Jijbent.nl
Forum van jijbent.nl

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davos
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 08, 2006 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat alle gesuggereerde zetten heel goed mogelijk zijn, maar als zwart niet nu rond o4 speelt, zal zwart waarschijnlijk niet nog een kans krijgen om wit af te straffen voor zijn tenuki rechtsonder, omdat het voor wit aantrekkelijk is om zelf snel op n4 te spelen, zeker nu hij een steen op e3 heeft.

Dan is er nog de keus tussen n4 en o4.
n4 geeft wit meer speelruimte om te plakken op r3 (na zwart r2, wit r4 moet zwart op p3 spelen terwijl hij met o4 de optie heeft om op s2 te spelen in plaats van p3. dit betekent dat wit makkelijker ogen kan maken met q5)
Verder lijkt zwarts stelling me ook zwakker aan de onderrand als wit rond L3 speelt (vergeleken met zwart o4, wit m3).

Aan de andere kant is het wel zo dat zwarts vervolg op o7 na n4 er mooier uit ziet dan zwarts vervolg op p6 na o4.
Naar boven
Vici
BerichtGeplaatst: Do Mrt 09, 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

ik ga voor o4. wat is de tussenstand tot nu toe?
Naar boven
judywOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 118
Geslacht: Vrouw
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 2:22    Onderwerp: Reageer met quote

c10 is de zet die ik zou spelen; nog een zet aan q5 besteden zou betekenen dat Pombeest die steen als voorlopig goed geofferd kan beschouwen(zwart heeft immers er dan al 2 zetten aan besteed en de steen is niet eens gevangen). Omdat ik nog niet zou weten of ik de 3-5 steen laag of hoog wil benaderen, lijkt het me beter daar ook nog niet te spelen; als wit c4 speelt, staat c10 al op het "ideale" veld; bovendien bereidt het d15 voor en op c15 kan je k17 spelen, waarna q16 staat te stralen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel MSN Messenger 
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

Het hoeft niet slecht te zijn om 3 zetten te besteden, ook al vangen die niet: Een pincer dreigt in het algemeen niet om de gepincerde steen in 1 zet te vangen, maar is toch doorgaans voorhand. Hoe verklaar je dit anders dan dat het doorgaans te goed voor de tegenstander zou zijn als hij na zijn pincer nog een zet mag spelen?

Ik zou niet verwachten dan wit op c10 zou spelen als wij op o4 spelen. Dat is een aanwijzing dat c10 niet urgent is. c10 is wel een grote zet (net als k17 en k3). Het spreekwoord zegt echter dat urgente zetten voor grote zetten gaan.

Waar zitten de urgente zetten?
Op dit moment dreigt wit 2 keer een shimari te maken, op n4 te spelen of een kakari rechtsboven te spelen. Hier zitten de urgentste zetten. c10 voorkomt geen van deze zetten en het dreigt ook niet veel. In mijn ogen wordt c10 pas interessant als wit een shimari heeft gemaakt linksonder. het wordt ook dan pas echt interessant voor wit om zelf op c10 te spelen. nu is het nog te vroeg.

Het woord "velden" is trouwens een schaakterm, bij go hebben we het over "kruispunten" of "punten".
Deze opmerking is niet bedoeld om judyw (die volgens mij ook een sterke schaakster is) terecht te wijzen, maar ter informatie voor lezers van dit topic.
Naar boven
fcarbon
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga voor o4.

(Vreemd hoe ongeduld aanzet tot het spelen van niet-urgente zetten.)
Naar boven
klaashaas
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

fcarbon schreef:
Ik ga voor o4.

(Vreemd hoe ongeduld aanzet tot het spelen van niet-urgente zetten.)

Ik stem voor n4 (eigenwijs:)
Naar boven
davos
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2006 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Vici schreef:
ik ga voor o4. wat is de tussenstand tot nu toe?

De stand is inmiddels:

04: 7
n4: 1
c10: 1
c4: 1

Tot ziens bij zet 5!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: