders kan je tegenstander zijn zoekstrategie aanpassen om helemaal geen rekening meer te houden met codes van minder dan 4 kleuren en dan raadt hij alle andere codes sneller. Maar ik zou inderdaad veel vaker 4 of meer kleuren kiezen dan minder dan 4.
Naar boven
jeroenleiden
BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2011 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Een hele simpele schatting :

Het aantal mogelijke combinaties is het aantal kleuren tot de macht aantal plaatsen, dat is dus 6^5 = 7776
Je kan 0 t/m 5 goede kleuren hebben bij een beurt.
Bij 0 goede kleuren zit er niets op de goede plaats.
Bij 1 goede kleur kan er 0 of 1 op de goede plaats zitten.
Bij 2 goede kleuren kunnen er 0, 1 of 2 op de goede plaats zitten.
Bij 3 zijn het 0, 1, 2 of 3.
Bij 4 zijn het 0, 1, 2, 3 of 4.
Bij 5 zijn het 0, 1, 2, 3 of 5. (4 kan niet omdat de 5e dan ergens anders moet wat niet meer kan)
Totaal geeft dat 20 mogelijke combinaties.
Als je als eerste zet een combinatie kan kiezen die de 7776 mogelijkheden precies gelijk over de 20 combinaties kan verdelen heb je daarna nog 389 mogelijkheden over.
Na de 2e zet nog 20 en na de 3e zet nog 1 en heb je dus bij de 4e zet het antwoord.

In het echt zal dit hoger liggen dan 4 omdat de ideale verdeling in 20 nooit zal gaan lukken.
Realistischer is bijvoorbeeld dat een deel van de mogelijkheden 1/50 overhoud en het grootste deel 1/5.
Als je van die 1/5 uit gaat is het na de 1e 1556, na de 2e 312, na de 3e 63, na de 4e 13, na de 5e 3 en na de 6e het antwoord.

De eerste berekening is volgens mij wel goed, maar dus te optimaal en ligt het gemiddelde hoger dan 4.
De tweede berekening is een wilde gok maar leuk om te zien dat als je telkens de groep van nog mogelijke antwoorden door 5en kan delen het dus toch maar 6 zetten duurt tot het antwoord.
Naar boven
jeroenleiden
BerichtGeplaatst: Do Feb 03, 2011 6:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een kleine aanpassing aan mijn schatting bedacht.
Van de 20 mogelijke beoordelingen van je beurt kan 5x op de goede plek natuurlijk alleen de oplossing bevatten. Verder kan 3 op de goede plek en 2 goede kleur slechts 10 mogelijkheden hebben.
Daarom kom je na de 1e zet op (7776 - 11) / 18 = 432
Na de 2e zet op (432 - 11) / 18 = 24
Na de 3e zet op (24 - 1) / 19 = 2
Na de 4e zet op 1
Bij de 5e zet raad je hem.
Hiermee heb ik dus bewezen dat hij niet altijd in 4 zetten op te lossen is.
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Vr Feb 04, 2011 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

interessant, maar volgens mij is al bewezen dat ie ook niet altijd in 5 zetten te raden is Wink
Naar boven
jeroenleiden
BerichtGeplaatst: Za Feb 19, 2011 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wat verdere berekeningen gemaakt.

Beginnen met 3 kleuren waarvan je er 2 2 keer doet en 1 1 keer is denk ik niet de optimale begin zet.
Als je namelijk bijvoorbeeld met rrggb begint en de waardering is zw dan blijven er nog 1360 mogelijkheden over.
Als je met rgbzz begint, dus 4 kleuren waarvan er maar 1 dubbel is, dan blijven er in het slechtste geval die ik kan vinden bij ww 1303 mogelijkheden over.

Ik weet het nog niet helemaal zeker, maar ik denk dat hij altijd in 6 te raden is en vaak dus in 5. De vraag is nu dus hoe de verhouding tussen 5 en 6 zetten is Smile
Wat ik me ook nog een beetje afvraag is of de beste zet ook een mogelijke oplossing moet zijn.
In het geval van de strategie om 3 kleuren te kiezen waarvan 2 dubbel en de 2e zet hetzelfde maar met de overige 3 kleuren is die 2e zet erg duidelijk geen mogelijke oplossing als je bij de eerste zet 1 of meer witte en/of zwarte pinnetjes krijgt.

Maar goed, ik blijf vrolijk mijn theory verder ontwikkelen.
Naar boven
Jeroen63
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2011 1:49    Onderwerp: Reageer met quote

jeroenleiden schreef:
Als je als eerste zet een combinatie kan kiezen die de 7776 mogelijkheden precies gelijk over de 20 combinaties kan verdelen heb je daarna nog 389 mogelijkheden over.

Shocked Niet verder vertellen hoor, maar die wondercombinatie is: Y Z B R B
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: