Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Diadem
BerichtGeplaatst: Vr Jan 01, 2010 15:27    Onderwerp: 3x heen en weer regel Reageer met quote

Hoe werkt dit nu precies, in de praktijk?

Stel je hebt de witte koning op g7 en een zwarte pion op h8. Wit doet g7-g9, zwart h8-h9, wit g9-g8, zwart h9-h8. Wit g8-g9, zwart weer h8-h9. Als wit dan weer g9-g8 doet, mag zwart niet weer h9-h8 doen omdat dat de 3e keer heen en weer zou zijn. Zwart kan wit dan niet tegenhouden (als er geen andere pionnen staan) en wit wint.

Maar als de witte koning al op g8 gestaan zou hebben in het begin, in plaats van g7, dan zou wit als eerste moeten stoppen met heen en weer gaan. Niet alleen kan hij dan niet ontsnappen, hij kan zelfs geen remise via herhaling van zetten afdwingen.

Correct?

En als wit drie velden heeft om heen en weer tussen gaan, dan zet hij nooit drie keer achter elkaar op tussen precies dezelfde 2 velden, en geldt deze regel dus niet, en wordt het remise wegens 3x dezelfde stelling.
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Vr Jan 01, 2010 16:03    Onderwerp: Re: 3x heen en weer regel Reageer met quote

Diadem schreef:

Stel je hebt de witte koning op g7 en een zwarte pion op h8. Wit doet g7-g9, zwart h8-h9, wit g9-g8, zwart h9-h8. Wit g8-g9, zwart weer h8-h9. Als wit dan weer g9-g8 doet, mag zwart niet weer h9-h8 doen omdat dat de 3e keer heen en weer zou zijn. Zwart kan wit dan niet tegenhouden (als er geen andere pionnen staan) en wit wint.

Maar als de witte koning al op g8 gestaan zou hebben in het begin, in plaats van g7, dan zou wit als eerste moeten stoppen met heen en weer gaan. Niet alleen kan hij dan niet ontsnappen, hij kan zelfs geen remise via herhaling van zetten afdwingen.

Correct?

En als wit drie velden heeft om heen en weer tussen gaan, dan zet hij nooit drie keer achter elkaar op tussen precies dezelfde 2 velden, en geldt deze regel dus niet, en wordt het remise wegens 3x dezelfde stelling.

# . Het is op Jijbent.nl remise als:
# beide spelers het overeenkomen
# als 3 keer dezelfde stelling voorkomt *
# als er bij 50 opeenvolgende zetten geen stuk geslagen wordt (hiermee wordt bedoeld 50 zetten per speler, dus 100 halfzetten) *
* Deze punten worden door Jijbent.nl niet automatisch gedetecteerd.
Je kunt remise claimen door een privebericht naar de admin te sturen, met vermelding van tegenstander en spelnummer en daarbij het bericht welke zet je van plan bent te spelen waardoor er een remisesituatie ontstaat. De admin zal dan de claim controleren en als de claim terecht is de partij remise maken.
Je moet dus niet daadwerkelijk de zet al uitvoeren.

ik speel nooit tablut maar uit de regels maak ik uit dat het overeenkomt met de remiseregels van het schaakspel.
er staat nergens dat je na 3 herhalingszetten niet meer mag blokken , alleen is het remise als de 3e blok wordt uitgevoerd. dus wat je stelt met zwart mag wit niet blokken en wit wint klopt niet...
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Vr Jan 01, 2010 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me zoals de herhalingsregel geformuleerd is remise inderdaad.

Bij Stratego telt bij herhaling over meerdere velden ieder gepasseerd veld als begin of als eindveld, alsof je meerdere een-staps zetten doet. Bij strategie is dat echter ook niet zo geimplementeerd en geldt alleen het echte begin en eindveld.

Maar zelfs met de Stratego-interpretatie van zetherhaling is een oneindige herhaling mogelijk als het over 3 velden gaat, omdat je ook dan niet iedere keer over dezelfde velden hoeft te gaan.
Naar boven
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 404
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Jan 01, 2010 20:02    Onderwerp: Re: 3x heen en weer regel Reageer met quote

Diadem schreef:

Correct?

Correct!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Diadem
BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2010 0:51    Onderwerp: Reageer met quote

Check! Altijd nuttig om zeker te zijn van de spelregels he Smile

Tablut is trouwens echt een gaaf spel. Maar dat terzijde.
Naar boven
mister-xOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 103
Leeftijd: 54
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 0:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht is het een mogelijkheid deze regel ook van toepassing te laten zijn in de analyse applet, want daar kan je nu nog oneindig heen en weer.

groeten. Very Happy
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

mister-x schreef:
Wellicht is het een mogelijkheid deze regel ook van toepassing te laten zijn in de analyse applet, want daar kan je nu nog oneindig heen en weer.

groeten. Very Happy

in het spel zelf kan je ook oneindig heen en weer , want je moet zelf een bericht sturen naar een admin bij het innen van een remise:wink:
Naar boven
mister-xOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 103
Leeftijd: 54
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

jimok schreef:
mister-x schreef:

groeten. Very Happy

in het spel zelf kan je ook oneindig heen en weer , want je moet zelf een bericht sturen naar een admin bij het innen van een remise:wink:

Ik heb het over de regel dat de speler die voor de derde achtereenvolgende keer niet dezelfde zet mag uitvoeren echter een andere zet moet spelen. ( Zie in de spelregels hiervoor item 3 van Verplaatsen van de stukken)
Naar boven
Diadem
BerichtGeplaatst: Ma Jan 25, 2010 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is dat dit dan wel moet worden ingeprogrammeerd in het applet. En dat is niet eenvoudig.

Zoals de applets werken (er vanuitgaande dat het tablut applet net zo werkt als die van andere spellen) moet je echt het hele applet grondig verbouwen voordat dit kan. Kost je een paar middagen.

maar ik ben het met je eens dat het wel gaaf zou zijn.
Naar boven
GroeneveldOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 3352
Leeftijd: 58
Solomon_islands
BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

ik kwam net het in een van mijn partijen tegen
Vind dat zeer geniepig regel,

je mag remise claimen ,
als er 3x dezelfde stelling ontstaat,maar dan moet
dat niet 3x direct achter elkaar gebeuren

vind dat erg misleidend,en dat zou duidelijker
in de regels vermeld moeten worden

en het mooiste komt nog de applet ,
had die zet wel aangenomen,
dus zelfs de applet "is niet op de hoogte"
schijnt moeilijk te implementeren in de applet
dus waarom schrappen jullie die hele regel
niet

Neutral

Confused
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Die regel schrappen maakt het nog moeilijker voor wit om te winnen, maar juist weer makkelijker om remise te krijgen.

In het begin was het echt een probleem dat wit bijna niet kon winnen maar heel makkelijk remise kon krijgen, met het resultaat dat iedereen die dat doorhad met wit remise pakte.

Daarna zijn er een paar regelwijzigingen gekomen, waaronder deze. Sindsdien lijkt het spel een stuk eerlijker, dus vooral niet terugdraaien.
Naar boven
GroeneveldOffline
Vip
Vip

Solomon_islands
BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

maar dan moet het duidelijker in de spelregels komen,
bvb na het stukje over de remiseregels,
zoiets van je kan remise claimen etc,en daar gelijk bij
Maar pasop je mag niet 3x dezelfde zet,direct na elkaar spelen

overigens Vinnie voel, er iets voor om een paar oefenpotjes
te spelen,zoals je gemerkt zal hebben ,is mijn niveau niet
echt denderend,eerder goed waardeloos Razz
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

Je mag me altijd uitdagen voor oefenpotjes, al ben ik geen tablut-expert. Ik speel het nog zelden en dat zie ik wel terug in dit kampioenschap Smile
Naar boven
GroeneveldOffline
Vip
Vip

Solomon_islands
BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

dat zie ik juist niet terug,
bij mij zie je dat juist,wel

Laughing