FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ArjenLOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 4
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2019 19:18    Onderwerp: (Gewoon voor de lol) Tien Schaakgeboden Reageer met quote

Effe om 2019 in dit forum op de kaart te krijgen hoor: in de loop van de tijd ben ik best vaak best bruut afgeslacht op het bord. Ik maak mezelf graag wijs dat dat allemaal leerervaringen waren. Vandaar (en mogelijk ook uit schaakvideo's op joeptjoep), eens wat dingen die ik altijd probeer in m'n achterhoofd te houden.

Gewoon eens benieuwd wat jullie ervan vinden? Eens? Oneens? (durf eens :p ) Missen er dingen?

Komt-ie:

1. Gij zult tijdens de opening uw dame binnenboord houden.

2. Gij zult tijdens de eerste vier tot zes zetten uw lopers en uw paarden zo actief mogelijk krijgen, maar gij zult hen niet vaker dan één keer verzetten.

3. Gij zult uw tegenstander proberen te dwingen om op uw acties te reageren, in plaats van andersom.

4a. Als gij met wit speelt dan zult gij gulzig ende inhalig zoveel mogelijk van het bord proberen te controleren.

4b. Als gij met zwart speelt dan zult gij de gulzigheid en de inhaligheid van de witte speler hinderen en afstraffen.

5. Als gij niet aan het snelschaken bent, dan zult gij niet snelschaken.

6. Gij zult voor iedere zet in ieder geval, altijd, keer op keer, letten op deze vijf dingen: schaakjes, vorken, dubbele aanvallen, aftrekaanvallen en gepinde stukken.

7. Gij zult extra goed letten op ongedekte stukken op de vierde en vijfde rij, gij zult deze, als ze van de tegenstander zijn, beschouwen als mogelijke smakelijke prooien.

8. Gij zult tijdens opening en middenspel de zet f2-f3 of f7-f6 vermijden.

9. Tegen alle bovenstaande "geboden" mag naar hartenlust worden gezondigd, mits gij daarvoor goed doordachte redenen heeft.

10. Gij zult op jijbent.nl veelvuldig het analysebord gebruiken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
kjavlOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 388
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2019 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

Van harte eens: 1-3, 4b, 5

Eens: 6, 9, 10*

Oneens: 4a, 10*

Creatief: 7, 8
Naar boven
ArjenLOffline
Supervip
Supervip
Totaal berichten: 4
Leeftijd: 48
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2019 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Die f-pionnen zijn een stokpaardje van Ben Finegold- ik had eerst zoiets van, wat een maffe beperking om jezelf op te leggen- maar het blijkt steeds weer een gouden tip te zijn, dus, owkeeeeeee, vooruit dan maar.

Het "gebod" om er met wit als een uitgehongerde dolle hond op los te gaan kan ik me voorstellen dat je het daar niet perse mee eens bent. Dat stokpaardje is dan ook niet van een GM maar gewoon van mezelf. Of het perse helpt met vaak winnen weet ik niet, maar het is een puike remedie tegen saaie potjes Wink

Maar, dan wordt de volgende vraag natuurlijk: waar zou je die regel het liefst door vervangen, wat is nou iets waarvan jij zoiets hebt van, dát zouden alle witspelers op z'n minst altijd moeten overwegen?
Naar boven
kjavlOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 388
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2019 0:32    Onderwerp: Reageer met quote

Speel een opening die je goed kent (of ten minste beter dan je tegenstander) ... als wit is het vaak beter om een vaste opening van jezelf die je als zwart altijd speelt met een tempo meer te spelen dan de "standaard theorie" volgen en het van zwart / je tegenstander laten afhangen wat op het bord komt. Want zwart heeft meestal het meeste invloed op de openingskeuze.

Petrosian en Fischer e.a. hebben gezegd: de beste zet in deze stelling is f5-f7 ... met andere woorden: meestentijds laat de f-pion lekker op de 2e rij staan. Het is echter goed te beseffen dat hier veel uitzonderingen op zijn; de f-pion wordt ook vaak naar voren gespeeld om een open f-lijn te creëren voor de toren. Het is daarbij wel meestal verstandig om eerst te rokeren en nog veiliger is rokeren en koning naar h1 spelen. Echter alles heeft een prijs en een tempo is vaak een hoop waard. Trouwens na 1 e4 e5 is f3/f6 bijna altijd heel slecht, in gesloten spelen als 1 d4 d5 kan f3/f6 vaak wel. Echter er zit nog steeds vaak serieus risico aan vast want het ontwikkelt geen stuk natuurlijk.

Mijn ervaring is vaak te verliezen als wit door te agressief te spelen.

Trouwens juist als je stelling heel solide en compact is kun je goed agressieve zetten spelen !!!! Wanneer al je stukken heel ver opgerukt zijn moet je gigantisch oppassen dat je er niet een of meer van verliest; nog een agressieve zet is kost je dan vaak de kop. Goede spelers zoeken dan ook graag het initiatief en activiteit, maar wel op zo'n manier dat hun stukken over het geheel genomen uitstekend gedekt / veilig staan. Of ten minste "voor het moment" veilig ... dus door een tactisch trucje dat ze weliswaar zo geslagen kunnen worden maar dat kan dus toch niet om een of meer tactische trucjes. Het probleem daarvan is dat alles "aan een zijden draadje" hangt; er komt eerder vroeger dan later een beurt waarin je deze stuk(ken) niet meer tactisch kunt verdedigen daarom is dit bijzonder goed uitkijken. Een en ander maakt schaken wel een heel mooi spel ... wat is de perfecte balans tussen gezonde agressie en soliditeit?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: