FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anemoonvisje
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 10:52    Onderwerp: Go 9x9 - 13x13 Reageer met quote

Hoi Allemaal,

Ik ben op zoek naar meningen. Dus iedereen: laat je mening even weten. Very Happy

Regelmatig zijn er verzoeken om ook go 13x13 op de site te krijgen. Ook mijn verzoek hiertoe is helaas (weer) afgewezen omdat 9x9 al een uitzondering is (en er niet meer komen). Ik kan het grotendeels wel bedrijpen, maar persoonlijk vind ik 13x13 een leuke variant.

Mijn persoonlijke motivaties hiervoor zijn:
- Het is heel goed formaat voor beginners.
- Het spel duurt dan heel veel minder lang als bij 19x19
- je kan hierop echter wel echt go spelen (dus aanvallen/verdedigen/gebiedmaken, bij 9x9 is gebied maken veel moeilijker, ben je eigenlijk continu in gevecht)
- zodra je een keer een foutje maakt heb je nog niet bijvoorbaad verloren zoals bij 9x9 (tenzij je tegenstander gaat blunderen dan)
- minder sterke spelers maken op dit formaat wat meer kans op een overwinning tov 9x9
- dit is ook een leuk formaat om unrated andere variaties op het spel te spelen (bv. slag-go of deels randen met 1 kleur bezetten en dan spelen)
- ook voor toernooien/teamspellen lijkt het mij voor een aantal spelers een leuke variant mbt het veel tegenkomen van spelers die het spel niet of niet goed kennen.

Kortom: het lijkt mij een strak plan om te kijken of we 9x9 kunnen inwisselen voor 13x13.

Wat vinden jullie??
Naar boven
TwaburovOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 345
Leeftijd: 29
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 15:26    Onderwerp: . Reageer met quote

Een spel weghalen zal niet gebeuren. En 3 verschillende go-spellen is een beetje teveel van het goede Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
Anemoonvisje
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 17:48    Onderwerp: Re: . Reageer met quote

Twaburov schreef:
Een spel weghalen zal niet gebeuren. En 3 verschillende go-spellen is een beetje teveel van het goede Smile

Ik vind het een beetje voorbarig om direct te zeggen dat het weghalen niet zal gebeuren. Wanneer er genoeg voorstanders zijn om het te wisselen kunnen we Bram(JW/Marianne) daar misschien wel van overtuigen.
Naar boven
Doomdark
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als er nou één Go spel is, waarbij je kan kiezen hoe groot het veld is.
Naar boven
blaat_kwadraat
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

persoonlijk ben ik wel voor extra 13x13, maar weghalen van (dwz, ruilen voor) 9x9 lijkt me niks. Je zegt dat beginners het goed kunnen leren op 13x13, maar de echte beginners leren het toch het snelst op 9x9. Eigenlijk vind ik het wel vreemd dat ze niet aan 3 go-varianten willen. Misschien inderdaad een plan om als je een Go spel start, je kan kiezen tussen 3 bord-grotes?
Naar boven
TheTimmyOffline

Totaal berichten: 3985
Leeftijd: 36
Seychelles
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Even een reactie van de admins Razz

Als er vraag naar is van de gebruikers is het natuurlijk niet onmogelijk dat het ene spel wordt vervangen door het andere. Go zal sowieso blijven, maar als iedereen (of een grote meerderheid) vindt dat 13x13 beter is dan 9x9, waarom niet?

Ik ben er persoonlijk nog niet uit wat ik beter vindt. go 9x9 is een heel tactisch spelletje, maar 1 foutje kan inderdaad fataal zijn. go 13x13 begint meer op het echte go te lijken. Eigenlijk zou alle3 wel prettig zijn, dan kun je het tactiesche spel lerenop 9x9 en het strategische op 13x13.
florrat
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er zeker tegen om een derde go-variant erbij te zetten. Kijk maar eens bij de statistieken, go en go (9x9) staan allebei bij de laagste 5, en dat is nog hoog omdat er net twee nieuwe spellen zijn toegevoegd. Dus go wordt zo'n beetje het minst gespeeld op deze site, waarom dan 3 varianten invoeren? Dan komen er nog minder spelers per spel.

Twee varianten kan wel, maar ik vind niet dat er een variant moet worden weggehaald, lekker twee uitersten. 9x9 voor een klein potje en 19x19 voor lange potten.
Naar boven
ponnukiOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 205
Leeftijd: 47
BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2007 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het jammer vinden als 9x9 door 13x13 vervangen zou worden, ik houd persoonlijk meer van 9x9 dan van 13x13.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
pombeestOffline
Admin
Admin

Totaal berichten: 368
Leeftijd: 48
BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2007 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Go op een andere bordgrootte leidt meteen tot een heel ander spelletje. Op 9x9 is het eigenlijk bijna puur tactisch, 19x19 is heel strategisch. Als go-admin ben ik uiteraard voor het toevoegen van 13x13, omdat ook dat weer een heel ander spelletje is. Maar realistisch gesproken kan je het niet echt van jijbent verwachten dat er nog een derde bordgrootte bij komt. Gegeven hoeveel het gespeeld wordt (ja, ik weet het, mensen die het niet spelen weten gewoon niet wat ze missen) mogen we al heel blij zijn met twee bordgroottes. En als ik er dan twee mag kiezen, houd ik het het liefst zoals het is. Het 9x9 bord is voor beginners het makkelijkst, en heeft ook toegevoegde waarde voor ervaren spelers. Voor beginners is 13x13 ook al vrij groot, en is voor de echt ervaren spelers ook het minst aantrekkelijk..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
ivoSF
BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2007 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

ja 13x13 is best leuk, maar aangezien je niet mag verwachten dat er een 3e variant wordt toegevoegd op jijbent, hou ik het liever zoals het is.
Naar boven
ryuu42
BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2007 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

13x13 trekt mij ook minder, 9x9 is nog wel leuk, 13x13 is beide net niet.
Natuurlijk zou het leuk zijn als je kunt kiezen bij het starten van een go pot, maar sowieso kun je de ratings dan niet mengen, want het blijven verschillende spellen. Denk dus niet dat het haalbaar is om bij het starten te kiezen.

Verder zal er denk ik niet voldoende animo voor zijn om 13x13 te gaan spelen. Verwijder je 9x9, dan verlies je alleen de ervaren spelers die 13x13 niet zo leuk vinden en de beginners die het nog moeten leren en 13x13 te groot vinden. Het zou dus alleen voor die mensen die tussen beginner en ervaren in zitten, misschien handig kunnen zijn.

Persoonlijk denk ik dat als je eenmaal op 9x9 genoeg ervaring hebt opgedaan, je best met wat begeleiding eventueel, naar 19x19 kunt overstappen zonder teveel moeite.
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

er zijn toch 12 spellen met minder lopende partijen dan go hoor en go heeft een boel nieuwe spelers naar jijbent getrokken, het is alleen een beetje een lastig spel om zomaar een beetje erbij te spelen dus zal het nooit zoveel gespeeld worden als backgammon, wat ik ook speel terwijl ik er niks aan vind. Denk dat shogi daardoor ook niet echt veel gespeeld zal worden, maar het is toch een leuke toevoeging.

Nu er zoveel spellen op jijbent zijn zie ik geen reden om geen 3e go-variant op de site te willen. Het heeft wel toegevoegde waarde omdat het toch iets echter go is (je kan beter gebied maken) dan 9x9 en niet zo absurd lang duurt als 19x19 in vergelijking met andere spellen op jijbent. Diegene die het niet willen spelen spelen het gewoon niet. Het kost ook nauwelijks tijd voor bram om het te maken Smile Denk dat er vrij weinig mensen over zijn die alle spellen fanatiek spelen en de meeste daarvan zijn go-ers volgens mij Smile
Naar boven
florrat
BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2007 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Vinnie schreef:
er zijn toch 12 spellen met minder lopende partijen dan go hoor
...
Klopt, maar go duurt ook wel ietsjes langer dan het gemiddelde spel, dus dan is het logisch dat er meer spellen tegelijk lopen...
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9885
Leeftijd: 50
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Go 9x9 en Go 13x13 kan net als Go 19x19 nu worden gespeeld op http://www.bordspel.nl. Het betreft dan wel een realtime site. De site is nog in ontwikkeling en Go is nog niet goed getest, dus als wat Go spelers dit zouden willen doen, graag.

http://www.bordspel.nl is de nieuwste site van jijbent.nl.

Eventuele bugs het liefst melden op het forum van bordspel.nl
Anemoonvisje
BerichtGeplaatst: Za Aug 09, 2008 0:50    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal top Bram. Very Happy
#Multi
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: