Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
finchy
BerichtGeplaatst: Vr Jul 04, 2008 14:55    Onderwerp: Herhalingsregels? Reageer met quote

Ik mis nog een stukje in het verhaal over herhalingsregels. Er staat nu alleen:
Quote:
Je mag niet een zet doen waardoor er een stelling ontstaat die al 2x eerder op het bord heeft gestaan, als het stuk dat je beweegt in staat is het stuk van de tegenstander dat net bewogen heeft, te slaan (buiten de traps).

Maar wat gebeurt er nu wanneer er om een andere reden zetten herhaald worden, zoals hier:
http://www.jijbent.nl/jungle/show.php?gamenumber=7401356

Ik dreig hier steeds heel vervelend binnen te komen met mijn tijger, wat mijn tegenstander steeds blokt met zijn muis. Als ik niks doe komt hij binnen met zijn leeuw en sta ik heel slecht. Volgens mij hebben we hier dus allebei niks beters dan de zetten te herhalen, dus hebben we maar tot remise besloten, maar wat nou als een van ons geen remise aanneemt en de zetten blijft herhalen? En is het inderdaad de bedoeling dat deze situaties remise zijn?
Naar boven
VipbitchOffline

Totaal berichten: 906
Geslacht: Vrouw
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Jul 04, 2008 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Als je het spel een aantal malen gespeeld heb dan denk ik dat je met zoiets geen remise meer accepteert. Je tegenstander dan.
En zo erg veel voordeel lijkt hij volgens mij niet te hebben als je niet blokkeert, je hebt nog je olifant als hij over het water zou springen.

Ik begrijp niks van schaken dus als ik het fout zie, sorry :?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
finchy
BerichtGeplaatst: Vr Jul 04, 2008 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Vipbitch schreef:
Als je het spel een aantal malen gespeeld heb dan denk ik dat je met zoiets geen remise meer accepteert. Je tegenstander dan.
En zo erg veel voordeel lijkt hij volgens mij niet te hebben als je niet blokkeert, je hebt nog je olifant als hij over het water zou springen.

Ik begrijp niks van schaken dus als ik het fout zie, sorry :?

Hmm, je bedoelt dat mijn tegenstander mijn tijger zou moeten tegenhouden met zijn olifant als ik over het water zou springen? Ik zie dat niet helemaal gebeuren, die olifant staat er nog wel een flink eind vanaf, en mijn tijger dreigt al meteen naar de den te lopen als hij naar de overkant mag springen.

Het is trouwens ook niet echt relevant of dit wel of niet echt remise is, mijn vraag was wat er gebeurt als twee mensen de zetten herhalen zonder dat er een stuk aangevallen wordt.
Naar boven
VipbitchOffline

Totaal berichten: 906
Geslacht: Vrouw
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Jul 04, 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Excuus, off-topic Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
Jasperov
BerichtGeplaatst: Za Jul 05, 2008 0:12    Onderwerp: Reageer met quote

Vipbitch schreef:
Excuus, off-topic Embarassed

Valt wel mee toch?
Het lijkt me voor de discussie best relevant of de partij echt voor bij is als iemand binnenkomt, en hoe vaak dit zal gebeuren. Ik had in ieder geval wel het idee dat ik zwaar in het nadeel zou zijn. Het zou me hoe dan ook een stuk kosten.
Verder denk ik dat de beginnende speler deze situatie altijd wel kan forceren (ik speel altijd zo en hoop dat mn tegenstander geen remise wil)
, dus ik heb wel het idee dat de regel aangepast moet worden.
Maar goed, ik heb het spel gelukkig nog niet helemaal doorgrond, dus laten we hopen dat er een betere strategie wordt gevonden.
Naar boven
JaiMe
BerichtGeplaatst: Za Jul 05, 2008 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zie ik ook steeds vaker gebeuren opzettelijk 3x hetzelfde doen om Remise te claimen :?
Naar boven
HoofdpijnOffline
Supervip
Supervip

Totaal berichten: 1398
Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jul 05, 2008 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

JaiMe schreef:
Dit zie ik ook steeds vaker gebeuren opzettelijk 3x hetzelfde doen om Remise te claimen :?

Hoe bedoel je precies ? Bij schaken kun je remise claimen bij 3 keer dezelfde stand, maar dat is ook logisch want beide spelers blijven hetzelfde doen en is dus om te voorkomen dat een spelletje maar eindeloos door blijft gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
degenbOffline
Totaal berichten: 38
Leeftijd: 48
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2009 0:02    Onderwerp: Ook een vraag over de herhalingsregels Reageer met quote

Mijn vraag gaat over spel:

http://www.jijbent.nl/jungle/play.php?gamenumber=9989554

De herhalingsregels zijn:
Je mag niet een zet doen waardoor er een stelling ontstaat die al 2x eerder op het bord heeft gestaan, als het stuk dat je beweegt in staat is het stuk van de tegenstander dat net bewogen heeft, te slaan onder normale omstandigheden. Het gaat hierbij puur om de waarde van het stuk en niet de positie en/of traps.

Mijn vraag gaat over het stukje "als het stuk dat je beweegt in staat is het stuk van de tegenstander dat net bewogen heeft, te slaan onder normale omstandigheden."

Ik speel met rood, moet ik nu stoppen om met mijn olifant (8 ) de hyena (5) van mijn tegenstander aan te vallen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Prettige verjaardag ! 
TheAxe
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2009 2:44    Onderwerp: Re: Ook een vraag over de herhalingsregels Reageer met quote

degenb schreef:
Mijn vraag gaat over spel:

http://www.jijbent.nl/jungle/play.php?gamenumber=9989554

De herhalingsregels zijn:
Je mag niet een zet doen waardoor er een stelling ontstaat die al 2x eerder op het bord heeft gestaan, als het stuk dat je beweegt in staat is het stuk van de tegenstander dat net bewogen heeft, te slaan onder normale omstandigheden. Het gaat hierbij puur om de waarde van het stuk en niet de positie en/of traps.

Mijn vraag gaat over het stukje "als het stuk dat je beweegt in staat is het stuk van de tegenstander dat net bewogen heeft, te slaan onder normale omstandigheden."

Ik speel met rood, moet ik nu stoppen om met mijn olifant (8 ) de hyena (5) van mijn tegenstander aan te vallen?

Ja, dat moet. Een olifant kan een hyena slaan.
Naar boven
TheTimmyOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 4001
Leeftijd: 39
Seychelles
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2009 9:29    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad

de positie van de stukken maakt niet uit.

Bij herhaling geldt altijd dat je de zet niet mag doen als je normaal gesproken het stuk van je tegenstander zou kunnen slaan.

De zinsnede "normaal gesproken" is hier heel belangrijk. Even een scenario om het uit te leggen

- Ik ben aan het heen en weer zetten met een 4 omdat ik geen zin meer heb in het spel. Mijn tegenstander weet het ook niet zo goed en gaat op zijn eigen helft met zijn 8 heen en weer. Na 1 keer, moet hij hiermee stoppen, omdat hij aan het herhalen is, en hij normaal gesproken met zijn 8 mijn 4 zou kunnen slaan. Dat de stukken helemaal niet in elkaars buurt staan doet er niet toe.

De positie van de stukken doet er dus niet toe. Een muis op het water kan normaal gesproken geslagen worden door een tijger en is dus een mooie blokker, aangezien een tijger zal moeten stoppen met herhalen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is
degenbOffline
Totaal berichten: 38
Leeftijd: 48
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2009 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het is me nu duidelijk, bedankt voor de toelichting
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Prettige verjaardag ! 
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: