Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
venaOffline
Totaal berichten: 57
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Vr Jun 11, 2021 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Als je 1 zet per dag doet en de tegenstander ook, dan duurt een spel erg lang. Bijvoorbeeld een potje Veldslag van 150 zetten duurt dan 150 dagen. En in een toernooi Veldslag heb je daarna nog een finale. Spelers hebben ondertussen ook momenten dat ze vakantie opnemen, iets meer of juist minder zetten op een dag en je ziet al dat het onmogelijk is om een maximumtijd aan toernooien te geven. Aparte snelle toernooien zou eventueel iets kunnen zijn, al denk ik niet dat ze dat hier gaan doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
w-j-mOffline

Totaal berichten: 31
BerichtGeplaatst: Vr Jun 11, 2021 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

[/quote]
Ik denk dat we nu kunnen concluderen dat die extra dag per zet die je krijgt, momenteel de grootste boosdoener is van lange toernooien.[/quote]

Dat denk ik ook wel, ik vind het ook eigenlijk nergens op slaan dat je na een zet een extra dag krijgt. Ik dacht dat het altijd aantal vaste bedenktijd / dagen krijgt.
Dus als beloning krijgt je dan een extra dag daarboven op. Zeg dat je een zet heb gedaan, dat je dan naast de vast bedenktijd van bijvoorbeeld vier dagen en extra vijfde er bij krijgt.

Heb ik het zo goed geformuleerd?? Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Naar boven
HoofdpijnOffline
Supervip
Supervip

Totaal berichten: 1388
Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

w-j-m schreef:

ik vind het ook eigenlijk nergens op slaan dat je na een zet een extra dag krijgt. Ik dacht dat het altijd aantal vaste bedenktijd / dagen krijgt.

Het is ook geen extra dag. 's nachts gaat er bij alle spellen 1 dag van het tegoed af, dus als je 1 zet per dag doet verandert je tegoed niet.
Als je die dag er niet bij zou krijgen zouden alle toernooi-spellen die nog niet afgelopen zijn, na 6 dagen door de tijd gaan, onafhankelijk van hoeveel je hebt gespeeld.
Dus het slaat echt wel ergens op Wink
Naar boven
HolbewonerOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 1847
Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Kevin7 schreef:

Ik wil niet de indruk wekken dat ik enigszins de illusie heb dat er iets zal veranderen op deze site, maar ik fantaseer graag mee.
Je zou in toernooien per wedstrijd een schaakklok kunnen gebruiken. Die zet je dan op een ruime hoeveelheid, 5 dagen per speler of zoiets, of een ander wenselijke tijd. Je krijgt geen extra tijd per zet. Een speler is er dan bij gebaat om zo snel mogelijk een zet te doen, omdat je verliest als je eigen tijd op is. Je kunt niet last-minute wachten om een zet te doen. En je weet dat de wedstrijd dan gegarandeerd (in dit voorbeeld) maximaal 10 dagen duurt.

De discussie over de duur van toernooien is al meermaals gevoerd hier en komt steeds uit op dezelfde bezwaren.

Stel speler A en B spelen beide veel zetjes op een dag en gaan vlot door hun spellen heen en doen ook meteen de vervolgzet als tegenstanders ook online zijn, maar beide hebben een ander ritme.
Speler A heeft een full-time baan, gaat thuis eerst dineren en sporten en speelt om 21:00 uur een hoop zetten, terwijl speler B veel eerder online is, maar om 21:00 uur allang nog even TV kijkt en vroeg onder de wol gaat omdat die vroeg op moet staan.
Deze spelers kunnen dan in onderlinge potjes slechts 1 zet per dag doen, terwijl ze wel veel spelen.

Het schaakklok-idee zonder increment werkt ook niet. Iemand die de hele middag en avond online is en dan het bed induikt zal dan verliezen van iemand die voor het slapen gaan één zetje doet. Dan loopt de hele nacht (en volgende ochtend) diens klok door.
Kevin7Offline
Totaal berichten: 9
BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

Holbewoner schreef:
Kevin7 schreef:

Ik wil niet de indruk wekken dat ik enigszins de illusie heb dat er iets zal veranderen op deze site, maar ik fantaseer graag mee.
Je zou in toernooien per wedstrijd een schaakklok kunnen gebruiken. Die zet je dan op een ruime hoeveelheid, 5 dagen per speler of zoiets, of een ander wenselijke tijd. Je krijgt geen extra tijd per zet. Een speler is er dan bij gebaat om zo snel mogelijk een zet te doen, omdat je verliest als je eigen tijd op is. Je kunt niet last-minute wachten om een zet te doen. En je weet dat de wedstrijd dan gegarandeerd (in dit voorbeeld) maximaal 10 dagen duurt.

De discussie over de duur van toernooien is al meermaals gevoerd hier en komt steeds uit op dezelfde bezwaren.

Stel speler A en B spelen beide veel zetjes op een dag en gaan vlot door hun spellen heen en doen ook meteen de vervolgzet als tegenstanders ook online zijn, maar beide hebben een ander ritme.
Speler A heeft een full-time baan, gaat thuis eerst dineren en sporten en speelt om 21:00 uur een hoop zetten, terwijl speler B veel eerder online is, maar om 21:00 uur allang nog even TV kijkt en vroeg onder de wol gaat omdat die vroeg op moet staan.
Deze spelers kunnen dan in onderlinge potjes slechts 1 zet per dag doen, terwijl ze wel veel spelen.

Het schaakklok-idee zonder increment werkt ook niet. Iemand die de hele middag en avond online is en dan het bed induikt zal dan verliezen van iemand die voor het slapen gaan één zetje doet. Dan loopt de hele nacht (en volgende ochtend) diens klok door.

Schaakklok zonder increment werkt wel! Het is een bewuste keuze van spelers om hieraan mee te doen of niet.
1) Zoals eerder gezegd, is er de noodzaak dat spelers bewust zijn dat ze iets actiever moeten zijn
2) Niet iedereen heeft een lifestyle die het mogelijk maakt om aan zo'n toernooi mee te doen, dus "traditionele jijbent" toernooien zouden dan moeten blijven bestaan.
3) In jouw voorbeeld van speler A die alleen vlak voor slapen 1 zet doet, zal speler A net zo goed ook veel tijd verliezen, als speler B 's nachts slaapt, maar 's ochtends een zet doet. Speler A verliest dan tijd, totdat hij vlak voor slapen weer 1 zet doet... (zie punt 1. Het werkt niet als beide spelers op weinig verschillende momenten op een dag kunnen spelen)
4) De tijd op de schaakklok moet heel ruim zijn om slaaptijd en tijdsverlies door asynchrone speeltijd te compenseren (en zal ook afhankelijk van het spel verschillend moeten zijn).

Ik zou zoiets in ieder geval veel leuker vinden dan een toernooi die (extreem voorbeeld: )na een jaar nog steeds niet klaar is :p
Naar boven
VipbitchOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 902
Geslacht: Vrouw
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Jun 13, 2021 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

De schaakklok zal ongetwijfeld werken in seperate toernooien, maar dat is weer een heel ander idee dan waar het in dit topic om gaat, het beperken van de duur van een ronde in de bestaande toernooien.

Feit blijft dat rondes soms maanden kunnen duren, en zelf denk ik dat de grootste boosdoener die extra vakantiedag is. 1 dag vakantie levert je 2 of 3 dagen extra tijd op. Inderdaad, sommige spellen kennen een hele lange lijst van zetten, met Ur kwam ik ook wel eens boven de 100. Dat zijn dan 212 dagen mits geen van beiden een (reguliere) vakantie neemt en je maximaal 1x per dag zet. Gelukkig zijn dat uitzonderingen maar voor sommige spellen is dat normaal.

Eigenlijk is er op dit moment maar 1 oplossing, toernooien als Ur of Veldslag vermijden en alleen de kortere spelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: