Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EspressoOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 26
Geslacht: Man
Usa
BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 4:26    Onderwerp: de laatste zet maar weer eens Reageer met quote

In spel 25450276 plaatste ik op mijn laatste zet een directe aanval, die m'n tegenstander pareerde, en daarna *trok hij zich terug* (en pakte de laatste kaart).

Ik meende gewonnen te hebben vanwege de regel:

*Is er teruggetrokken* of is het nog altijd gelijkspel, dan gaat de zege van deze ronde naar de speler wiens schermer (aan het eind van de ronde) het diepst is doorgedrongen op het speelbord.

Maar helaas, ik verloor; ik neem aan dat dat is omdat die regel over het terugtrekken alleen geldt wanneer dat gebeurt als verdediging op een indirecte aanval. Maar in dat geval vind ik bovenstaande regel wel misleidend...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 425
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Espresso,

Je interpreteert de spelregels op een verkeerde manier.
Wat er gebeurt:

1. Jij plaatst een directe aanval op fany, waarbij je 1 kaart overlaat. Omdat je kaarten overlaat, is je aanval niet de aanval waarmee de ronde eindigt. Fany mag nog alle acties doen.
2. Fany pareert de aanval. Hiermee is jouw aanval beëindigt.
3. Er liggen nog kaarten op de trekstapel (het bijpakken gebeurt pas op het einde van de beurt). Daarom mag fany na het pareren nog een van de volgende acties doen: directe aanval, indirecte aanval, of bewegen.
4. Fany kiest voor bewegen. Omdat de aanval al is geblokkeerd, telt dit niet als terugtrekken.
5. Fany pakt de laatste kaart van de stapel.
6. De ronde is beëindigd met de actie "bewegen". Daarom wordt als eerste gekeken na wie de meeste directe aanvalskaarten heeft. Dat is in dit geval de 3. Mocht dit gelijk zijn, wint de speler die het diepst is doorgedrongen.
7. Fany heeft de meest drieën en wint de ronde op de conditie "vaakste directe aanval mogelijk"

Let erop dat de regel die jij aanhaalt om twee redenen niet geldt:
1. Je aanval beëindigt niet de ronde. Je laat kaarten op de trekstapel liggen.
2. Je aanval wordt eerst geblokkeerd. Er is dus geen sprake van terugtrekken.

Je zal deze condities dus allebei moeten opheffen om de volgende keer gebruik te maken van de regel om meteen naar het diepste doordringen te kijken.

Nog een laatste toevoeging: directe aanvallen zoals jij deed moeten worden geblokkeerd. Terugtrekken mag alleen bij indirecte aanvallen. De terugtrekregel zal daarom nooit na een directe aanval in werking treden.
Naar boven
EspressoOffline
Vip
Vip

Usa
BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dank de-ik!

Je uitleg maakt het wel duidelijk waarom ik verloor. Het woord "bewegen" zoals jij dat gebruikt vind ik wel beter (eenduidiger) dan "terugtrekken" in de zin die ik misleidend vond (en nog steeds vind). Die regel hoort dus alleen bij het terugtrekken na een indirecte aanval, niet bij het naar achteren "bewegen".

Nogmaals dank!
Naar boven
EspressoOffline
Vip
Vip

Usa
BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Een follow-up vraag dan:

Wanneer mijn tegenstander een indirecte aanval uitvoert en daarmee ook de laatste kaart trekt, dan heb ik dus 3 mogelijkheden, waaronder deze 2:

1) ik kan pareren en dan terug bewegen

2) ik kan terugtrekken zonder te pareren

Als ik het goed begrijp dan wordt in geval 1) een andere regel [aantal directe aanvallen] toegepast dan in geval 2) [hoever de spelers zijn doorgedrongen]. Is dat juist?

(Ik heb me opgegeven voor het kampioenschap en garde, maar het lijkt me wel handig de spelregels te kennen Very Happy )
Naar boven
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

De einde-ronderegels zijn best complex en niet voor iedereen intuïtief. Ervaring met de verschillende situaties helpt vaak het beste.

Espresso schreef:
Dank de-ik!

Je uitleg maakt het wel duidelijk waarom ik verloor. Het woord "bewegen" zoals jij dat gebruikt vind ik wel beter (eenduidiger) dan "terugtrekken" in de zin die ik misleidend vond (en nog steeds vind). Die regel hoort dus alleen bij het terugtrekken na een indirecte aanval, niet bij het naar achteren "bewegen".

Nogmaals dank!

Klopt
De definities die ik gebruik zijn:
"Terugtrekken" is het zonder pareren naar achteren zetten na een indirecte aanval.
"Bewegen" is het vrijwillig verplaatsen van de schermer (naar voor of achter).

Terugtrekken kan alleen meteen na een indirecte aanval plaatsvinden, en kan alleen achteruit. Elk ander geval wordt gezien als een vrije beweging. Het pareren van een (directe of indirecte) aanval maakt "bewegen" mogelijk.

Espresso schreef:
Een follow-up vraag dan:

Wanneer mijn tegenstander een indirecte aanval uitvoert en daarmee ook de laatste kaart trekt, dan heb ik dus 3 mogelijkheden, waaronder deze 2:

1) ik kan pareren en dan terug bewegen

2) ik kan terugtrekken zonder te pareren

Als ik het goed begrijp dan wordt in geval 1) een andere regel [aantal directe aanvallen] toegepast dan in geval 2) [hoever de spelers zijn doorgedrongen]. Is dat juist?

(Ik heb me opgegeven voor het kampioenschap en garde, maar het lijkt me wel handig de spelregels te kennen Very Happy )

Wat is mogelijkheid 3? Razz

Optie 1) is niet juist. Als de aanvaller de laatste kaart trekt, mag je na het pareren geen actie meer doen. Het idee is dat alleen de lopende aanval nog wordt afgehandeld. Dit kan door te 1) te pareren en 2) terug te trekken. De consequenties die je daaruit afleidt (1 --> vaakst directe aanval en 2 --> diepst doorgedrongen ) kloppen.
Naar boven
EspressoOffline
Vip
Vip

Usa
BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat mogelijkheid 3) bestond uit pareren en dan vooruit bewegen. Maar ik zie nu dat bewegen niet meer toegestaan is.
Ok, dan is alles duidelijk. Nu alleen nog proberen het spelletje te winnen Very Happy
Naar boven
de-ik--ki-edOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Als je graag wint, raad ik je aan om iemand anders dan fany uit te dagen. Dat is toch wel de beste speler op Jijbent. Laughing

Maar blij dat alles nu duidelijk is Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: