 |
Jijbent.nl Forum van jijbent.nl
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
caesar007 |
|
hoi
Misschien een rare vraag, maar kent iemand de waarden van elk stuk ?
Bij schaken heeft de pion bijv waarde 1 , loper en paard waarde 3 enzo .. . (ik weet ook wel dat dit niet altijd correct is, maar het geeft wel een zekere houvast )
Dus weet iemand hoe dat zit bij shogi ? (eventueel als het mogelijk is ook de waarden van de gepromoveerde stukken )
alvast bedankt |
|
Naar boven |
|
 |
 |
Marianne  Superadmin
Geregistreerd op: 5-4-2004 Totaal berichten: 92025 Woonplaats: Berkhout Leeftijd: 68 Geslacht: Vrouw |
|
caesar007 schreef: | hoi
Misschien een rare vraag, maar kent iemand de waarden van elk stuk ?
Bij schaken heeft de pion bijv waarde 1 , loper en paard waarde 3 enzo .. . (ik weet ook wel dat dit niet altijd correct is, maar het geeft wel een zekere houvast )
Dus weet iemand hoe dat zit bij shogi ? (eventueel als het mogelijk is ook de waarden van de gepromoveerde stukken )
alvast bedankt |
Zie spelregels, helemaal onderaan:
http://www.jijbent.nl/spelregels/shogi.php _________________ Veel , maar vooral .... heel veel plezier |
|
Naar boven |
|
 |
 |
caesar007 |
|
Ja dat zie ik daar ook staan, maar dat is niet echt mijn vraag.
Ik heb het over het "ruilen" in het spel zelf........ . Bijv een pion is niet gelijkwaardig aan een gouden generaal.
In normaal schaken is het nemen van 3 pionnen ongeveer gelijk aan het nemen van een paard of loper. En een loper + 2 pionnen is ongeveer gelijk aan een toren.
Dus wat ik eigenlijk wil weten is wat de waardeverhoudingen zijn tussen de stukken onderling aan de start van het spel (of tijdens het spel). |
|
Naar boven |
|
 |
 |
Jasperov |
|
Ik denk dat het met shogi nog afhankelijker van de stelling is dan met schaken.
Maar goed, pionnen zijn niet veel waard. Vaak wordt gewoon een pion geofferd, zodat je meer plekken hebt om een pion in te kunnen zetten.
De volgorde van de overige stukken lijkt me uit eigen ervaring van laag naar hoog paard-lans-zilver-goud-loper-toren.
Maar dit komt omdat ik zelf nog nooit veel aan een lans heb gehad, wellicht dat hij soms ook wel beter is dan een generaal.
Verder heb ik ergens gelezen dat paard+zilver slechter is dan een toren en lans+goud beter is dan een loper.
Dit lijken me wel mooie richtlijnen. |
|
Naar boven |
|
 |
 |
ivoSF |
|
ik ben geen expert, maar ik weet het volgende.
in het begin is de loper beter dan de toren omdat de posities dan nog niet zo open zijn en dus schuin door stellingen kunnen gaan waardevol is, later als de posities wat meer open zijn worden torens nutiger, maar ze zijn beide dus ongeveer even waardevol, naar ik heb begrepen van een sterke speler de toren iets meer.
lans plus toren combinaties kunnen heel sterk zijn, maar inderdaad de lans is na de pion het minst waard.
jasperov volgorde klopt volgens mij dus aardig |
|
Naar boven |
|
 |
 |
snoopBOK |
|
Ik dat in de meeste gevallen de toren wel wat beter is dan de loper puur omdat het iets makkelijker is om met een toren het leven van de vijandelijke koning moeilijker te maken.
Verder is een lans of een paard een meer waard als je deze in de hand hebt. Ik denk dat ze dan wel een zilveren generaal waard zijn.
Uiteindelijk blijft de waarde erg stellingsafhankelijk en is initiatief vaak belangrijker dan materiaalvoorsprong. |
|
Naar boven |
|
 |
 |
goseiger
Geregistreerd op: 24-3-2005 Totaal berichten: 42 Woonplaats: Amersfoort Leeftijd: 62 Geslacht: Man |
|
SnoopBOK's opmerking is de meest waardevolle:
Quote: | Uiteindelijk blijft de waarde erg stellingsafhankelijk en is initiatief vaak belangrijker dan materiaalvoorsprong. |
Eigenlijk is het ook zo dat de minder sterke schakers veel te veel waarde hechten aan de waarde van de stukken. Een offer ziet er dan heel fraai uit, maar de sterke speler weet wel beter: wat moet ik met een stuk meer als 2 van mijn stukken helemaal fout staan? Verliezen, dus.
Bij shogi zie je dat dat nog veel belangrijker is. Je verliest immers doordat je koning mat komt te staan en niet doordat je meer stukken hebt. |
|
Naar boven |
|
 |
 |
go-herminator  Vip
Geregistreerd op: 4-7-2005 Totaal berichten: 238 Geslacht: Onbekend |
|
Wat ik erover heb kunnen vinden op internet is:
P (pawn) : 1
L (lance) : 4
N (knight): 5
S (silver): 7
G (gold) : 8
+S (gold S): 8
+L (gold L): 9
+N (gold N): 9
+P (tokin) : 10
B (bishop): 11
R (rook) : 13
+B (horse) : 15
+R (dragon): 17
Een + ervoor betekent dus een (naar gouden generaal) gepromoveerd stuk. Dat maakt het ingewikkeld. Ruil je bijvoorbeeld een +P (gepromoveerde pion) voor een S (zilveren generaal) dan lijkt dat nadelig, je levert immers een stuk met waarde 10 in voor een met waarde 7. Maar aangezien de stukken weer terug komen, betekent het ook nog een dat jij een zilver weer in mag zetten, maar je tegenstander maar een pion. Dus je verliest 10, maar wint 7, terwijl je tegenstander 7 verliest, en maar 1 wint. Netto verlies jij dus 3 en je tegenstander 6.
Verder is natuurlijk heel belangrijk dat opnieuw inzetten de waarde van stukken nogal kan beinvloeden. Als je een pion in handen hebt, heb je nominaal een stuk van 1 punt, maar stel je kunt hem ergens inzetten waar hij gegarandeerd gaat promoveren, dan is ie dus eigenlijk weer 10 waard.
Dat alles, gecombineerd met het feit dat shogi nogal een spel is waarin initiatief veel belangrijker is dan in schaken, maakt dat het niet zo simpel is als bij schaken.  _________________
Go, Go 9x9 (2) Go (18), Go 9x9 (10), Boer Zoekt Land (2), Stad & Land, Ataxx, Streetsoccer, Pinguin, Oware
Woordspel, Seasim Shogi, Xiangqi, Backgammon, 4-op-een-rij, 4-op-een-rij-tetris Zeeslag, Ur |
|
Naar boven |
|
 |
 |
ponnuki Geregistreerd op: 4-11-2005 Totaal berichten: 206 Woonplaats: 's-Hertogenbosch Leeftijd: 50 Geslacht: Man |
|
go-herminator schreef: | Wat ik erover heb kunnen vinden op internet is:
P (pawn) : 1
L (lance) : 4
N (knight): 5
S (silver): 7
G (gold) : 8
+S (gold S): 8
+L (gold L): 9
+N (gold N): 9
+P (tokin) : 10
B (bishop): 11
R (rook) : 13
+B (horse) : 15
+R (dragon): 17
Een + ervoor betekent dus een (naar gouden generaal) gepromoveerd stuk. Dat maakt het ingewikkeld. Ruil je bijvoorbeeld een +P (gepromoveerde pion) voor een S (zilveren generaal) dan lijkt dat nadelig, je levert immers een stuk met waarde 10 in voor een met waarde 7. Maar aangezien de stukken weer terug komen, betekent het ook nog een dat jij een zilver weer in mag zetten, maar je tegenstander maar een pion. Dus je verliest 10, maar wint 7, terwijl je tegenstander 7 verliest, en maar 1 wint. Netto verlies jij dus 3 en je tegenstander 6. |
Dat vind ik maar een verwarrende manier van tellen - en tegenintuďtief ook, omdat het nodig is een tokin een hogere waarde te geven dan een 'natuurlijke' gold of een +S, en die laatste stukken zijn naar mijn mening toch duidelijk meer waard, of minstens evenveel. Het lijkt me duidelijker om dan in je lijst voor gepromoveerde stukken de gepromoveerde en ongepromoveerde waarde op te tellen en door 2 te delen:
P (pawn) : 1
L (lance) : 4
N (knight): 5
+P (tokin) : 5.5
+L (gold L): 6.5
S (silver): 7
+N (gold N): 7
+S (gold S): 7.5
G (gold) : 8
B (bishop): 11
R (rook) : 13
+B (horse) : 13
+R (dragon): 15
Zo zie je meteen dat een tokin opofferen voor een silver je 1.5 punt oplevert.
Quote: | Verder is natuurlijk heel belangrijk dat opnieuw inzetten de waarde van stukken nogal kan beinvloeden. Als je een pion in handen hebt, heb je nominaal een stuk van 1 punt, maar stel je kunt hem ergens inzetten waar hij gegarandeerd gaat promoveren, dan is ie dus eigenlijk weer 10 waard. |
Liever 5.5 dus, maar zelfs daar valt nog wat van af te trekken, want het kost je wel 2 zetten om die tonin te krijgen (1 om op het bord te plaatsen en 1 om te promoveren). Gegarandeerd binnen 2 zetten iets hebben is toch weer minder dan het gewoon op het bord hebben.
Daar staat dan weer tegenover dat een stuk in de voorraad overal op het bord kan worden ingezet, terwijl een stuk op het bord slechts een beperkt aantal zetten heeft. Ikzelf heb bijvoorbeeld het idee (maar ik ben ook maar een beginner, dus trek je niet te veel aan van wat ik zeg) dat een knight in de voorraad een lekkere dreiging vormt vanwege de mogelijkheden van een vork (die vaak een goud of zilver kunnen opleveren), terwijl een knight op het bord, die maar 2 mogelijke zetten heeft, vaak eerder een aanvalsobject voor je tegenstander is... |
|
Naar boven |
|
 |
 |
go-herminator  Vip
Geregistreerd op: 4-7-2005 Totaal berichten: 238 Geslacht: Onbekend |
|
Ik ben het er mee eens dat het ietwat onhandig lijkt. Ik weet de reden daar niet voor, want ik heb het niet zelf bedacht, ik heb het van:
http://www.msoworld.com/mindzine/news/orient/shogi_handicap1.html#piecevalue _________________
Go, Go 9x9 (2) Go (18), Go 9x9 (10), Boer Zoekt Land (2), Stad & Land, Ataxx, Streetsoccer, Pinguin, Oware
Woordspel, Seasim Shogi, Xiangqi, Backgammon, 4-op-een-rij, 4-op-een-rij-tetris Zeeslag, Ur |
|
Naar boven |
|
 |
 |
goseiger
Geregistreerd op: 24-3-2005 Totaal berichten: 42 Woonplaats: Amersfoort Leeftijd: 62 Geslacht: Man |
|
Mijn advies blijft: niet proberen een stelling of een afwikkeling te waarderen met de waarde van de stukken.
Je blijft een prutser als je zo te werk gaat.
Probeer te begrijpen wat er aan de hand is. |
|
Naar boven |
|
 |
 |
whits |
|
Hey mensen,
Het is geen probleem in 'stukwaarde' omlaag te gaan als je direct nut hebt van een van de stukken. Probeer met een onzekere afruil altijd te kijken wie de stukken waar kan gebruiken. Ook moet je de afstand van de stukken tot de 'warzone' meerekenen in de waarde (een goud in de hoek kost minimaal 2-3 zetten om weer te activeren)
-Whits |
|
Naar boven |
|
 |
 |
Testrider |
|
Ik zag op internet ergens deze waarden, uiteraard verschillt het per stelling maar gemiddeld genomen lijken de verhoudingen wel goed.
P: 52
L,N: 120
S: 120
G: 200
B: 220
R: 360
P+: 240
L+: 230
N+: 230
B+: 460
R+: 550 |
|
Naar boven |
|
 |
 |
satoritokin |
|
Er zijn twee aspecten aan de waarde van stukken.
In het geval van entering king (ji-shogi), tellen toren en loper (al dan niet gepromoveerd) voor 5 punten elk, en alle overige stukken (uiteraard m.u.v. de koning) voor 1 punt, waarbij eigenlijk alleen de stukken in de hand en in de promotiezone die niet eenvoudig gratis gepakt kunnen worden meetellen. Er zitten dus 54 punten in. Normaalgesproken, wordt remise (met dus overnieuw spelen met gewisselde kleuren met de resterende bedenktijd) vastgesteld zodra beide spelers dat overeenkomen, en dus geen "losse stukjes" meer denken te kunnen binnenhalen, wanneer beide spelers 24 of meer punten hebben (24-punten regel). In uitzonderlijke gevallen, kan de wedstrijdleider de 27-punten hanteren, waarbij de speler met de meeste punten wint en in geval van 27 punten elk (vandaar de naam), dat wit (gote) wint. |
|
Naar boven |
|
 |
 |
satoritokin |
|
In het geval van een daadwerkelijke partij, dan tellen heel veel aspecten mee:
- activiteit van het stuk (los stuk in de hoek is minder waard dan stuk in het kasteel; aanvallend stuk is minder waard dan verdedigend stuk), zowel voor de verdediging als de aanval (denk aan gepromoveerde loper in eigen stelling)
- waarde voor de tegenstander (vandaar dat een gepromoveerde pion zoveel waard is, met name om hem te maken aangezien de tegenstander slechts een pion terugkrijgt, terwijl hij wel de kracht van een goud heeft). Denk hierbij ook aan openheid/samenhang van de eigen verdediging, mogelijkheid tot vorken, etc.
- tempo (een pion droppen op de achterste rij achter een goud droppen, kost slechts een pion, maar wint vele zetten ontspanning/ontsnappingsruimte).
Bekijk dus elke stelling heel goed voordat je besluit wat een stuk waard is. De rangorde P,L/N,S,G,B,R is alleen maar een richtlijn en meer gespecificeerde waarde toekennen aan een stuk mag zeker niet statisch en onafhankelijk van bovenstaande overwegingen. |
|
Naar boven |
|
 |
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|