FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dinand
BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2010 0:24    Onderwerp: paleis Reageer met quote

ik vroeg me af hoe de berekening van het paleis bij de eindtelling wordt gedaan!?

ik kan er geen touw aan vast knopen, laat verloor ik een partij omdat ik 5 punten kreeg voor een paleis van 4 tegels "met bonus voor plus 2 tegels bij het paleis" (tegenstander had paleis van 5 tegels)..
nu heb ik een partij verloren omdat mijn tegenstander een paleis heeft van 4 tegels "met bonus voor plus 2 tegels bij het paleis" en ik dus een paleis van 5 tegels....

maar eerst krijg ik 5 punten en dan krijgt mijn tegenstander 15 punten voor een soortgelijke situatie....
Naar boven
Hendrie42
BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2010 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

In het eerste geval had de open vlakte op het eind een oppervlak van 5 tegels, en in het laatste geval een oppervlakte van 15. Tenminste dat leid ik hieruit af.

De +2 bonustegel geldt alleen voor de grootte van het paleis, niet voor de punten die je ermee kunt scoren. Jij kreeg in het eerste geval de punten omdat je effectief een paleis van 6 had tegen 5 van je tegenstander. In het laatste geval je tegenstander omdat die situatie omgedraaid was.

Het is daarom ook zeer tactisch te kijken hoe de open vlakte gaat worden tegen het einde van het spel en deze indien verkleinen als je het paleis niet gaat halen.
Naar boven
dinand
BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2010 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

huu

open vlakte je bedoelt met het grasland eromheen?
kun je in een unrated spel laten zien wat je bedoelt
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2010 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

puntenbereking van het paleis geschied bij de eindtelling....degene met het grootste paleis krijgt zijn bonuspunten gelijk aan de grootste aaneengesloten reeks blanco velden

je tegenstander had dus bij de eindtelling het grootste paleis met ergens op het bord 15 aaneengesloten blanco velden...

de bonustegel paleis 2 tegels groter , betekent dat de werkelijke grootte van je paleis bij de eindtelling als 2 tegels groter wordt gerekend, je ontvangt er geen direkte punten voor, het helpt je alleen om het grootse paleis te krijgen...het aantal punten is echt afhankelijk van de reeks blanco velden..
Naar boven
Hendrie42
BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2010 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Op pagina 5 van:
http://images.jijbent.nl/spelregels/carcassonne/carcassonne-de-burcht-spelregels.pdf
Staat het wat duidelijker. Met open vlakte bedoelde ik de blanco velden, wat inderdaad een betere benaming is.
Naar boven
dinand
BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2010 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

dit hadden ze wel in de de spelregels mogen omschrijven, want heb er eigenlijk nooit rekening mee gehouden
Naar boven
jimok
BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2010 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

dinand schreef:
dit hadden ze wel in de de spelregels mogen omschrijven, want heb er eigenlijk nooit rekening mee gehouden

dit komt uit de spelregels.
Naar boven
rorororoOffline

Totaal berichten: 366
Leeftijd: 54
Geslacht: Man
BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2010 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Past wel niet helemaal bij het onderwerp, maar wel bij de naam van het topic:
ik heb daarnet een paleis maatje 12 afgebouwd. Er zullen vast al grotere paleizen zijn gebouwd en ben wel benieuwd hoe groot die werden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Hendrie42
BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2010 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas niet verder gekomen tot 11 Razz
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: