FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HolbewonerOffline
Totaal berichten: 1843
Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Jul 30, 2008 21:44    Onderwerp: Seki Reageer met quote

Volgens mij heb ik een seki-situatie in een spel! Na herhaaldelijk markeren, demarkeren, passen en opnieuw markeren heb ik mijn tegenstander ervan kunnen overtuigen dat mijn stenen niet dood zijn en de zijne levend, maar dat er seki is. Mijn vraag is of je bij seki beide groepen moet markeren of juist geen van beide groepen moet markeren?
Bekijk gebruikers profiel 
GlorfindelOffline

Totaal berichten: 2297
Leeftijd: 35
Netherlands
BerichtGeplaatst: Wo Jul 30, 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Gemarkeerde groepen worden als dood beschouwd; je moet dus géén stenen markeren. Als het goed is, wordt het omsloten gebied niet toegekend aan één van beide spelers.
blaat_kwadraat
BerichtGeplaatst: Do Jul 31, 2008 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Smile heb je een link van de partij?
Naar boven
HolbewonerOffline
Netherlands
BerichtGeplaatst: Do Jul 31, 2008 23:59    Onderwerp: Reageer met quote

Opgelost! Ik heb beide groepen gedemarkeerd, de tegenstander is akkoord gegaan en de lege vakjes zijn aan niemand toegekend.
HolbewonerOffline
Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Jul 23, 2011 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

In onderstaande partij is er sprake van seki in de rechterbovenhoek.

http://www.jijbent.nl/go+%289x9%29/show.php?gamenumber=13031320

De witte groep op g7 kan niet gedood worden, omdat deze dan zelf er aan gaat. De zwarte groep op e6 kan ook dus ook niet gedood worden.

Ik vraag me echter af of de zwarte steen op h7 deel uit maakt van de seki of dat die wel dood is. Voor te eindstand maakt het overigens niets uit, maar stel dat het dat wel had gedaan.
ivoSF
BerichtGeplaatst: Za Jul 23, 2011 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

die steen kan geslagen worden zonder dat de seki situatie veranderd
maar ik geloof dat dat niks uitmaakt voor de eindtelling
Naar boven
Kevintju
BerichtGeplaatst: Ma Jul 25, 2011 2:18    Onderwerp: Reageer met quote

Holbewoner schreef:
In onderstaande partij is er sprake van seki in de rechterbovenhoek.

http://www.jijbent.nl/go+%289x9%29/show.php?gamenumber=13031320

De witte groep op g7 kan niet gedood worden, omdat deze dan zelf er aan gaat. De zwarte groep op e6 kan ook dus ook niet gedood worden.

Ik vraag me echter af of de zwarte steen op h7 deel uit maakt van de seki of dat die wel dood is. Voor te eindstand maakt het overigens niets uit, maar stel dat het dat wel had gedaan.

jullie zijn vergeten a8 of b8 te spelen bij dit spel volgens mij...
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2011 3:19    Onderwerp: Reageer met quote

H9 is inderdaad dood, want zwart kan niet voorkomen dat wit hem slaat.

Het is wel afhankelijk van de regels of H8 een punt voor wit is of niet. De regels van go zijn niet over de hele wereld exact gelijk en ze veranderen af en toe ook nog eens op details. De telling van H8 is zo'n situatie waarin de regels een beetje verschillen.

Op jijbent wordt grotendeels volgens de japanse regels gespeeld, maar dit is dus een verschil tussen de jijbent regels en de japanse regels (want zo te zien wordt H8 wel als punt geteld). Volgens de japanse regels moeten dode stenen in een seki worden geslagen, terwijl dat normaal niet hoeft (vraag me niet waarom ze dat zo bedacht hebben).

Kevintju schreef:

Dat is inderdaad wel van invloed op de uitslag Smile
Naar boven
HolbewonerOffline
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2011 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

davos schreef:

Het is wel afhankelijk van de regels of H8 een punt voor wit is of niet. De regels van go zijn niet over de hele wereld exact gelijk en ze veranderen af en toe ook nog eens op details. De telling van H8 is zo'n situatie waarin de regels een beetje verschillen.

Op jijbent wordt grotendeels volgens de japanse regels gespeeld, maar dit is dus een verschil tussen de jijbent regels en de japanse regels (want zo te zien wordt H8 wel als punt geteld). Volgens de japanse regels moeten dode stenen in een seki worden geslagen, terwijl dat normaal niet hoeft (vraag me niet waarom ze dat zo bedacht hebben).

Dank je wel! Ik wist niet hoe die telling ging m.b.t. seki en evt. dode stenen daarin, maar daar is onderling dus ook nog onenigheid over?

Quote:
Kevintju schreef:

Je bedoelt dat wit linksbovenin nog niet levend is? Dat zwart nog kan aanvallen door als eerste daar te spelen of dat wit dit zeker kan stellen door als eerste daar te spelen? Ik dacht dat het al safe was en met spelen alleen mijn gebied maar kleiner maakte.
davos
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2011 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Holbewoner schreef:
davos schreef:

Dank je wel! Ik wist niet hoe die telling ging m.b.t. seki en evt. dode stenen daarin, maar daar is onderling dus ook nog onenigheid over?

Nou ja, onenigheid zou ik het niet noemen. Er is namelijk geen wereldwijd regelgevend orgaan (de wereldwijde go federatie is nog jong en minder machtig dan de nationale bonden in het verre oosten).

In verschillende landen zijn de regels gebaseerd op de traditionele informele regels zoals ze in dat land door de eeuwen heen zijn geëvolueerd en zo zijn er verschillen ontstaan in situaties die moeilijk in regels te vangen zijn. In schaken zijn er ook regels die nogal arbitrair zijn (en-passant slaan, remise bij pat).

Holbewoner schreef:
Quote:
Kevintju schreef:

Je bedoelt dat wit linksbovenin nog niet levend is? Dat zwart nog kan aanvallen door als eerste daar te spelen of dat wit dit zeker kan stellen door als eerste daar te spelen? Ik dacht dat het al safe was en met spelen alleen mijn gebied maar kleiner maakte.

En denk je dat nu nog? Wat als zwart op a8 of b8 speelt?
Naar boven
go-herminatorOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 238
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Ma Aug 08, 2011 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Officieel gebruikt Jijbent de regels zoals die gevolgd worden door de Nederlandse Go Bond. Dat zijn de Japanse regels, die wereldwijd ook veruit het meest gebruikt worden.

In de Japanse regels is de regel voor seki simpel: In seki zijn geen punten. Niet voor omsingeld gebied, niet voor dode stenen, nergens voor. Seki is puntloos.

Om die reden is het verstandig om dode stenen in een seki te slaan, want dan worden het gevangenen, en die zijn wel punten waard. Normaal sla je dus zo'n steen omdat dat gewoon een punt oplevert.

Echter, op jijbent worden wel punten geteld in seki. Jijbent wijkt daarin af van de officiele regels. Daar is op zich een redelijk goede reden voor. Het is namelijk best lastig voor een computer om seki te detecteren. Het kan wel, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, zeker als de programmeur in kwestie (Bram) zelf geen go speler is.

Nu zou je nog kunnen overwegen om toe te voegen dat spelers zelf kunnen markeren wat seki is en wat niet, maar dat heeft ook weer nadelen. Minder ervaren spelers worden dan misschien geconfronteerd met lastig te beoordelen situaties, waarbij er ook nog eens onenigheid kan ontstaan tussen de spelers.

Gegeven het feit dat seki zeldzaam is, dat seki's waarbij de punten de score beinvloeden nog zeldzamer zijn, en dat partijen waarbij het score verschil de uitslag (winst/verlies) beinvloed nog veel zeldzamer zijn, heeft het ook weinig prioriteit om deze kleine issue te fixen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: