Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
erasmus
BerichtGeplaatst: Za Mrt 26, 2005 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

caesar007 schreef:
tja , er zijn 400 openingen mogelijk na 1 volledige zet en ik denk dat ze allemaal speelbaar zijn ...

Fischer zei over e4 "best by try"

voor beginners denk ik is e4 toch wel wat gemakkelijker en dan antwoorden met e5!!

het voornaamste is dat je de opening goed kent en dat je een variant op het bord probeert te krijgen die je beheerst en waarvan je weet welke zetten er goed of minder goed zijn Very Happy

Was het niet ... "best by test"?
Naar boven
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Za Mrt 26, 2005 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Ik denk ook dat er geen verschil zit in e4 of d4, allebei goede openingen, zo niet de beste, maar beide lijdt het tot een totaal ander soort spel.
Wat mij wel opvalt is dat jongere spelers vaker e4 doen, en wat oudere mensen vaak voor d4 kiezen. d4 lijdt denk ik tot een wat betrouwbaarder spel, zonder echt agressieve aanvallen ofzo. Persoonlijk ligt e4 mij meer, ik vind het soort spel dat hieruit ontstaat leuker, je kan lekker vol op de aanval enzo, en voor zwart als beste antwoordt? smaken verschillen! Siciliaans is idd uitermate populair, het geeft zwart behoorlijke winstkansen en wit kan ook een leuke partij krijgen, Frans vind ik ook goed, alleen lijdt denk ik meer tot remise partijen en gewoon e5, is niets mis mee! f5??? wat is dat? zelfmoord?

Zelf speel ik als zwart zijnde de laatste tijd Russisch, je krijgt best leuke stellingen met zwart en hebt goede kansen om te winnen.

En dan nog 1 dingetje! jullie hebben het over e4 en d4, Timmy begon al over c4 (engels) laten we die opening ook niet vergeten!

Zelf heb ik vaak partijen geopend met Pf3! Deze openingszet is minstens net zo goed als e4 en d4, je kan kan alle kanten op en je krijgt een sterk positiespel zoals Timmy al zei, ik vind het een erg goede opening, alleen omdat ik een agressieve speler ben die van open stellingen houdt gaat mijn voorkeur uit naar e4 Very Happy
Naar boven
davevanderkist
BerichtGeplaatst: Za Mrt 26, 2005 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet gewoon proberen wat je het meest ligt. Kijk dan niet meteen naar de zetten maar naar je speelstijl. Voorbeeld:
Ik ben een aanvaller, ik wil graag zo snel mogelijk een aanval, ik wil het initiatief. Hoe bereik ik dit? ontwikkel de stukken sneller als de tegenstander. Ik houd er tevens niet van de stelling helemaal dicht te hebben.
Welke opening zal ik dan gaan spelen? in dit geval is een gambiet zeker 1 van de opties zoals het Evans-Gambiet. Als je op die manier eens naar je eigen speelstijl kijkt dan zal je vast en zeker een opening vinden die bij je past.
Naar boven
WitteHaaiOffline
Totaal berichten: 2
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Vr Mei 07, 2021 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Glorfindel schreef:
Ach ja, bijna elke variant van het Siciliaans is theoretisch gezond. Wel presteert zwart nog altijd het beste in de Scheveninger-variant (e6+d6). ...

Een oud topic... Maar wŕt heeft die Scheveninger-variant dan, wat bijvoorbeeld de (Versnelde) Draak niet heeft?

Ik las over dat de versnelde draak: 'Sharp as a knife', 'Brute force', 'It feels like I'm playing with white'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
MyriamvanloonOffline
Totaal berichten: 6
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Zo Mei 16, 2021 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik raad heel wat anders aan. Met wit raad ik systeem openingen aan London system, colle system die beginnen met D4 maar gaan voor een vaste opstelling, voordeel hiervan is minder theorie en je krijgt de dezelfde soort stellingen.

Met E4 heb je relatief veel theorie. E5 , Frans, siciliaans etc.
D4 iets minder, maar daarbij heb je de optie om dat wat in te perken met london D4 loper F4.

Als reactie op E4 adviseer ik Scandinavisch omdat je op zet 3 al een speelbaar middenspel hebt . Minder theorie en meer tijd om je te focussen op tactics en eindspellen.

Op D4 iets simpels als oud Indisch .

Je kan wel allerlei scherpe openingen willen leren maar als iemand iets anders speelt ben je van slag maar dan moet je nog steeds zien te winnen.

Lang verhaal kort, simpele systeem openingen voor wit en Scandinavisch voor zwart tegen E4 en oud Indisch of " Hollands tegen D4 en je hebt openingen voor 80% van de tijd. Je speelt immers tegen de Bob de bouwers van de wereld, niet Bobby Fischer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: