Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TheTimmyOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 3998
Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Seychelles
BerichtGeplaatst: Vr Apr 13, 2007 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Toch vind ik het raar dat elke opmerking van Ruben door een aantal spelers afgedaan wordt met gezeur. Hij stelt gewoon een spelregelvraag en zegt er ook bij da tie waarschijnlijk verliest. Hij maakt dus vrij snel duidelijk dat het hem niet om remise claimen gaat, maar om duidelijkheid.

Beetje raar dan om hem jaloers enzo te noemen...
ruben87Offline

Totaal berichten: 975
Leeftijd: 34
Gelderland
BerichtGeplaatst: Za Apr 14, 2007 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij heeft niemand door wat het doel van dit topic is. Dat zal ik dan even duidelijk maken:

De admins en strategie spelers informeren over het (blijkbaar) verschil tussen de ''verkenner zettenregel'' van Strategie en van stratego.

Daarnaast wil ik graag melden (mocht dat nog niet duidelijk geweest zijn) dat ik hem graag veranderd zie in de officiele stratego regel. Het uitblijven van deze regel maakt de verkenner namelijk erg sterk (te sterk naar mijn mening)

Het zal echter wel moeilijk te programmeren zijn, ik weet iig dat het wel mogelijk is.

Ik ga er nu iig van uit dat de regel (nog) niet bestaat op jijbent en ik geef de partij ook op. Ik bewaar de partij wel zodat gebruikers een visuele uitleg hebben, omdat de regel moeilijk uit te leggen valt in woorden (vind ik).

Graag wel nog reacties van admins en andere gebruikers, wat ze van mijn idee vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
Hawkmoon269
BerichtGeplaatst: Za Apr 14, 2007 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

om welke zetnummers gaat het in de partij. Ik ben benieuwd waar dit allemaal om gaat.
Naar boven
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Zo Apr 15, 2007 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Laatste paar zetten.
Naar boven
Vinnie
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Vind dit een hele normale vraag van ruben en snap niet waarom iedereen zo reageert. Kennelijk begrijpen zij het niet.

De herhalingsregels op jijbent zijn overgenomen van de ISF spelregels, en bij de ISF-regels is het zo dat voor een verkenner alle velden waar hij overheen springt gelden als laatste veld ivm met de 2-velden regel. Dit maakt heel veel verschil bij het opsluiten van verkenners dus is logisch dat ie wil weten of dit op jijbent ook geld.

Om het op jijbent simpel te houden heb ik er destijds echter voor gekozen deze regel maar achterwege te laten. De 2-velden regel wordt automatisch gedetecteerd, en hierbij geldt dat alleen het veld waar de verkenner echt vandaan kwam telt. Dit is dus anders dan bij de ISF-regels.
Naar boven
Hawkmoon269
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik vind de reacties nogal bot, aangezien het gewoon om een spelregelvraag gaat. Het gaat er helemaal niet om of je tegen je verlies kan of niet. Het is gewoon een goede vraag !

Aangezien ik geen stratego speel, begreep ik eerst niet zo waar de commotie om ging, maar na de uitleg van Vinnie is alles me duidelijk. Net zoals er bijvoorbeeld verschil zit tussen woordspel en scrabble, is er ook een verschil tussen stratego en strategie, waaronder dus deze regel.
Naar boven
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de uitleg Vinnie.

Het maakt het idd wat ingewikkelder, en deze regel is zelden van toepassing. Het lijkt me ook moeilijk te programmeren.

Denk dat er weinig kans in zit dat de regel ooit op jijbent komt, maar het is nu dus iig duidelijk dat de regel hier niet van toepassing is.
Naar boven
Brainpower
BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2007 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi mannen,

De vraag van Ruben is volkomen terecht en ik ben van mening dat de mogelijkheid om deze regel te implementeren serieus onderzocht moet worden (dus aan de slag heren Wink )

Ik denk niet dat het uit had gemaakt voor de afloop van de partij, 3 stukken om een verkenner in te sluiten is normaal gesproken niet te doen maaaaar er zat een verkenner bij wat het vrij eenvoudig maakt Smile

Deze discussie is des te meer aanleiding om is een keer op een echt stratego toernooi te komen kijken allemaal, het is spannender, gezelliger en leuker dan achter de pc Wink Ten tweede biedt het echte Strategospel meer mogelijkheden wat het interessanter maakt Smile
(zie ook volgende topic voor meer info)

Groeten Tim
Naar boven
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Vinnie schreef:

De herhalingsregels op jijbent zijn overgenomen van de ISF spelregels, en bij de ISF-regels is het zo dat voor een verkenner alle velden waar hij overheen springt gelden als laatste veld ivm met de 2-velden regel. Dit maakt heel veel verschil bij het opsluiten van verkenners dus is logisch dat ie wil weten of dit op jijbent ook geld.

Om het op jijbent simpel te houden heb ik er destijds echter voor gekozen deze regel maar achterwege te laten. De 2-velden regel wordt automatisch gedetecteerd, en hierbij geldt dat alleen het veld waar de verkenner echt vandaan kwam telt. Dit is dus anders dan bij de ISF-regels.

Wel grappig topicje: Nu een situatie waarin ik het voordeel heb.

http://www.jijbent.nl/strategie/show.php?gamenumber=9431791
vanaf zet 95b

Als de vlag op c1 staat win ik nu binnen 4 zetten. Met de normale stratego regels zou ik moeten stoppen met heen en weer bewegen, en had ik niet extra stukken gehad, dan was het wellicht nog een remise geworden.

Kan deze regel echt niet veranderd worden? Ik vind het eerlijker als de verkenner zet ook wordt meegenomen in de zettenregel...

Dit voorbeeld illustreert hoe sterk de verkenner is in het spel. In mijn ogen maakt het uitblijven van deze regel hem te sterk.

Tegenargumenten de lastige implentatie in het systeem, en het weinig voorkomen van de regel (zie de 1e post in het topic, dat was de 1e keer dat ik er mee te maken kreeg Smile )
Naar boven
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Nu ik mijn eigen reactie terug aan het lezen ben draai ik toch bij. Ik moet het op een bepaalde manier eens zijn met Ruben. Het spel strategie zou zoveel mogelijk op het echte stratego moeten lijken in mijn ogen.
In dat geval heeft Ruben gelijk als het gaat om deze verkenner regel.

Toch een goed punt voor de admins om even naar te kijken.

Daarnaast wil ik nog even een statement maken naar altijd maar weer dezelfde mensen die zo bot reageren op dit forum.
Het gaat Ruben hier niet om het winnen of verliezen van een partij maar om duidelijkheid over een regel.

In ieder geval, goed punt toch wel Ruben als ik het echt goed bekijk. Lijkt me toch handig als de admins hier een discussie puntje van maken.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9978
Leeftijd: 52
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Is nauwelijks te implementeren in de huidige structuur en gezien het feit dat het bijna nooit voorkomt, ga ik het ook niet aanpassen.

Het zou in de spelregels opgenomen kunnen worden dat mensen het zelf moeten opmerken en de admin er op attent mogen maken als het voorkomt, maar ben daar eigenlijk geen voorstander van.
AnneVeltman
BerichtGeplaatst: Vr Aug 14, 2009 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Het ziet er nu ook naar uit dat het bij een topspeler in 2,5 jaar tijd 2x is voorgekomen. Het lijkt mij dan ook niet de moeite waard.

@Royal: Wel grappig om mensen af te gaan zeiken die meer dan 2 jaar terug een comment plaatsten...
Naar boven
BountyOffline
Totaal berichten: 98
Leeftijd: 44
BerichtGeplaatst: Vr Aug 14, 2009 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon meedoen aan een stratego toernooi heb je duidelijke regels en duurt een toernooi geen jaren. Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Vr Aug 14, 2009 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, ik heb het in ieder geval duidelijk gemaakt aan alle spelers. Op een real life play stratego site is deze regel wel geimplinteerd (net als alle zettenregels) dus het moet kunnen.

En al komt het 1x per jaar voor, de regel beslist wel een partij. Hij komt vast wel vaker voor, maar alleen bij belangrijke situaties hecht je er waarde aan.

En anders maar een superverkenner Smile
Naar boven
HolbewonerOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 1847
Leeftijd: 42
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Aug 14, 2009 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Royalkasanova schreef:
Nu ik mijn eigen reactie terug aan het lezen ben draai ik toch bij. Ik moet het op een bepaalde manier eens zijn met Ruben. Het spel strategie zou zoveel mogelijk op het echte stratego moeten lijken in mijn ogen.
In dat geval heeft Ruben gelijk als het gaat om deze verkenner regel.

Waarom moet het zoveel mogelijk op het origineel lijken? De bordgrootte is al anders en het aantal stukken dat je tot je beschikking hebt ook al. Dat vind ik verschillen die veel meer invloed hebben (elk potje zelfs).
Bekijk gebruikers profiel 
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: