Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wizzi
BerichtGeplaatst: Zo Sep 19, 2010 20:04    Onderwerp: Boek Koning-Indisch Reageer met quote

Hallo mede schakers,

Ik ben op zoek naar een Nederlands boek over het konings-indisch dat ook een beetje recent is. Ik heb rondgezocht en ik lijk enkel Engelse boeken over dit onderwerp te kunnen vinden, en ik moet zeggen dat ik Engels bij een schaakboek vrij moeilijk vind.
Is er iemand die een goed boek over het konings-indisch weet?

Alvast bedankt!
Naar boven
DrProphet
BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2010 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Wizzi,

Ik weet natuurlijk niet je schaakniveau - leeftijd - et cetera. Maar als ik je een tip mag geven: even door het engels heen bijten. Je zult zien dat je na enkele hoofdstukken steeds dezelfde termen terug ziet komen. Het voordeel is dat er gewoon een aantal zeer goede series bestaan (in het engels) die niet louter met bladzijden vol varianten aan komen zetten, maar aan de hand van 'grootmeester'partijen de ideeën van openingen uitleggen.

Zo heb je de openingserie van Everyman Chess . Deze is (zeker voor meer beginnende) schakers erg duidelijk in het uitleggen van de voor- en nadelen van openingen.

Een andere serie is de Beat the ... in dit geval KID (Kings Indian Defence). Hiervan vind ik wel het nadeel dat ze heel eenzijdig (vanuit één kleur) de opening behandelen en aangeven hoe je je kan weren tegen bepaalde openingen.

Ook heb je een serie Dangerous Weapons. Deze ken ik zelf niet, maar hoor er wel goede verhalen over.

Indien je beschikt over een schaakprogramma zou je natuurlijk ook de chesstrainers kunnen aanschaffen - onder andere Kasimdjanov heeft over het Konings-Indisch geschreven. En volgens google ook Martin.

Wat je ook zou kunnen doen - indien je beschikt over een schaakdatabase - eens te zoeken op Smirin. Ik heb een aantal jaren terug nog een tijd met hem getraind, en ik vind dat zijn partijen echt perfect laten zien hoe het Konings-Indisch behandelt kan (en moet) worden. Volgens mij heeft hij zelfs Kramnik eens verschrikkelijk geveegd.

Hartelijke groet,
DrP
Naar boven
wizzi
BerichtGeplaatst: Di Okt 05, 2010 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor je antwoord DrProphet.

Ik denk dat ik die van chessbase is probeer. Heb ik laatst ook geprobeerd en ik volg dat uiteraard vrij goed. En werkt ook wel goed heb ik het idee omdat je je concentratie er makkelijker bij kan houden (voor mij dan).
Naar boven
ugluk
BerichtGeplaatst: Wo Okt 06, 2010 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

ja de chessbase is wel handig geloof ik, partijen van smirin

bedankt voor de tip ik speel zelf ook wel eens KI en nog vaker ertegen en ik ken die opening eigenlijk niet

wel een paar van de ideeen maar ik zo niet even de hoofdvariant uit mijn mouw schudden

de serie beat the daar had ik al van gehoord maar eigenlijk :een stelling via wit / zwart bekijken voor één van beide kleuren maakt weinig uit

als je de stelling begrijpt heb je wat je wil
en als ze vertellen hoe een systeem onder druk te zetten en bepaalde varianten te tackelen dan weet je meteen wat je best niet speelt of iets anders speelt

zo krijg je meteen een KI in je openingsboek met nog niet weerlegde varianten en methoden

dus dat nadeel hoeft niet uitsluitend een nadeel te zijn
ik zelf nog maar weinig met die serie gewerkt maar wizzi mogelijk toch het proberen waard
Naar boven
pucco
BerichtGeplaatst: Di Jan 25, 2011 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo wizzi

Ik lees dat je een boek zoekte over ki, NIC Schaakbibliotheek is alles in het nederlands in alle variante die er maar zijn. A.C. van der tak is een autoriteit op het gebied van de schaakopening. Hij publiceerde honderden artikele op dit gebied en is vele jaren medewerker aan de New in Chess uitgaven.
Ik denk dat je dit zoekt.

Groetjes Pucco
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: