Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Do Mrt 05, 2009 21:57    Onderwerp: Spelregels Strategie Reageer met quote

Herhalingsregels
Er zijn verder 2 regels om herhaling van zetten tegen te gaan.

* Je mag maar 3 keer heen en weer tussen 2 velden.
* Je mag niet eindeloos stukken van je tegenstander aanvallen zonder hem een tussenzet te geven waarin hij niet voor jou hoeft weg te lopen.
D.w.z.: Je moet ophouden met achtervolgen voordat dezelfde stelling op het bord komt, met uitzondering dat je wel terug mag naar het veld waar je vandaan kwam zolang het voor de eerste regel is toegestaan.
Het is dus wel toegestaan over het hele bord achter een stuk aan te lopen, dan verandert de stelling immers en kan het dus ergens toe leiden.

Beste strategie spelers,
Bij deze maak ik er toch maar een keer gebruik van via het forum iedereen nog een keer te wijzen op de herhalingsregels van strategie die rechtstreeks voortvloeien uit het originele spel stratego.
Deze regels heb ik, of een andere speler niet bedacht, maar de Stratego Bond. Het gaat met name om de 2e regel die mensen hier aan hun laars lappen.

Als ik, of een ander vervolgens hem/haar erop wijs, of triest genoeg.. een admin erbij moet halen worden we opeens voor onsportief uitgemaakt, dat is raar.

Beste spelers, zorg dat je de regels van het spel kent, of je er nu wel of niet mee eens bent.
Het is zeer irritant dat zelfs vele top 25 spelers de regel niet eens kennen.
Bij deze dus Exclamation
Naar boven
Ricardo90
BerichtGeplaatst: Do Mrt 05, 2009 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

het valt mij inderdaad ook heel erg op dat veel spelers de regels niet kennen.

laatste week ( zal geen namen noemen ) heb ik dit tot 4 keer toe meegemaakt en als ik over de hele laatste maand moet kijken kom ik op een diep triest aantal spelers die de regels wel / niet kunnen maar deze gewoon zoals royalkasanova al zei aan hun laars lappen. Graag allemaal even de regels door lezen en zorg er nou eens voor dat er niet telkens een admin bij geroepen hoeft te worden voor er eindelijk eens iets anders gedaan word.

dus alsjeblieft, lees de regels nog eens door en hou je er voor de verandering eens aan !
Naar boven
ludy
BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2009 1:27    Onderwerp: Reageer met quote

jaja het is mij (ons) nu wel duidelijk,het is een spelletje hoor!!!!!! laten we dat ook niet uit het oog verliezen....................
Naar boven
Ricardo90
BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2009 2:31    Onderwerp: Reageer met quote

tuurlijk is het een spelletje, maar die horen wel volgens de regels gespeeld te worden. ik vind dit een niet echt gepaste opmerking ludy...
Naar boven
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2009 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dat iemand de regel niet kent vind ik nog niet eens het ergste, maar de reacties als je de regel uitlegt is gewoon misplaatst.
Vaak wordt er gereageerd met: kun je zonder die regel niet winnen dan? of met: jij altijd met je eigen regeltjes.

Je wordt voor onsportief uitgemaakt terwijl de ander een regel niet kent, nogal gek.
Het is precies hetzelfde wanneer iemand bij voetbal uit buitenspelpositie scoort en de buitenspelregel niet kent en vervolgens boos wordt op zijn tegenstander, zou ook nergens op slaan.

Ludy, ook jij reageerde vrij heftig tegen mij toen ik je op die regel wees, als het voor jou slechts een spelletje is, waarom reageerde je dan zo?
Bovendien is deze boodschap niet op jou persoonlijk gericht, er zijn (schrik niet) tientallen spelers die de regel niet kennen.
De reden dat ik de regel nog eens op het forum aankaart is om deze regel meer bekendheid te geven waardoor er ook geen misverstanden ontstaan in de strategie spelletjes, dit bevordert dan ook de gezelligheid Wink

Overigens (een beetje off-topic), het spel De Beer is Los kent een soortgelijke regel, ook hier heerst een grote onbekendheid ervan, neem gerust ook deze herhalingsregel door beste Beer is los spelers, voordat je ontploft als je een potje verliest door die regel en het op je tegenstander af gaat reageren Smile
Naar boven
declanozOffline

Totaal berichten: 80
Geslacht: Onbekend
BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2009 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik speel sinds kort ook strategie, na de spelregels goed gelezen te hebben ben ik een aantal potjes begonnen. Maar van die tweede herhalingsregel snap ik eigenlijk niet zoveel. Zou iemand mij kunnen verblijden met een voorbeeld van een dergelijke situatie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2009 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

declanoz schreef:
Ik speel sinds kort ook strategie, na de spelregels goed gelezen te hebben ben ik een aantal potjes begonnen. Maar van die tweede herhalingsregel snap ik eigenlijk niet zoveel. Zou iemand mij kunnen verblijden met een voorbeeld van een dergelijke situatie?

Natuurlijk wil ik dat doen:

We stellen de volgende situatie voor, jij hebt een luitenant (5) op e2 staan en je tegenstander een kapitein (4) op d3.
De kapitein van je tegenstander mag nu niet de hele tijd die luitenant gaan aanvallen en moet jou de kans geven ook andere zetten te doen.

Als deze herhalingsregel niet zou bestaan zou je continu moeten weglopen van die kapitein en heb je nooit meer de kans een andere zet te doen en zou het of remise worden, of je zou je luitenant vrijwillig op moeten geven, wat natuurlijk eigenlijk nergens op slaat.

Een goede regel dus waar zo ongeveer heel Stratego spelend Nederland (en buitenland) volledig achterstaat.

Op www.strategobond.nl staan deze regels heel duidelijk en uitvoerig beschreven met plaatjes erbij. Klik op Toernooien NL en vervolgens op ISF spelregels.

De spelregels van het strategie spel hier zijn afgeleid van deze originele stratego regels, ik hoop dat je er wat aan hebt en zo geholpen bent Wink
Naar boven
ludy
BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2009 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

uiteraard is dit een regel die nageleefd moet worden,maar om daar dan weer een compleet forum aan te wijden ............... dat jullie(royal en rikardo) door sommige spelers arrogant en betweterig worden gevonden werken jullie met deze preken zelf ook wel wat in de hand.[/code]
Naar boven
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2009 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

ludy schreef:
uiteraard is dit een regel die nageleefd moet worden,maar om daar dan weer een compleet forum aan te wijden ............... dat jullie(royal en rikardo) door sommige spelers arrogant en betweterig worden gevonden werken jullie met deze preken zelf ook wel wat in de hand.[/code]

Dat is hoe jij het persoonlijk opvat, zoals je kunt zien is de regel voor sommige spelers misschien niet geheel duidelijk, daarom kan het geen kwaad het nog eens aan te kaarten en voor de mensen die meer willen weten op de link klikken voor een uitgebreide uitleg.

Bovendien is het heel irritant om (zoals al eerder gezegd) er een admin te moeten bijhalen als iemand zich weer eens niet aan de regel houdt, dat heeft verder niets met arrogantie te maken.
Ik vind het dan eerder arrogant en betweterig als iemand die niet de nationale en internationale stratego spelregels volledig kent opeens denkt het beter te weten en het zover laat komen een dat de tegenstander er een admin moet bijhalen.

Ik heb vroeger bij schaaktoernooien bijvoorbeeld ook wel eens meegemaakt dat mensen niet weten wat en-passant een pion slaan is. Vervolgens halen ze er weer een scheidsrechter bij die moet uitleggen dat het een bestaande regel is.
Dan denk ik ook... lullig als je zo verliest, maar je had je wat meer in de regels moeten verdiepen.

Ik hoop dat je nu snapt waarom er een forum aan toegewijd wordt Wink aangezien die regel al 3 jaar bij veel spelers onbekend is.

Misschien voor Bram een idee om plaatjes bij de uitleg te zetten als de Stratego Bond het ook gedaan heeft Question
Naar boven
FDrienerlo
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2009 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

wat een gezeik om niks, sluit dit topic maar
Naar boven
Ricardo90
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2009 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

nee niks, wat een gezeik om niks.

bij alle spellen word er geacht de regels te kennen dus ook bij strategie!!!
Naar boven
Wilm
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2009 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik speel het heel enkel, maar er mankeert niets aan de regels. Wink
Naar boven
StilleTheo
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2009 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is het wel een strategie om de regels niet goed te kennen, of dit te pretenderen. Dan past dit juist bij een spelletje strategie.

Over dat arrogant en betweterig, dat zou inderdaad ook wel door andere redenen kunnen komen. Sommige top strategie spelers (en ik noem geen namen) bijvoorbeeld, hebben wel eens de neiging voor aanvang van een potje in een toernooi te zeggen, wil je niet opgeven anders duurt het toernooi zo lang en ik win toch wel. Dan moet je niet verwachten dat mensen wel serieus ingaan op regeltjes waar je mee aankomt.
Naar boven
bramOffline
Superadmin
Superadmin

Totaal berichten: 9978
Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2009 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga deze maar sluiten. Het punt is duidelijk denk ik, het is voor ons als admin wel een lastig om vaak uit te leggen, maar ik denk dat de mensen die vaak strategie spelen ook niet goed begrijpen dat het een hele lastige regel is, die 1 lastig te begrijpen is en 2 niet direct logisch is en 3 makkelijk over het hoofd wordt gezien.
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: