FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HrqlsOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 77
Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2016 11:48    Onderwerp: 2 vragen Reageer met quote

goedemorgen,

ik heb 2 vragen:

- wat is de meest gangbare term: dame of koningin ?

- mijn dochter van bijna 6 is net begonnen met schaken, is het mogelijk om een schaakspel te spelen met minder stukken om het simpeler te maken en rustig op te bouwen, of zijn er bepaalde schaakspelletjes welke leuk zijn om te leren schaken ?

(we spelen nu nog zonder rokade en en passant maar ze is het overzicht vaak kwijt, en is vaak teveel gefocust op haar eigen stukken zonder te letten op dekking enz)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
MeeuwieOffline
Totaal berichten: 133
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2016 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dame is de meer correcte term maar koningin wordt ook wel gebruikt. Sommige schakers verfoeien echter het woord koningin. Kwestie van smaak.

Er is een spel dat Raindrop Chess heet dat kinderen spelenderwijs leert schaken. Het werk met kaarten en een schaakbord. Het bedrijf van Jozias Hillenkamp in Groningen levert deze spellen die volgens mij ook bij spellenwinkels te koop zijn en anders via de website van Raindrop Chess denk ik.

Er is ook het zogenaamde Stappenplan van Cor van Wijgerden en de allerkleinsten leren schaken met het boekje Opstapje.

Groet,

Michiel
Naar boven
majoOffline

Totaal berichten: 140
Leeftijd: 51
Utrecht
BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2016 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie dat je uit Alkmaar komt. Daar hebben ze een schaakvereniging met een grote jeugdafdeling. http://www.waagtoren.nl
Jeugd speelt op vrijdagavond in wijkcentrum "de Oever" (Amstelstraat 1)
Maar wees voorzichtig.. Straks kun je niet meer van haar winnen Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 

HrqlsOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2016 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

dank je voor de antwoord .... ze is echter nog te jong voor een schaakvereniging ... ze heeft net 4 potjes gespeeld en is nog 5 Smile

(ze heeft de eerste 2 potjes van me (mogen) winnen, dus ze is nu heel enthousiast Smile)

ik zoek meer een soort versimpeld spel dat gewoon met een schaakbord en schaakstukken gespeeld kan worden, maar dat wel de basis begingselen van het schaken goed leert, om het stapsgewijs aan haar te leren ipv dat ze overweldigd wordt door de vele mogelijkheden

ik zit nu te denken aan het spelen van dobbelschaken, waarbij de dobbelsteen bepaald welk stuk er gezet moet worden, zodat ze minder keuzes heeft om over na te denken

maar waarschijnlijk zijn er nog andere varianten die nog beter zijn voor een klein kind dat wil leren schaken en heel enthousiast is Smile
Naar boven
majoOffline

Totaal berichten: 140
Leeftijd: 51
Utrecht
BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2016 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn eigen club (in Utrecht) heeft een kleine jeugdafdeling. De jongste is 8 jaar. Vanaf 6 jaar zou het makkelijk moeten kunnen. Ze beginnen gewoon vanaf nul natuurlijk.

Raindropchess is leuk voor kinderen (heb ik gehoord... zelf nooit gespeeld)
Je kunt ook een normale partij spelen met alleen de koning en de pionnen (erg leerzaam), of andere beperkte combinaties van stukken.
En natuurlijk het dobbelschaak.

Je zou alvast kunnen beginnen met zo'n werkboek. Dat kun je bijvoorbeeld bestellen in de webshop van de KNSB. http://www.schaakbond-winkel.nl/stappenmethode/werkboeken/

Als je meer info wilt, geef maar een gil Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 

MeeuwieOffline
Totaal berichten: 133
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2016 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Vijf jaar is misschien wel heel jong voor een schaakclub. Maar op de jeugdafdelingen van schaakclubs wordt al heel jong begonnen. Je staat er versteld van hoe snel kinderen leren en schaken is wel iets waar je vroeg mee kan beginnen. Ik ben pas op latere leeftijd begonnen en dan heb je eigenlijk de slag gemist. Je ziet die jeugdspelers pijlsnel beter worden en je aan alle kanten voorbijstreven.

Groet,

Michiel
Naar boven
HrqlsOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2016 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

@ majo : dank je .. ik zal raindrop chess eens bekijken, dat ken ik nog niet
alleen koning en pionnen is ook een goed idee

@ schaakclub : ze heeft al genoeg verplichtingen om nu al ook nog een schaakclub erbij te hebben .. dat komt wel over een paar jaar Smile .. bij haar op school (sint pancras) wordt geschaakt (ik geloof in groep 5)
Naar boven
HrqlsOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2016 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

update:

we hebben geprobeerd te spelen met alleen koning en pionnen, maar dat was nog te lastig .. ze had geen idee hoe ze verder moest toen onze pionnen elkaar hadden bereikt ... en de samenwerking met haar koning lukte niet echt Smile .. gaan we vaker oefenen!

dobbelschaken was wel een succes ... de geluksfactor helpt doordat ze altijd hoop houdt om te winnen, en de regel dat alleen een specifiek stuk verplaatst mag worden beperkt het aantal mogelijkheden waardoor het spel beter behapbaar wordt

we hebben dobbelschaak wel een beetje aangepast door 2 dobbelstenen te gebruiken, waarbij iedereen dus 2 zetten mag doen per beurt, en zij mag natuurlijk beginnen Smile

enthousiasme is mijns inziens het belangrijkste op dit moment, en dat is ze nu zeker nog steeds .. soms zelfs een beetje te enthousiast .. ze wil de hele tijd schaken (of backgammon) Wink
Naar boven
EspressoOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 10
Usa
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2016 2:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Hercules!

Ik speelde met m'n zoontje (ook 5 toen) verschillende varianten:

met 1 zwarte dame tegen 8 witte pionnen, en de regel is: als een pion de overkant haalt, wint wit; zwart wint als alle pionnen veroverd zijn
(zwart kan winnen, maar het is niet zo eenvoudig, dus het is goed af en toe van kleur te wisselen)

met 2 torens tegen 8 pionnen, zelfde soort regel

met 2 lopers tegen 6 pionnen, zelfde soort regel

met 2 paarden tegen 6 pionnen (dit zal wel het moeilijkste zijn, de paardgang is vreemd in het begin!), zelfde soort regel
Naar boven
HrqlsOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2016 8:19    Onderwerp: Reageer met quote

goedenacht espresso ... de cafeine deed zn werk zie ik Smile

leuke varianten!

ze vindt het super als ze met een pion de overkant bereikt, geeft haar het gevoel dat ze gewonnen heeft (ook als ze het potje toch verliest Smile)
dus dit zal ze zeker leuk vinden (ook om te voorkomen dat ik de overkant bereik)

en het leert haar goed wat de verschillende stukken kunnen

paarden vindt ze heel leuk, maar nog wel lastig om te bedenken wat een paard bij de volgende zet kan doen

lopers negeert ze min of meer Smile
Naar boven
EspressoOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 10
Usa
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2016 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
paarden vindt ze heel leuk, maar nog wel lastig om te bedenken wat een paard bij de volgende zet kan doen

dan is het volgende misschien ook wel leuk en nuttig: zet een stel (zeg, zwarte) pionnen op het bord, geef wit 1 paard, en zie in hoe weinig zetten het paard alle pionnen kan veroveren (de pionnen bewegen niet!)
Naar boven
HrqlsOffline
Vip
Vip

Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Apr 29, 2016 8:22    Onderwerp: Reageer met quote

Smile dat is ook leuk .. en kan ze ook zelf doen Smile

wat is trouwens de beste manier om te zeggen hoe een paard beweegt ?
- 1 recht, 1 schuin
- 2 recht, 1 recht
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: