FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TheAxe
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2007 0:22    Onderwerp: Kleur Reageer met quote

Misschien een rare vraag, maar zou het niet makkelijker zijn als de spelers bij Shogi met verschillend gekleurde stukken zouden spelen?

Dan schept al aardig wat orde in de chaos, lijkt me.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2007 5:48    Onderwerp: Reageer met quote

lijkt me onzinig, omdat in het boardspel je de stukken van je tegenstander kan inzetten zijn ze de zelfde kleur, er is trouwens al orde in de chaos gebracht want de orginele symbolen zijn vervangen door die erg "mooie" maar wel duidenlijkere pijltjes
Naar boven
goseigerOffline

Totaal berichten: 42
Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2007 23:48    Onderwerp: Re: Kleur Reageer met quote

TheAxe schreef:
Misschien een rare vraag, maar zou het niet makkelijker zijn als de spelers bij Shogi met verschillend gekleurde stukken zouden spelen?

Dan schept al aardig wat orde in de chaos, lijkt me.

Het lijkt mij een goed plan om kleur te gebruiken voor het soort stuk (loper, pion, enz.) in plaats van die oerlelijke tekens. Ik ga toch ook niet schaken met tekentjes op mijn schaakstukken die aanduiden hoe ze zich bewegen? Dat heb je toch niet nodig?

Maar kleuren voor de eigenaar van het stuk is gewoon vloeken in de shogikerk Wink . Je wil gewoon niet los van westers schaken komen. Je bent een gewoontedier Smile

-Ger
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Doomdark
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 11:07    Onderwerp: Re: Kleur Reageer met quote

goseiger schreef:

Het lijkt mij een goed plan om kleur te gebruiken voor het soort stuk (loper, pion, enz.) in plaats van die oerlelijke tekens. Ik ga toch ook niet schaken met tekentjes op mijn schaakstukken die aanduiden hoe ze zich bewegen? Dat heb je toch niet nodig?

Maar kleuren voor de eigenaar van het stuk is gewoon vloeken in de shogikerk Wink . Je wil gewoon niet los van westers schaken komen. Je bent een gewoontedier Smile

Ik denk dat vrijwel niemand hier ook Shogi heeft gespeeld of er zelfs van heeft gehoord. Om een spel toegankelijk te maken zijn de letters en de tekentjes een hele goede oplossing.

Het is voor niet-Japanners al lastig Japanse characters te herkennen en te onderscheiden, iets wat vele male lastiger wordt wanneer de stukken door elkaar gaan bewegen. Dat is tenminste mijn ervaring met Chinees schaken.

Als er na een tijdje veel mensen meester zijn in Shogi kan je misschien de optie geven te kiezen tussen Japanse tekens en dit systeem. Ik zelf denk echter dat Shogi voornamelijk door schakers gespeeld gaat worden. Niet schakers zullen Shogi niet zo interessant vinden als ze westers schaken al niks vinden.

Hoewel Shogi behoorlijk anders is dan westers schaken heeft het wel het schaak gevoel en het denk element. Dit spreekt de westerse schakers eerder aan dan spelers die liever gezelschapsspelletjes spelen.
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 15:33    Onderwerp: Reageer met quote

hehe ik vind niks aan schaken, maar shogi is wel cool!
Naar boven
Doomdark
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

ivoSF schreef:
hehe ik vind niks aan schaken, maar shogi is wel cool!

Ik vind schaken wel leuk, maar na een aantal jaar zit er toch aardig wat routine in dat iets als Shogi een leuk alternatief is.

Wie weet ook nog eens Chinees schaken? Cool Idea
Naar boven
randyvanhalen
BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2007 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

shogi is altijd al zonder kleuren geweest, omdat je de stukken van je tegenstander zelf kan gebruiken als ze geslagen zijn. welke kant het stuk opstaat geeft aan van welke speler het stuk is.

goseiger, ga jij het maar eens proberen met die japanse tekentjes.. beginners, die geen japans kunnen, hebben er echt moeite mee om de stukken te onderscheiden... ik kan het weten ik speel het ook met de japanse tekens!
Naar boven
goseigerOffline

Totaal berichten: 42
Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

randyvanhalen schreef:
shogi is altijd al zonder kleuren geweest, omdat je de stukken van je tegenstander zelf kan gebruiken als ze geslagen zijn. welke kant het stuk opstaat geeft aan van welke speler het stuk is.

goseiger, ga jij het maar eens proberen met die japanse tekentjes.. beginners, die geen japans kunnen, hebben er echt moeite mee om de stukken te onderscheiden... ik kan het weten ik speel het ook met de japanse tekens!

beste randy,

dat is nu precies wat ik wil voorkomen: dat je die japense tekentjes moet leren. Ik dacht meer aan de volgende beginopstelling:
http://web.inter.nl.net/users/Ger.Hanssen/images/ColourShogi.bmp
[img]http://web.inter.nl.net/users/Ger.Hanssen/images/ColourShogi.bmp[/img]

Hmm... dat plaatje wil niet zo lukken hier.

-groeten, Ger
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
florrat
BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2007 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, ik vind de oplossing prima zo, al is het zelf kunnen instellen hoe het eruit ziet net iets beter, maar veel meer werk. Met die kleuren heb je ook weer bijna hetzelfde probleem dat je al die kleurtjes moet kennen enzo...
Naar boven
Thomean
BerichtGeplaatst: Zo Nov 25, 2007 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

De japanse tekens heb je na een paar keer spelen ook al wel door. Dus zo moeilijk is het niet. En daarnaast zijn een aantal stukken erg makkelijk te herkennen aan het soort teken dat erop staat de aantallen en de grote van het stuk...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: