Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EsmarOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 50
Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 13:43    Onderwerp: Wanneer is het spel uit?? Reageer met quote

Ben het nu aan het spelen, maar ik kan eigenlijk nergens precies vinden op welk punt het spel is afgelopen Embarassed Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
Doomdark
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:07    Onderwerp: Re: Wanneer is het spel uit?? Reageer met quote

Esmar schreef:
Ben het nu aan het spelen, maar ik kan eigenlijk nergens precies vinden op welk punt het spel is afgelopen Embarassed Embarassed

Als beiden spelers passen. Smile
Naar boven
EsmarOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zal vast een hele domme vraag zijn, maaar wat is dan het doel van het spel Embarassed
Naar boven
Doomdark
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Esmar schreef:
Zal vast een hele domme vraag zijn, maaar wat is dan het doel van het spel Embarassed

Dat vind ik geen domme vraag hoor.

Het doel is "gebied" te winnen, meer dan je tegenstander. Heb je de help tekst gelezen op jijbent of is je daar iets niet duidelijk?
Naar boven
EsmarOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

het hele bord kan dus vol liggen en dan nog geen winnaar hebben.
Naar boven
Doomdark
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Esmar schreef:
het hele bord kan dus vol liggen en dan nog geen winnaar hebben.

Dat kan gelukkig niet (dat het bord vol ligt). Wanneer een groep stenen in is gesloten wordt deze groep geslagen en verdwijnt van het bord.

Het is wel zo als je de "echte" Go speelt, dus niet de 9x9 variant, het spel heel erg lang kan duren (vandaar ook de 9x9 variant).
Naar boven
EsmarOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

en wat is daar dan het verschil tussen??? Sorry voor de vragen .
Naar boven
Doomdark
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Esmar schreef:
en wat is daar dan het verschil tussen??? Sorry voor de vragen .

9x9 slaat op de afmetingen van het speelveld. "Echt" Go wordt op een 13x13 veld gespeeld, een stuk groter dan 9x9 dus. Er wordt echter op de zelfde manier gespeeld.

Als je kijkt bij de spellen op jijbent zie je Go staan en Go 9x9.

De vragen zijn geen probleem hoor. Smile
Naar boven
EsmarOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

denk dan toch dat ik persoonlijk spellen als Go Moku leuker vind. Misschien komt dat dan ook wel omdat ik dit niet goed snap hoor. Bedankt voor alle uitleg,
Naar boven
Doomdark
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

Esmar schreef:
denk dan toch dat ik persoonlijk spellen als Go Moku leuker vind. Misschien komt dat dan ook wel omdat ik dit niet goed snap hoor. Bedankt voor alle uitleg,

Hoe je Go moet spelen is niet zo lastig te snappen. Wat het doel is en hoe de puntentelling werkt is wel iets lastiger.

Maar Go-moku is natuurlijk ook leuk! Smile
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ahum, echt go wordt op 19x19 gespeeld, nog groter dus :p

Go is inderdaad een lastig spel en niet echt iets dat je zo even door de regels te lezen kan spelen, maar het is wel een enorm mooi spel als je het eenmaal kent Smile

Het gaat er om gebieden te omsingelen waar je tegenstander geen stenen meer in zou willen zetten.

Stenen die volledig omsingeld zijn worden geslagen en van het bord gehaald, maar als jouw groep 2 velden van 1 punt omsingeld dan kan de tegenstander op die velden niet zetten omdat zijn steen daar direct is ingesloten en dus geslagen wordt. Zo'n groep kan dus nooit geslagen worden en wordt "levend" genoemd. Een groep die groot genoeg is om altijd 2 van die ogen te maken kan ook niet geslagen worden ook al heeft ie die ogen nog niet.

Een groep die is ingesloten en niet zelf 2 aparte velden kan omsingelen wordt dood genoemd, ook als hij nog op het bord staat, omdat ie nooit levend kan worden en dus uiteindelijk geslagen kan worden.

Zo'n levende groep heeft wel ruimte nodig, dus als een gebied dat door de tegenstander omsingeld is klein is dan kan je daar beter niet spelen want dan worden je stenen uiteindelijk geslagen. Zo speel je dus door totdat alle lege gebieden te klein zijn om levende groepen in te maken. Op dat moment kosten alle zetten je punten omdat je stenen of je eigen gebied kleiner maken als je je eigen gebied opvult (alleen lege velden tellen als punten) of geslagen worden als je ze in een gebied van de tegenstander zet.

De punten aan het eind zijn de geslagen stenen van de tegenstander plus het aantal lege velden dat je omsingeld hebt.

Om het verder te leren kan je het beste een wat meer ervaren speler uitdagen, die wil het je vast beter uitleggen!
Naar boven
Doomdark
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2007 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Vinnie schreef:
Ahum, echt go wordt op 19x19 gespeeld, nog groter dus :p

Dat klopt ja. Embarassed

Toevallig speelde ik gisteren Go op een handheld en daar kan je kiezen uit 9x9, 13x13 en 19x19. Zat met die 13x13 mijn hoofd. :?
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2007 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

voor de beste manier om snel het te snappen check deze tutorial:

http://www.cs.kuleuven.ac.be/%7Ejanr/go/interactive/index-d.html
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: