FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
florrat
BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 14:23    Onderwerp: vraagje dode ketens Reageer met quote

Ik heb een vraagje over dode ketens:
4
3
2
1
 abcd
Stel dat dit een deel van een bord is aan het eind van een partij. (de zwarte keten leeft gewoon)
Mag zwart dan passen, omdat hij hoe dan ook de witte keten kan slaan, of moet hij daadwerkelijk een paar stenen offeren om te zorgen dat hij de witte keten echt slaat?
In de spelregels staat:
Quote:
Dode groepen (ketens) zijn stenen die nog op het bord staan, maar die ten alle tijde geslagen kunnen worden, omdat ze nooit 2 ogen kunnen maken.
Deze witte keten kan ten alle tijde geslagen worden, maar niet omdat hij nooit twee ogen kan maken...
Naar boven
RenGo
BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 14:27    Onderwerp: Re: vraagje dode ketens Reageer met quote

florrat schreef:
4
3
2
1
 abcd
Stel dat dit een deel van een bord is aan het eind van een partij. (de zwarte keten leeft gewoon)
Mag zwart dan passen, omdat hij hoe dan ook de witte keten kan slaan, of moet hij daadwerkelijk een paar stenen offeren om te zorgen dat hij de witte keten echt slaat?
In de spelregels staat:
Quote:
Dode groepen (ketens) zijn stenen die nog op het bord staan, maar die ten alle tijde geslagen kunnen worden, omdat ze nooit 2 ogen kunnen maken.
Deze witte keten kan ten alle tijde geslagen worden, maar niet omdat hij nooit twee ogen kan maken...

Je hoeft de witte stenen niet te slaan, bedoeld wordt dat het maken van 2 ogen onmogelijk zou zijn bij normaal tegenspel.
Naar boven
hugo92Offline

Totaal berichten: 565
Geslacht: Man
Netherlands
BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 15:15    Onderwerp: Re: vraagje dode ketens Reageer met quote

florrat schreef:
4
3
2
1
 abcd
In de spelregels staat:
Quote:

Nee je hoeft deze stenen niet meer te slaan. Maar als je past en je tegenstander probeert nog 2 ogen te maken, moet je dat daarna wel voorkomen door er een steen in te zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Verstuur mail 
florrat
BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, bedankt voor de reacties yes
Naar boven
Kevintju
BerichtGeplaatst: Za Sep 30, 2006 0:46    Onderwerp: Reageer met quote

Als een toevoeging: je kan als wit bijvoorbeeld met a2 dreigen de groep levend te maken, en vaak gebruik je die dreiging om een ko-gevecht mee te winnen (en heel soms om wat tijd te winnen als je in tijdnood zit).
Naar boven
florrat
BerichtGeplaatst: Za Sep 30, 2006 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nu een spelletje waar dit een onderdeel van het bord is:
5
4
3
2
1
 abcd
Is de zwarte keten dan ook dood?
Naar boven
hugo92Offline

Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Sep 30, 2006 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

florrat schreef:
Ik heb nu een spelletje waar dit een onderdeel van het bord is:
5
4
3
2
1
 abcd
Is de zwarte keten dan ook dood?

Ja, want deze keten kan geen 2 ogen meer krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Verstuur mail 
florrat
BerichtGeplaatst: Za Sep 30, 2006 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dacht ik al... Bedankt voor de reactie Very Happy
Naar boven
hugo92Offline

Netherlands
BerichtGeplaatst: Za Sep 30, 2006 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

florrat schreef: