Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
judywOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 118
Geslacht: Vrouw
BerichtGeplaatst: Za Mrt 25, 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk komt dit omdat de discussie van een relatief te hoog niveau is..... Sad :?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
davos
BerichtGeplaatst: Za Mrt 25, 2006 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou een reden kunnen zijn, ja.
Maar ik denk dat de discussie onvermijdelijk van een relatief hoog niveau wordt, omdat we geen sterkteverdeling hebben gemaakt over verschillende praatgo partijen. In het topic voorafgaand aan de partij leek men dat niet te willen. Ik denk dat het niveau van de discussie onvermijdelijk in de buurt ligt van het niveau van de sterkste deelnemers.

Ik kan alleen maar hopen dat mensen die zich niet sterk genoeg voelen om zetten voor te stellen of te stemmen, in ieder geval wel de vragen durven te stellen die ze willen stellen.

We zouden ook kunnen zeggen dat een zet gedaan kan worden bij bijvoorbeeld 3 stemmen, maar ik ben bang dat dan:
A. nog minder mensen durven te stemmen
B. minder gepraat wordt over een zet
Naar boven
ivoSF
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 26, 2006 1:48    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou iedereen willen aanmoedigen EERST de game te bekijken en je eigen beste zet te bedenken.

EN PAS NADAT je die geplaatst hebt de rest van het topic gaat lezen , zo voorkom je dat je gaat denken dat je voorstel stom is omdat je de rest al gelezen hebt en dus toch maar een zet kiest die iemand anders bedacht.

dan doet de discussie de rest en zo leren we allemaal wat, en spelers van 10-30kyu kunnen soms ook intresante voorstellen doen.

de wat meer ervaren spelers zullen zeker hun best doen om zeer uitgebreidt de hoe en waaroms te verklaren als iemand een vraag heeft.

ikzelf vind het in elk geval fantastish als sterkere spelers mijn mening weten te veranderen of de enkele keer dat het niet zo is!
Naar boven
Kevintju
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 26, 2006 2:22    Onderwerp: Reageer met quote

ik volg deze praat-go met de dag, maar ik ben nog behoorlijk zwak, heb zeer weinig kennis van joseki's en slechts een klein beetje van fuseki. ik vind dat ik met mijn huidige kennis van zaken maar beter niet moet stemmen. Het niveau is daarvoor echt veels te hoog voor mij. probleem is namelijk dat ik bv maar hooguit 3 tot 4 zetten vooruitkijk, terwijl jullie misschien wel complete gevechten voor jullie zien verschijnen bij één zet.

heeeeeel misschien is het beter als davos vanaf nu volle controle neemt over het spel, terwijl hij daarnaast ook suggesties krijgt van andere medespelers (en uiteraard ook mag overnemen!). daarmee krijgt de rest van ons een soort van een supporting role, terwijl de beginners raak kunnen vragen. voor de duidelijkheid, stemmen kan dan dus niet meer omdat davos het laatste woord heeft.
davos kan aan ons uitleggen waarom hij een bepaalde zet goed vindt en waarom die andere slecht is. op die manier leren we allemaal wat en kunnen ook de beginners hun vragen stellen, aangezien zij daarmee geen stem meer uit brengen. dan zal de drempel voor mij ook wat lager worden om mijn ideeën hier neer te zetten denk ik. ideetje??

P.S. ik vind trouwens dat iedereen hier alles heel goed uitlegt, vooral davos. mijn dank voor jullie inzet Very Happy

Laatst aangepast door Gast op Zo Mrt 26, 2006 2:27, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BalladeerOffline
Megavip
Megavip
Totaal berichten: 154
Geslacht: Onbekend
Netherlands
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 26, 2006 2:25    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben voor E17, als wit de e18 variant speelt komt hij vrij laag te staan en krijgt hij links niks, de magic sword variant durft hij waarschijnlijk nite aan, en onze ladder loopt, en als hij op E16 knipt en invloed pakt krijgt zwart een grote hoek en is het onduidelijk hoe wit moet vervolgen.

Overigens heeft zwart geen voorhand na de E16 variant, omdat wit waarschijnlijk aan het einde van de variant niet op g17 strekt maar ergens anders speelt... waarschijnlijk wordt dat de onderrand, waarna zwart of wit zijn moyo kan reduceren, proberen het q5 steentje in te rekenen of zelf G17 te spelen om de bovenrand te bouwen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
davos
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 26, 2006 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Kevintju schreef:
ik volg deze praat-go met de dag...

Gelukkig, ik was een beetje bang dat alleen een onderonsje was van een paar spelers uit de top 20 relieved

Kevintju schreef:
...dat ik bv maar hooguit 3 tot 4 zetten vooruitkijk, terwijl jullie misschien wel complete gevechten voor jullie zien verschijnen bij één zet...

In deze fase van de partij is het voor mij niet zozeer een kwestie van uitrekenen, maar (1) putten uit joseki(standaard varianten)-kennis en dan (2) het resultaat beoordelen in combinatie met de rest van het bord. Voor een beginner zijn beide aspecten natuurlijk moeilijker uit te voeren.

Kevintju schreef:

...heeeeeel misschien is het beter als davos vanaf nu volle controle neemt over het spel, terwijl hij daarnaast ook suggesties krijgt van andere medespelers (en uiteraard ook mag overnemen!). daarmee krijgt de rest van ons een soort van een supporting role, terwijl de beginners raak kunnen vragen. voor de duidelijkheid, stemmen kan dan dus niet meer omdat davos het laatste woord heeft.
davos kan aan ons uitleggen waarom hij een bepaalde zet goed vindt en waarom die andere slecht is....

Mijn niveau is nauwelijks hoger dan dat van een aantal andere deelnemers. Voor die deelnemers wordt het minder interessant om mee te doen als ze geen stem hebben, denk ik. Waarschijnlijk speel ik ook minder sterk dan de praatgo groep, omdat de groep minder vaak duidelijk slechte zetten zal doen dan ik alleen.

Kevintju schreef:

...op die manier leren we allemaal wat en kunnen ook de beginners hun vragen stellen, aangezien zij daarmee geen stem meer uit brengen. dan zal de drempel voor mij ook wat lager worden om mijn ideeën hier neer te zetten denk ik...

Ik denk dat beginners zich sowieso niet geremd moet voelen om suggesties te doen. Als je duidelijk maakt dat je niet wilt dat je suggestie wordt meegewogen als stem, zal ik dat niet doen.

Als je zegt: "ik ben voor a19!" dan tel ik een stem
Als je zegt: "ik voel wel wat voor a19" dan tel ik als een halve stem of zo
Als je zegt: "wat vinden jullie van a19?" dan tel ik hem niet als stem

Aan de andere kant is het niet eens nodig om zo voorzichtig te zijn: als je idee niet wordt goedgekeurd door de anderen, zal je idee sowieso niet winnen van de andere zetten. De drempel van 5 stemmen blijkt tot nu toe best hoog te zijn. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je de partij in het honderd zal laten lopen doordat je een minder goed idee oppert. Als de anderen je idee wel ondersteunen, was je suggestie blijkbaar goed en dat is dan des te leuker natuurlijk Wink

Laatst aangepast door Gast op Zo Mrt 26, 2006 10:28, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 26, 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Balladeer schreef:
ik ben voor E17...de magic sword variant durft hij waarschijnlijk nite aan, en onze ladder loopt...

De "magic sword" is hier te vinden: http://senseis.xmp.net/?MagicSword
In diagram 2 wordt de ladder uitgelegd.

Balladeer schreef:
...Overigens heeft zwart geen voorhand na de E16 variant, omdat wit waarschijnlijk aan het einde van de variant niet op g17 strekt maar ergens anders speelt...

Ik weet niet welke variant van e16 je bedoelt waarin op g17 wordt gestrekt. Kun je iets meer uitweiden? (Eventueel verwijzen naar diagrammen of links op http://senseis.xmp.net/?34PointHighApproachTwoSpaceHighPincerOgeima?)
Naar boven
Kevintju
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 26, 2006 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor je antwoord davos. ik zal, indien mogelijk, wat actiever aanwezig zijn in deze discussie Very Happy
Naar boven
blaat_kwadraat
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 27, 2006 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik volg de discussie ook wel (niet dagelijks, maar goed). Het probleem voor mij is dat we nu op een punt zijn waarbij de joseki duizend en één kant uit kan gaan, en ik niet kan overzien welke gevolgen al die varianten precies hebben.

Dus het enige wat ik er (als zwakkere speler) over kan zeggen is dat ik persoonlijk liever licht speel; g16 dus. Maar dat is meer op gevoel dan op kennis... Reken het maar als een halve stem, Davos Cool.

En nog bedankt voor alle uitleg; ik weet nu in elk geval wat The Magic Sword is. Very Happy Als ik Senseis Library mag geloven hoeven we deze variant niet te verwachten; aangezien de ladder in ons voordeel is zou het slecht zijn voor pombeest.
Quote: "...people might well think, if a joseki has it's own name, it must be important. This is not the case..." Hm, goed punt. http://senseis.xmp.net/?WhenToUseTheMagicSword
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 27, 2006 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

blaat_kwadraat schreef:
..Als ik Senseis Library mag geloven hoeven we deze variant niet te verwachten; aangezien de ladder in ons voordeel is zou het slecht zijn voor pombeest.

Precies. Als de magic sword wordt gespeeld betekent dat volgens Senseis Library dat een van de twee spelers een ladder verkeerd uit heeft gerekend. Of misschien ziet de speler die de magic sword "ten onrechte" speelt een sterke ladderbreker, waardoor een ruil kan ontstaan. Smile

Even een tussenstand:

e17 (3.5)
g16 (3.0)
g15 (1.0)

En morgen moet er weer gezet worden. Wink
Naar boven
klaashaas
BerichtGeplaatst: Di Mrt 28, 2006 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn eerste idee (voordat ik begon te lezen) was g15. Maar naar alles gelezen te hebben, stem ik voor e17.

Ik volg dit topic ook met groot interesse, Dave. Af en toe klapperen m'n oren vanwege het hoge niveau, maar dat maakt het niet minder leuk. Smile
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Di Mrt 28, 2006 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb op e17 gezet. De support voor deze zet was nog niet helemaal 5 (4.5), maar goed: we moeten vandaag zetten en ik ga zo naar bed.

Tot ziens bij zet 7!
Naar boven
blaat_kwadraat
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 29, 2006 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

mooi zo; ik wilde vandaag mijn stem wijzigen naar e17. Niet dat ik dat het mijn persoonlijke voorkeur heeft, maar ik ben wel heel nieuwsgierig hoe de partij zich nu verder gaat ontwikkelen. Snel bij zet 7 kijken Razz. Oh, ik zal Ivo's advies volgen: eerst naar de partij kijken en zelf een zet bedenken en daarna pas lezen wat jullie zouden doen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: