FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ThorAvaTahr
BerichtGeplaatst: Vr Feb 02, 2007 10:36    Onderwerp: Versnellen van pinguin-eindspel Reageer met quote

De pinguin spellen duren naar mijn mening langer dan nodig is. Dit heeft een aantal oorzaken, zoals het feit dat veel mensen uit principe niet opgeven, ook al kunnen ze niet meer winnen.

Dit is iets wat niet te veranderen is, noch zou ik dat willen. Echter ik vind het enigszins vervelend om eindeloos bezig te zijn een gewonnen eindspel uit te spelen. Ik weet niet of anderen dat ook als een probleem ervaren.

Als dat zo is, dan bestaat er wel een oplossing. Bij het bordspel wordt vaak, zodra een eiland (=afgesloten verzameling ijsschotsen) geheel afgezonderd is en slechts bewoond door 1 kleur pinguins, dit eiland direct uitgespeeld door die kleur.

Om dit te programmeren moet gecontrolleerd worden of een zet zulke eilanden veroorzaakt (er kunnen meerdere van zulke eilanden in 1 zet onstaan). Vervolgens moet eerst de speler die aan de beurt was zijn eilanden uit spelen, waarbij hij slechts kan zetten met een pinguin op een eigen eiland. Daarna de andere speler, indien hij zo'n eigen eiland heeft. Nadat dit gebeurt is bestaat er niet meer zo'n eiland, omdat de pinguin na het uitspelen van een eiland zelf verdwijnt en slechts mogelijk enkele verlaten ijsschotsen achterlaat

Lijkt me niet erg moeilijk om toe te voegen aan het spel en het zou voor mij erg prettig zijn. De spelduur zou volgens mij met ongeveer eenderde tot een kwart afnemen.

Graag uw reactie,

Bas
Naar boven
Poll621
BerichtGeplaatst: Za Feb 03, 2007 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ben ik het helemaal mee eens en ik zou het ook erg prettig vinden! Scheelt een hoop onzinnige zetten en tijd.

Groet, Poll621
Naar boven
Sabotage
BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 0:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben hier ook een grote voorstander van. Met regelmaat zit ik te wachten, in een reeds gewonnen spel, totdat m'n tegenstander weer een zet heeft gedaan.....

Om dit te laten werken moet er echter ook nog iets anders aangepast worden: het is op dit moment nl. zo dat op het moment dat je 51 vissen hebt opgegeten vanaf minder dan de helft van de ijsschotsen en je kunt zelf niet verder, je tegenstander, die dan dus al echt verloren heeft, dan nog al z'n schotsen weg moet werken voordat het spel afgelopen is...... How bizarre?
Naar boven
Feen
BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 1:11    Onderwerp: Reageer met quote

en hoe wil je dat dan doen met wat als zet telt? Hoeveel dagen bedenktijd heb je dan? telt zo'n hele serie van ijsschotsen wegwerken op een eiland als 1 zet of zijn het allemaal afzonderlijke zetten?
Naar boven
bliekenbitter
BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 1:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou wel een vooruitgang zijn inderdaad!
@Feen: Je zou het gewoon hetzelfde kunnen doen als bij ur (als je op een rozet komt).
Naar boven
Poll621
BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Sabotage schreef:
Ik ben hier ook een grote voorstander van. Met regelmaat zit ik te wachten, in een reeds gewonnen spel, totdat m'n tegenstander weer een zet heeft gedaan.....

Om dit te laten werken moet er echter ook nog iets anders aangepast worden: het is op dit moment nl. zo dat op het moment dat je 51 vissen hebt opgegeten vanaf minder dan de helft van de ijsschotsen en je kunt zelf niet verder, je tegenstander, die dan dus al echt verloren heeft, dan nog al z'n schotsen weg moet werken voordat het spel afgelopen is...... How bizarre?

Het zou net als Seasim moeten. Wie het eerst 51 vissen heeft gegeten heeft gewonnen.
Naar boven
ThorAvaTahr
BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

nee, dat is slechts 1 van de mogelijkheden om te winnen, je kan ook met 50 vissen tegen 50 vissen winnen of met 30 tegen 29 vissen
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9792
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap de vraag voor het in 1 keer wegnemen van een los eiland, alleen hebben we dat bewust niet gedaan. De reden is vrij simpel: belasting van de server. We slaan het spel op een dusdaning manier op dat het uitrekenen wat een los eiland is erg inefficient moet gebeuren en daardoor veel tijd kost, ik schat zo'n 1-2 sec per zet.
Poll621
BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

ThorAvaTahr schreef:
nee, dat is slechts 1 van de mogelijkheden om te winnen, je kan ook met 50 vissen tegen 50 vissen winnen of met 30 tegen 29 vissen

Dat begrijp ik ook wel. Maar om uit te rekenen hoeveel het uiteindelijk zal worden blijkt teveel tijd te kosten, zeker wanneer het 30-29 wordt bijvorbeeld. Maar wanneer één van de twee spelers 51 op punten komt en sowieso gewonnen heeft, hoeft er niets meer worden uitgerekend waardoor de server minder werk heeft te doen.
Naar boven
kleiduif
BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

je kan ook net als met go spelers de mogelijkheid geven om aan te geven wat van wie is
Naar boven
ThorAvaTahr
BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
Ik snap de vraag voor het in 1 keer wegnemen van een los eiland, alleen hebben we dat bewust niet gedaan. De reden is vrij simpel: belasting van de server. We slaan het spel op een dusdaning manier op dat het uitrekenen wat een los eiland is erg inefficient moet gebeuren en daardoor veel tijd kost, ik schat zo'n 1-2 sec per zet.

Hmm, een zeer valide argument uiteraard! Echter ik begrijp dit niet zo goed, er zijn verschillende eenvoudige algoritmes beschikbaar voor het bepalen van eilanden. Ook blijkt het eenvoudig genoeg te zijn om te bepalen of een zet toegestaan is (dus op een rechte lijn ligt en en niet onderbroken wordt door reeds gezonken ijsschotsen).

Om een idee van complexiteit te krijgen: een veel ingewikkelder proces is het bepalen van een valide zet bij schaken, hierbij moet rekening worden gehouden met aftrekschaak, pat, schaakmat ed. Dit lijkt me veel complexer en meer tijd kosten.

Ik probeer je niet te bestrijden, ik ben gewoon benieuwd waarom het bepalen van eilanden zo'n grote belasting voor de server met zich zou meebrengen.

Alvast bedankt voor je reactie Wink
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9792
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

omdat het bord is opgeslagen als een 2-d array. en je
1. eerst alle pinguins moet berekenen (dat valt nog al mee)
2 voor elke pinguin moet bepalen of die een andere pinguin kan bereiken via een geldige zet. Dat moet recursief gebeuren en php is daar niet goed in Smile Kost veel overhead en veel geheugen en duurt gewoon lang. Veel langer dan het berekenen van een geldige zet in schaken.
Poll621
BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Daarnaast heb je natuurlijk ook te maken dat het spel sneller is afgelopen en het een stuk aantrekkelijker is om te spelen. Hierdoor gaan meer personen het spel spelen met als gevolg een nog zwaardere belasting voor de server Wink
Naar boven
Sabotage
BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hoewel ik hierboven aangeef dat ik een voorstander ben van het snel afwerken van geďsoleerde eilanden wil ik daar eigenlijk een beetje op terug komen.
Er ontstaan namelijk regelmatig situaties waarbij er door 2 pinguins gestreden wordt om een bepaald gebied, waarbij degene die als eerste gaat zetten (ga ik linksom of ga ik rechtsom?) het kleinste gebied te pakken krijgt. Ik gebruik in zulke gevallen altijd mijn reeds veroverde gebieden om niet in het nog te bevechten gebied te moeten zetten en zo de tegenstander te dwingen een keuze te maken.
Als de geďsoleerde gebieden snel aan de veroveraar worden toegewezen verdwijnt deze tactische mogelijkheid.......
Naar boven
Poll621
BerichtGeplaatst: Zo Feb 18, 2007 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Sabotage schreef:
Hoewel ik hierboven aangeef dat ik een voorstander ben van het snel afwerken van geďsoleerde eilanden wil ik daar eigenlijk een beetje op terug komen.
Er ontstaan namelijk regelmatig situaties waarbij er door 2 pinguins gestreden wordt om een bepaald gebied, waarbij degene die als eerste gaat zetten (ga ik linksom of ga ik rechtsom?) het kleinste gebied te pakken krijgt. Ik gebruik in zulke gevallen altijd mijn reeds veroverde gebieden om niet in het nog te bevechten gebied te moeten zetten en zo de tegenstander te dwingen een keuze te maken.
Als de geďsoleerde gebieden snel aan de veroveraar worden toegewezen verdwijnt deze tactische mogelijkheid.......

Maar dan is het nog geen eiland! Dat heet een schiereiland...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: