Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kruisspin
BerichtGeplaatst: Zo Jun 20, 2010 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

erg leuk, knap gevonden klap
Naar boven
Diadem
BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Het antwoord van finchy is trouwens inderdaad het goede antwoord, voor het geval dat nog niet duidelijk was Smile

finchy schreef:
Trouwens, zonder afbreuk te willen doen aan het probleem, waar zijn die pionnen op e2 en e3 eigenlijk voor nodig? Volgens mij werkt het ook zonder die twee.

Klopt inderdaad. Ik denk dat er met dit thema nog wel mooiere problemen te bedenken zijn. Maar dit was de eerste die in mijn op kwam.

Ik kwam op het idee omdat ik zat te speculeren over rochaderecht. Ik vroeg me af of kunnen rocheren ook een nadeel kan zijn. Ik kon geen situatie bedenken. En toen bedacht ik me dat het bij 960 wel een nadeel kan zijn. En daar rolde dit probleem uit. Waarbij de loper dus essentieel is om te bewijzen dat het een 960 spel is.

Uitdaging: Een versie van dit probleem waarbij een schijnbare oplossing (mat in 2) faalt op rochade.
Naar boven
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 404
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk probleem alleen een klein dingetje:

Het is dus zo dat het wel schaken960 moet zijn omdat er een loper op h1 staat een een pion op g2, maar de stelling is überhaupt niet te bereiken volgens de normale schaak(960) regels, want wat zou wits laatste zet dan moeten zijn geweest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
GlorfindelOffline

Totaal berichten: 2297
Leeftijd: 36
Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

f2-f3?
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 19:44    Onderwerp: Re: leuke compositie Reageer met quote

Nog een compositie met een vergelijkbaar thema:

8
7
6
5
4
3
2
1
 abcdefgh
Naar boven
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Glorfindel schreef:
f2-f3?

Je hebt gelijk. Ik neem mijn woorden terug. Mooie compositie nogmaals Wink
Naar boven
finchyOffline
Totaal berichten: 270
Leeftijd: 33
Seychelles
BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, volgens mij is je uitdaging al bereikt door in de beginstelling de zwarte koning op c1 te zetten (Dd8)

Al vind ik dat probleem wel minder gaaf dan het oorspronkelijke...
Naar boven
mister-xOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 103
Leeftijd: 54
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Jun 22, 2010 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

jimok schreef:
ik heb het antwoord van finchy maar gelezen Mad .....toch wel een klein beetje 'tim krabbe' hoor Twisted Evil

ja, je wordt inderdaad behoorlijk op het verkeerde been gezet.... Cool
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Di Jun 22, 2010 10:45    Onderwerp: Re: leuke compositie Reageer met quote

de-ik--ki-ed schreef:

8
7
6
5
4
3
2
1
 abcdefgh

wat is hier de opdracht dan?
Naar boven
whits
BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 23:33    Onderwerp: Re: leuke compositie Reageer met quote

Diadem schreef:
Een leuke compositie. Zwart aan zet geeft mat in 2. Succes Smile

8
7
6
5
4
3
2
1
 abcdefgh

Zijn er regels voor composities dat ze voortgebracht moeten kunnen worden uit de beginstelling? Volgens mij niet. (er zijn immers ook problemen waarbij de pionnen op een onmogelijke manier zijn opgesteld, wat in de partij qua geslagen stukken gezien onmogelijk is) Dus dan zou die loper ook zonder chess 960 op h1 kunnen staan, wat betekent dat de koning niet mag rokeren.
Naar boven
finchyOffline
Totaal berichten: 270
Leeftijd: 33
Seychelles
BerichtGeplaatst: Do Jun 24, 2010 20:48    Onderwerp: Re: leuke compositie Reageer met quote

whits schreef:
Diadem schreef:
Een leuke compositie. Zwart aan zet geeft mat in 2. Succes Smile

8
7
6
5
4
3
2
1
 abcdefgh

Zijn er regels voor composities dat ze voortgebracht moeten kunnen worden uit de beginstelling? Volgens mij niet. (er zijn immers ook problemen waarbij de pionnen op een onmogelijke manier zijn opgesteld, wat in de partij qua geslagen stukken gezien onmogelijk is) Dus dan zou die loper ook zonder chess 960 op h1 kunnen staan, wat betekent dat de koning niet mag rokeren.

Bij schaakproblemen is wel de conventie dat ze uit de beginstelling moeten kunnen ontstaan. Er zijn best veel problemen bekend waarbij je moet bewijzen dat je en passant kan slaan, of dat jij of je tegenstander al dan niet kan rokeren, etc. Rokeren mag trouwens altijd, behalve als je kan bewijzen dat dat niet kan.
Naar boven
thijs
BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 0:15    Onderwerp: Re: leuke compositie Reageer met quote

de-ik--ki-ed schreef:

8
7
6
5
4
3
2
1
 abcdefgh

1. Da1 en 2. Dh8+. De truc is dat zwart niet lang mag rokeren. De stelling moet ontstaan zijn na een zet van zwart, en aangezien de pionnen nog in hun beginstelling staan moet de laatste zwarte zet met de koning of toren geweest zijn, waardoor hij niet meer mag rokeren.
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Nu het toch al verraden is dat het bij het probleem van Diadem om rokeren gaat: moet er bij het probleem (in het algemeen) niet bij vermeldt worden dat rokeren nog mogelijk is?

Ik snap dat doordat het om schaak960 gaat de rokade misschien nog mogelijk is, maar het is ook best mogelijk dat hij niet meer toegestaan is. Als je als toeschouwer net aan komt lopen en deze stelling zou zien staan dan kan je hem toch niet oplossen zonder dat je verteld wordt of de rokade nog mag of niet, of zie ik iets over het hoofd?
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

het 'probleem' van diadem is dat de meesten ervan uit gaan dat het gewoon schaken is ipv random fischer, had er boven gestaan dat zwart mat geeft in 2 bij schaken 960 dan was die zo opgelost ....diadem heeft ons gewoon een beetje op een dwaalspoor gezet op een tim krabbe manier.....bij de schaakproblemen van deze man zie je opeens drie koningen op het bord!

maar behalve de opdracht bij stellingen hoort dus normaliter ook bij te staan welk spel het is Smile
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

jimok schreef:
het 'probleem' van diadem is dat de meesten ervan uit gaan dat het gewoon schaken is ipv random fischer, had er boven gestaan dat zwart mat geeft in 2 bij schaken 960 dan was die zo opgelost ....diadem heeft ons gewoon een beetje op een dwaalspoor gezet op een tim krabbe manier.....bij de schaakproblemen van deze man zie je opeens drie koningen op het bord!

maar behalve de opdracht bij stellingen hoort dus normaliter ook bij te staan welk spel het is Smile

Dat is toch niet echt een antwoord op mijn vraag? Dat je kan rokeren is helemaal niet gegeven als je weet dat het schaken960 is.

Als de stelling trouwens niet te bereiken valt dan is het ook niet gegeven dat het schaken960 is, maar wit kan als laatste zet zn f-pion naar voren gezet hebben toch?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: