FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   VoorkeurenVoorkeuren   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaats Reactie Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
grazy242000Offline
Vip
Vip
Totaal berichten: 402
Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Australia
BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

en dat is zo waar als wat maakt niet uit met welk spel dat is Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Bekijk de homepage 
RiskyOffline
Vip
Vip
Totaal berichten: 413
Leeftijd: 31
BerichtGeplaatst: Zo Feb 12, 2006 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Tegen een betere tegenstander speel ik niet direct op een andere manier. Het is wel zo dat ik bij mindere tegenstanders meer mogelijkheden krijg, wat het wel weer verschillend maakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Zo Feb 12, 2006 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

De overeenkomst tussen Strategie & Subulata is dat je de stukken van je tegenstander niet kent, maar daar blijft het ook een beetje bij.
Verder lijkt Subulata veel meer op bv schaken vind ik.
Bij zowel schaken als subulata gaat het om berekeningen, hoe kom ik van A naar B in hoevel zetten en hoeveel mogelijkheden heeft mijn tegenstander om dit te voorkomen.

Strategie is veel meer psychologisch dan Subulata. je doet daar meer op eigen gevoel en je geest, je plaatst je in je tegenstander en probeert te denken zoals hij denkt. Bij Subulata is deze factor weer veel kleiner, terwijl de rekenfactor bij strategie bijna alleen in het eindspel voorkomt.

1 ding is zeker, een goede strategie speler is niet automatisch een goede subulata speler, en omgekeerd ook niet, dat geeft ook aan dat er veel verschillen in beide spellen zitten.
Naar boven
rvisserOffline
Vip
Vip

Totaal berichten: 666
Atjeh
BerichtGeplaatst: Zo Feb 12, 2006 16:34    Onderwerp: Lijken subulata en strategie op elkaar? Reageer met quote

Mij lijkt het alsof strategie en subulata veel op elkaar lijken. Ik heb wat overeenkomsten genoemd. Misschien heeft het ook te maken met de manier waarop je spellen speelt: als je spellen op een bepaalde manier speelt kun je zowel goed zijn met strategie als met subulata. Maar als je spellen heel anders speelt geldt dat niet.
Ik hou niet zo van vaste patronen, die bij bijvoorbeeld schaken heel belangrijk zijn (vooral in de opening, gelukkig maar nauwelijks in het veel interessantere middenspel): na de voor de hand liggende zet van de een volgt de voor de hand liggende zet van de ander. En wie zich niet aan die vaste patronen houdt trekt meestal aan het kortste eind. Het komt er vaak op aan wie het beste de openingen in zijn hoofd heeft gestampt.
Bij subulata en strategie heb je dat niet. Je moet steeds kijken waar de tegenstander mee bezig is, en bereid zijn je plannen aan te passen. Dat is vaak nodig, want er gebeuren vaak onverwachtse dingen. Daarom vind ik subulata eigenlijk net zo "psychologisch" als strategie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel 
Demox
BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 21:47    Onderwerp: Re: Lijken subulata en strategie op elkaar? Reageer met quote

rvisser schreef:
O, dat is weer een overeenkomst tussen die twee spellen: als je er wat tijd aan besteedt kun je ze vrij snel heel wat beter leren. Stratego lukte me nooit zo goed en strategie ging bij jijbent in het begin ook niet zo goed. En dat gold ook voor subulata in de begintijd. Nog een overeenkomst is dat de opstelling bij beide spellen belangrijk is.

hmm misschien moet ik daar maar eens over na gaan denken dan.. ik plant m'n dinfgen altijd gewoon neer en bedenk mijn tactiek wel tijdens het spelen.

je kan er toch mee op de 21ste plaats geraken. Very Happy

over de overeenkomst: die zie ik wel, toch speel ik strategie erg weinig, het duurt me te lang voor de spanning echt komt. bij subulata is het begin al spannend, dat maakt het naar mijn mening iets dynamischer
Naar boven
GlorfindelOffline

Totaal berichten: 2297
Leeftijd: 34
Netherlands
BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Subulata heeft inderdaad wel wat weg van strategie, het is alleen veel tactischer.
ruben87Offline

Totaal berichten: 975
Gelderland
BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

pas op met wat je zegt Very Happy

Strategie is een super tactisch spel!
Naar boven
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2006 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

ruben87 schreef:
pas op met wat je zegt Very Happy

Strategie is een super tactisch spel!

Dat valt reuze mee Ruben. Vergeleken met Pente is Strategie totaal niet tactisch. Om te beginnen is de opstellingen die je bij strategie maakt al een strategisch aspect en niet tactisch, en dan, dingen als erachter komen waar de 1, en 2 staat, waar de bommen staan, het veroveren van bv een bekende majoor zijn vaak strategische aspecten omdat deze doelen niet binnen een paar zetten gedaan kunnen worden.
Tactisch = op korte termijn, de meeste dingen bij strategie zijn heel erg strategisch, het eindspel bij strategie bevat wel tactische tintjes en lijkt soms beetje op een eindspel bij schaken.

Vaak zijn alleen de uitvoeringen van je strategische plannen tactische elementen, en bv het gebruik maken van de herhalingsregel is een tactisch aspect.

Wat Demox zegt klopt ook, als je zomaar wat neerplant bij Subulata kun je gewoon winnen.

Voor beide spellen geldt dat technisch hele goede opstellingen vaak te voorspelbaar zijn, als je dus zomaar wat neerplant heb je bijna altijd een verrassende opstelling die tot winst kan leiden Smile
Naar boven
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2006 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Toch is het eindspel een zeer belangrijk deel van strategie, helemaal omdat er niet zoveel stukken zijn heb je snel te maken met een spannend tactisch eindspel Exclamation
Naar boven
Royalkasanova
BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2006 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, maar vergeet daarbij niet dat bv je vlagstelling in het eindspel zeer belangrijk is, en dat is weer een strategisch aspect (in het eindspel) Wink

Het bewaren van je mineurs, of een laatste verkenner is ook een strategische keuze die positieve gevolgen heeft in het eindspel waar je dan weer in tactisch opzicht gebruik van kunt maken Razz
Naar boven
ruben87Offline

Gelderland
BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2006 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

jah ok, er zit iig aardig wat tactiek in he daar gaat het om. Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur