FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lommekeOffline

Totaal berichten: 51
Leeftijd: 22
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2016 0:31    Onderwerp: Meerdere tussentellingen Reageer met quote

Ik kan niet goed uit de spelregels opnemen hoe de tussentelling precies in z'n werk gaat wanneer er meerdere tellingen plaatsvinden. Ook kon ik dit niet op het forum vinden.

Mijn (voorbeeld)vraag is als volgt:
Wit is aan zet en kan er met een tegel voor zorgen dat een huis (waar een horige van hemzelf al opstaat) afgebouwd wordt, tegelijkertijd legt hij een horige op een toren (zodanig dat deze ook meteen geteld wordt, deze horige keert hierna dus weer terug) én hierbij wordt ook een huis van de tegenstander (lees: de tegenstander heeft meer horige op dit huis staan dan hijzelf) afgebouwd. Mijn vraag is nu wat wordt er eerst geteld?

Je vraagt je misschien af, is dit van belang? In veel gevallen niet, maar wanneer het gaat om (als eerste) een plek te bemachtigen op een hoek van de muur is dit wel degelijk van belang.

Ik hoor graag wat hier de (standaard) regel voor is.

Hartelijk dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9767
Leeftijd: 48
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2016 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

De regel is volgens mij dat het meest voordelige voor de speler die aan de beurt is het eerst wordt uitgevoerd. Tenminste dat denk ik, maar het is lang geleden dat ik het gemaakt heb.
lommekeOffline

Totaal berichten: 51
Leeftijd: 22
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2016 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

bram schreef:
De regel is volgens mij dat het meest voordelige voor de speler die aan de beurt is het eerst wordt uitgevoerd. Tenminste dat denk ik, maar het is lang geleden dat ik het gemaakt heb.

Dus ik mag er vanuit gaan dat dat zo is? En zo niet dat het dan gecorrigeerd wordt? Het gaat hier namelijk (vrijwel zeker) om de winst van het spel.

Alvast badankt Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9767
Leeftijd: 48
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2016 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

nee, we corrigeren niets en je mag er niet vanuit gaan. Dit is namelijk een grijs gebied, ook in de spelregels die er niets over zeggen.

Ik weet dat ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te doen, maar niet 100%, want er zijn zeker uitzonderingen hierop te bedenken die ik niet heb ingebouwd.

Wat ik doe is als volgt:
1. ik reken uit hoeveel score beide spelers hebben en hoeveel plekken die op de muur mag verschuiven.
2 dan wordt de speler aan de beurt als eerste verschoven en ik probeer zo goed mogelijk (maar niet 100%) te berekenen wat het beste is qua plaatsen voor de bonustegels
3. dan wordt de tegenstander verschoven en ik probeer zo goed mogelijk te berekenen dat die zo min mogelijk bonustegels krijgt.

Maar nogmaals: geen garantie en geen correctie.

Wat ik dus NIET doe is kijken of er een relatie zit tussen de bonustegels van beide spelers. Het kan dus zijn het heel soms voordeliger is om in stap 2 hierboven niet de meeste bonustegels te pakken maar juist die die de tegenstander ook had kunnen pakken! Maar ook als de speler bij 2 meerdere mogelijkheden heeft voor hetzelfde aantal tegels, dan pak ik er random 1 en kijk ik niet of er een zet bij is die nadelig is voor de tegenstander!
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: